38

SAMEN STARTEN STIMULEER EN FACILITEER STARTERS OM TE WERKEN AAN HUN PROFESSIONELE ONTWIKKELING. CLAUDIA VAN EGGELEN-LAMMERDING GING VANUIT HET DEELPROJECT VERSTERKING SAMENWERKING AAN DE SLAG MET LEERNETWERKEN VOOR STARTENDE LEERKRACHTEN, MARIE-LOUISE VAN LIESHOUT MET DE INDUCTIEFASE. ZE ZOCHTEN ZELF IN EEN VROEG STADIUM DE SAMENWERKING. MARIE-LOUISE: ‘WE HEBBEN NU EEN MODEL DAT KLOPT VANUIT DE VISIE EN IN DE UITWERKING. EEN SCHOOLBESTUUR BEPAALT DE INVULLING, DESGEVRAAGD HELPEN WE MEE OM HET UIT TE ROLLEN.’ Wat hebben jullie precies ontwikkeld? Marie-Louise: ‘We hebben gekeken naar het begeleiden en beoordelen van startende leerkrachten, maar ook, en dat is bijzonder in Nederland, naar: waar gaat het precies over? Zo zijn we heel expliciet tot de vier kritische beroepshandelingen gekomen met het leernetwerk als onder-steuningsmogelijkheid.’ Claudia: ‘Het unieke eraan is dat je starters zo laag-drempelig mogelijk met elkaar laat leren, dat ze elkaar gaan opzoeken en de verbinding gaan vinden. De kernwaarden van het POS, verbinding, dialoog en eigenaarschap, zitten er sterk in verweven, net als in het competentieprofiel, het bekwaamheidsdossier, de training voor de starterscoach en de manier waarop de starterscoach te werk gaat.’ MARIE-LOUISE VAN LIESHOUT senior education consultant 38

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication