23

SAMEN VERDIEPEN bieden hebt en de ander ook iets te bieden heeft. Een facilitator helpt om goed inzicht te krijgen in wat je aan elkaar hebt; dat soort verkenningen moeten goed worden uitgevoerd.’ Wat doen we al goed in het POS? ‘Het POS is een heel groot netwerk waardoor je in potentie een heel rijk sociaal kapitaal hebt. In scholen worden de relaties heel goed benut, wat in de academische opleidingsschool nog eens versterkt wordt doordat je ook samen betrokken bent bij onderzoek en inhoudelijk bouwen aan schoolontwikkeling.’ Waar liggen kansen? ‘Ik denk bijvoorbeeld in het verbinden van scholen met elkaar, over de grenzen van besturen heen, bijvoorbeeld op het gebied van schoolontwikkeling of onderzoek. Door samen thema’s te kiezen krijgt het nog meer impact. Datzelfde zou je kunnen doen rondom het ondersteunen van startende leerkrachten. Een heel mooi voorbeeld is al het startersnetwerk. De ervaringen die je daarmee opdoet zou je kunnen benutten om ook zittende leerkrachten over de grenzen van de scholen met elkaar te verbinden, op de weg van basis- naar vakbekwaam. Het zijn allemaal mogelijkheden om informeel met elkaar te leren en je als professional te ontwikkelen op thema’s die voor jou van belang zijn. Je zou de netwerkbijeenkomsten voor directeuren kunnen intensiveren, en subgroepen kunnen vormen rondom gedeelde leervragen op het gebied van leiderschap. Het netwerk van MLE studenten in Den Bosch zou je na afstuderen kunnen voortzetten en er andere directeuren bij laten aansluiten. Daar zou de opleiding ook een rol in kunnen spelen door de kwaliteit van de dialoog mee te bewaken en input te leveren vanuit actuele vraagstukken. Zo worden theorie en praktijk verbonden, en help je elkaar in het netwerk.’ HENDERIJN HELDENS onderzoeker en docent master MLI Fontys Hogeschool Kind en Educatie Eindhoven Het opzetten, begeleiden en onderzoeken van een bovenbestuurlijk netwerk van directies en scholen die eenzelfde thema gaan onderzoeken is opgenomen in de verlenging van dit project. Ook onderzoeken we daarin de rol die de masteropgeleide leerkracht kan innemen. Versterking samenwerking 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication