47

SAMEN LEREN Juli 2015, een bloedhete zomerdag. Mijn eerste kennismaking met het traineeship. Nerveus loop ik het Expertisecentrum van Xpect Primair binnen, het bestuur waarvoor ik de komende twee jaar aan de slag mag inclusief een opleidingstraject voor startende leerkrachten. Na twee jaar invallen kijk ik uit naar een vaste baan in het onderwijs. Mijn eigen klas, eindelijk! Maar er is ook spanning. Kan ik dat wel? Wat gaat er allemaal op me afkomen? En op deze warme zomerdag in juli; met welke anderen zal ik aan dit traject gaan beginnen? Juni 2017, twee zomers later, afronding van het traineeship. Waar sta ik nu? Wat heeft het traject me gebracht? Hoe ben ik als leerkracht veranderd? Ik mag het volgende week in mijn eindpresentatie gaan vertellen. Maar ik hoef er niet lang over na te denken. Ik heb de afgelopen twee jaar iedere vrijdag bewust stil gestaan bij mijn ontwikkeling. Heb iedere acht weken mijn opbrengsten gepresenteerd. En heb me door de weken heen heel regelmatig gerealiseerd hoe ik als leerkracht ben gegroeid. Het traineeship was een traject dat voor mij op het juiste moment kwam. Het was een proces van mezelf leren kennen. Niet in mijn eentje binnen de vier muren van de klas, maar wekelijks met een groep gelijkgestemden, met een coördinator die de helikopterview had en ons kritisch bevroeg. Het was leren gebaseerd op theorie, maar altijd gekoppeld aan de praktijk. Iedere vier weken jezelf in de klas filmen, waardoor ik leerde waar mijn valkuilen en krachten lagen. Vieren als iets slaagde, maar ook reflecteren op de dagen die niet lekker liepen. Mijn rol binnen de school is veranderd. Van een nieuwkomer die bovendien starter was, ben ik doorgegroeid naar kartrekker en initiator. Ik geniet van de groei die ik heb doorgemaakt en die zichtbaar is bij de kinderen in mijn klas. Zij weerspiegelen waar ik als leerkracht voor sta. Ik mijmer over de toekomst… waar zal ik over vijf jaar staan? 25 juni 2017 MARIEKE SCHOENMAKERS leerkracht De Stappen Tilburg MIJN ERVARING ALS TRAINEE Versterking samenwerking 47

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication