46

DE DEUR STAAT OPEN. Jos nodigt mensen die geïnteresseerd zijn in het traineeship van harte uit om een keer te komen kijken. ‘HET IS EEN WERELD VAN VERSCHIL.’ Hoe kijk je terug? ‘Ik vind het een hele intensieve en vruchtbare periode geweest, ik ben er twee jaar lang bijna elke vrijdag mee bezig geweest, en daarnaast met mensen zoeken, programma’s afstemmen enzovoort. Het rendement is ongelofelijk en echt iets om heel trots op te zijn. Als ik zie hoe de starters er in het begin bij zaten en nu, dat is een wereld van verschil. Ze zijn zelfverzekerder, weten waar ze het over hebben, zijn volledig eigenaar van hun eigen leerproces, heel bijzonder. Ze weten heel goed: hier ben ik goed in, dit vind ik lastig, dit heb ik nodig en ik weet waar ik het kan vinden. Ze zijn heel pro-actief, betrokken bij de ontwikkeling van hun school, kritisch, en durven ook in hun team meer te zeggen en tegengas te geven. En teamleden komen ook naar hen toe met vragen, ze worden als volwaardige collega gezien. Dat doet wat met hoe zij in het vak staan en het biedt hen kansen om door te groeien.’ En het effect in jullie bestuur? ‘Het heeft even tijd nodig gehad voordat het traineeship ging leven, maar inmiddels zeggen directeuren: ‘waarom hebben wij nog geen trainee?’. Er komt steeds meer besef dat zo’n starter van grote waarde is om als school door te ontwikkelen; het is een innovator in de school. Ook daar zie ik een enorme meerwaarde, een kans om de kwaliteit van je onderwijs te verbeteren. Ook POS breed zie ik dat alles wat gefaciliteerd wordt voor de starter steeds meer een plek begint te krijgen en dat op dat vlak de samenwerking wordt gezocht. De modules die we samen voor het traineeship ontwikkeld hebben, zijn nu ook in een minder intensieve variant beschikbaar onder de naam ‘Startersblokken’. In de ontwikkeling van het derde startersblok ‘Educatief Partnerschap’ is er een fijne samenwerking geweest met Marie-Louise van Lieshout vanuit het POS. Aan de hand van deze startersblokken kunnen starters binnen onze stichting kiezen wat bij ze past en werken we toch vanuit dezelfde kaders.’ Hoe gaan de trainees nu verder? ‘Zij moeten nu zelf zorgen dat ze blijven werken aan die professionalisering, die behoefte hebben ze ook echt. Zij pakken zelf de regie en zoeken kanalen en manieren om binnen Xpect Primair bezig te blijven met innovatie. Ze melden zich bijvoorbeeld aan als innovatiecoach, een rol die we vorig jaar binnen de stichting hebben geïntroduceerd. Om daar samen met directeuren en bestuurders een bijdrage aan te leveren en dat te zien ontstaan, dat is voor mijzelf een mooi leerproces geweest.’ IN SEPTEMBER 2015 GINGEN 8 STARTENDE LEERKRACHTEN VAN XPECT PRIMAIR IN TILBURG VAN START MET HET TRAINEESHIP. AFGELOPEN JUNI RONDDEN 6 DAARVAN DIT TWEEJARIGE TRAJECT AF. INMIDDELS IS OOK EEN TWEEDE GROEP GESTART EN IS ER HET VOORNEMEN VOOR EEN DERDE LICHTING IN 2018. IN TOTAAL HEBBEN DAN ZO’N 22 'HIGH POTENTIALS’ VAN DE STICHTING XPECT PRIMAIR DE BESCHIKKING OVER EEN INTENSIEF INDUCTIETRAJECT. ERVAREN LEERKRACHT JOS MONTULET WAS DE AFGELOPEN JAREN COORDINATOR VAN HET TRAINEESHIP EN BEGELEIDDE ZELF DE EERSTE GROEP. ‘HET IS EEN DUURZAME INVESTERING IN JE PERSONEEL. JE HAALT DE KRACHT NAAR BOVEN BIJ DE MENSEN DIE VOOR DE KLAS STAAN, JE GROOTSTE KAPITAAL.’ Lees ook de artikelen ‘Een kijkje in de keuken van het traineeship’ (november 2015) en ‘Dankzij traineeship sterker voor de klas’ (november 2016) waarin een aantal trainees worden geïnterviewd over hun ervaringen: www.partnerschapopleidenindeschool.nl/ professionaliseren. 46 TRAINEESHIP XPECT PRIMAIR JOS MONTULET beleidsadviseur onderwijs Xpect Primair

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication