25

SAMEN IN GESPREK Wat levert die dialoog op? Hoe ben je aan de slag gegaan? ‘Ik heb een laptop gekocht, want ik dacht: ik moet straks overal kunnen zitten, veel mensen spreken en alles vastleggen. Ik ben veel gaan lezen, zoals het kwaliteitshandboek van Fontys, aanvragen van scholen die wilden toetreden tot het partnerschap, heb veel met Anje Ros en Jan Beijers om de tafel gezeten en heel veel input gevraagd uit het veld. Bestuurders, directeuren, basisschoolcoaches, mentoren, studenten, eigenlijk alle rollen in het POS gevraagd: stel, alle rollen in jouw opleidingsschool zouden iets mogen vinden over de organisatie, zou dat je wat op kunnen leveren? En waar moet het dan over gaan. Ik geloof erin dat je dit als een nieuwe auto aan de man moet brengen, je moet geloven in je eigen product. Ook al heb je nog niets dan zeg je: hoe mooi zou het zijn als… dan heb je een vertrekpunt.’ In april 2016 is de ontwikkelscan voor het eerst opengesteld, hoe ging dat? ‘We hebben de ontwikkelscan met veel publiciteit geïntroduceerd, posters, social media, de eerste tien scholen die ‘m hadden ingevuld kregen een taart, dat was heel erg leuk. Esther Baginda heeft als projectondersteuner achter de schermen hard gewerkt aan deze actie. We hebben er veel positieve reacties op gehad van scholen. Ook het POS bordje voor aan het gebouw en de rapportage die ze kregen met de post, dat heeft echt iets gedaan in de school. Daarnaast hebben we de scan ook ingebracht in alle netwerkbijeenkomsten, we hebben masterclasses voor studenten georganiseerd, directeuren geïnformeerd. Het was ook een kwestie van weten wat in welke regio speelt, waardoor je op maat kunt lanceren. Ik zie dat mensen de ontwikkelscan dit jaar veel sneller zijn gaan invullen. Ze zijn gretig op de rapportages, ik merk dat het meer leeft.’ Ben je tevreden over hoe het is opgepakt? ‘In 9 van de 10 gevallen is het instrument opgepakt zoals het is bedoeld, om de dialoog te voeren. De schoolleider krijgt de rapportage opgestuurd, hij of zij bepaalt wat er mee gebeurt. En hoe mooi is het dat directeuren in een bestuur dan met elkaar uitspreken: wij vullen ‘m in, het is voor ons een voorwaarde. Dat zijn denk ik ook complimenten naar het instrument. Maar ook vanuit de opleiding wordt het aangejaagd. In Tilburg spoort Ronald Keurentjes de studieloopbaanbegeleiders aan om in de school naar de ontwikkelscan te vragen en de dialoog te initiëren. Al is het maar met twee of drie mensen. Ik doe het hier met alle studenten, dat is prachtig.’ ‘Dat je heel concreet samen interventies kunt bepalen die voor je school van belang zijn. Het gaat ook bedrijfsblindheid tegen in de cultuur van opleiden in de school. Je zet de ontwikkelscan uit vanuit die onderzoekende houding. Je bent gretig om te weten hoe de beleving is ten aanzien van het werkplekleren is in jouw organisatie. Vanuit die onderzoekende houding reflecteren op de organisatie en je daarbij niet persoonlijk aangevallen voelen, dat is juist ook voor studenten een vaardigheid om te zo te kunnen oefenen.’ Wat heb je geleerd over het partnerschap? ‘FHKE is een groot orgaan met veel locaties, maar als je met de goede mensen praat en je maakt goede afspraken, is er heel veel mogelijk. Dream big! Toen ik mensen ging vertellen wat ik ging doen, zeiden ze: wat ga je doen, dat is veel te abstract, te groot, te log, teveel verschillende belangen. Ik vond het wel meevallen. Als je aan de goede tafels zit met de goede mensen blijkt het helemaal niet zo groot en log. Als je het zelf ook maar klein houdt, en beslissingen durft te nemen.’ Waar ben je het meest trots op? ‘Dat er bottom-up met input vanuit het hele veld een instrument is ontstaan, en dat mensen niet worden afgerekend op de uitkomsten, maar dat ze daarmee kunnen doorpraten met elkaar. Dat dat geadopteerd is door Fontys, zowel in de kwaliteitskringen, als in het beschikbaar stellen van hun digitale omgeving waar mensen de ontwikkelscan kunnen invullen.’ Wat hoop je voor hierna? DEN IN DE SCHOOL: OVER KWALITEIT ‘Ik hoop dat we met z’n allen borgen wat we hebben neergezet en daarin samen verantwoordelijkheid nemen. Als iedereen daarin zijn eigen inspanningsplicht vervult, dan zijn we er. Uiteindelijk moet de ontwikkelscan structureel op de agenda staan van iedere netwerkbijeenkomst. Het komende jaar ga ik dit borgen, kijken wat er nodig is om binnen 48 uur rapporten te genereren voor scholen, trainingen verzorgen voor degenen die dat moeten gaan doen. Verder denk ik dat het ook aangezwengeld moet worden door bestuurders, zoals de teamleiders dat op hun locatie doen. Op die manier moet je het samen levend houden.’ Versterking samenwerking 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication