26

Leerlingondersteuning Binnen de veilige muren van onze school kunnen leerlingen en medewerkers zichzelf zijn. Op zo’n manier, dat zij hun grenzen durven te verleggen en talent komt bovendrijven. Voor een duwtje in de goede richting zijn medewerkers en medeleerlingen bij de begeleiding van leerlingen betrokken. Sancta werkt continu aan een sociaal veilig en positief pedagogisch klimaat, waarbinnen leerlingen zich gezien en gehoord voelen. In het kader van passend onderwijs biedt Sancta basisondersteuning en extra ondersteuning aan leerlingen die daar behoefte aan hebben. Basisondersteuning Mentor Iedere klas en iedere leerling heeft een eigen mentor. De mentor is eerstelijns-leerlingbegeleider, volgt de studieresultaten, helpt bij het maken van keuzes en zorgt voor een goede sfeer in de klas. De mentor ziet zijn leerlingen een aantal uren per week, tijdens zijn eigen vak, studielessen en tijdens individuele gesprekken. Zo bouwt de mentor een goede relatie op met zijn leerlingen. Ook ouders of verzorgers kunnen met vragen bij de mentor terecht. De mentor is telefonisch bereikbaar via de school of per e-mail (zie intranet). Junior-mentor De junior-mentor is een leerling uit de bovenbouw, die vrijwillig een brugklasleerling begeleidt. Tijdens de introductiedag maakt de brugklasser kennis met zijn junior-mentor. De junior-mentor gaat ook mee op brugklaskamp en helpt het hele jaar door bij brugklasactiviteiten. Studiebegeleiding Voor leerlingen die ondersteuning nodig hebben bij het plannen, organiseren, leren (leren) en doen van hun huiswerk is studiebegeleiding aanwezig: het Studielokaal (zie website) verzorgt deze ondersteuning. Remedial Teaching en dyslexiebegeleiding Dyslectische leerlingen uit de eerste en tweede klas krijgen een extra lesuur per week van onze remedial teachers, zolang dat nodig is. Is de begeleiding die de school biedt niet voldoende, dan raden wij ouders aan ook buiten de school extra remediale hulp te zoeken. Vanaf de derde klas vervalt het extra uur begeleiding. Leerlingen die dan nog vastlopen kunnen op afspraak terecht bij de remedial teachers. Leerlingen waarbij sprake is van een vermoeden van dyslexie kunnen bij ons worden aangemeld voor een vooronderzoek, waarna eventueel wordt doorverwezen naar een orthopedagoog of GZ-psycholoog. Remedial teachers: Mevrouw H.A. Waardenburg: h.waardenburg@sanctamaria.nl Mevrouw S. Alamudi: s.alamudi@sanctamaria.nl Dyscalculiebegeleiding Bij leerlingen met dyscalculie wijken de rekenprestaties significant af van de schoolprestaties en het IQ. Is deze stoornis door een speciaal voor dyscalculie opgeleide orthopedagoog vastgesteld, dan kan ondersteuning op maat geboden worden Dyscalculiebegeleider: Mevrouw S.P. Laoût s.laout@sanctamaria.nl Decaan Samen met de mentoren bereidt de decaan leerlingen voor op een vervolgstudie. Hij/zij helpt bij het kiezen van het juiste profiel in de onderbouw en van een gericht vakkenpakket in de bovenbouw. De decaan onderhoudt contacten met het vervolgonderwijs, organiseert beroepskeuzeprojecten en regionale voorlichtingsavonden. Kijk voor meer informatie op de website. Decanen: Mevrouw A.B. Hollemans (vwo): a.hollemans@sanctamaria.nl De heer D. Boor (havo): d.boor@sanctamaria.nl

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication