48

Lees ook het interview met Frouke Boel, basisschoolcoach op Kindcentrum ’t Schrijverke op www.partnerschapopleidenindeschool.nl/professionaliseren. DE KRITISCHE DIALOOG HEB IK ALS ZEER WAARDEVOL ERVAREN. Afgelopen schooljaar heb ik een periode mee les gegeven op de pabo in de propedeuse, bij het thema ‘Onderwijs’. Gedurende twee maanden heb ik iedere woensdag een groep P-studenten begeleid in het vormgeven van hun activiteiten voor de ‘kenniskermis’. Aangezien ik in mijn dagelijkse werk lesgeef in de onderbouw van de basisschool en mij gespecialiseerd heb in mijn Master opleiding tot specialist jonge kind, ben ik in overleg met de pabodocenten, studenten gaan begeleiden die stage liepen in de onderbouw. Het is mooi om aankomende leerkrachten iets te kunnen leren over mijn eigen praktijk. Dingen die ik vanzelfsprekend vind, worden door studenten ervaren als ‘aha erlebnis’. Ik heb gemerkt dat ik studenten, door het geven van simpele tips, kan helpen om zelf verder te gaan met het ontwerpen van een eigen activiteit. Studenten gaven aan dat ze het prettig vonden om met iemand te praten die direct verbonden is met de praktijk. Zij gaven mij terug dat de tips, ideeën en feedback ook daadwerkelijk effect hadden in hun eigen stagegroep. Ze vertelden mij dat de soms simpele, maar praktische tips hielpen in het samenstellen van hun activiteiten. Ik heb zelf van de studenten ook veel geleerd. Originele ideeën, waar ik soms wat sceptisch tegenover stond, werden leuk en goed uitgevoerd. Ik heb ideeën van studenten meegenomen naar mijn eigen groep en die toegepast. Met name op het gebied van ICT heb ik zelf een aantal dingen bijgeleerd. Door samen met de pabodocenten de lessen voor te bereiden en resultaten te beoordelen, heb ik een goed beeld gekregen van hoe de pabo werkt met competenties en kritische handelingen. Tevens heb ik met docenten samengewerkt en met hen gesproken over mijn ervaringen. We hebben tips en ideeën uitgewisseld over wat ik bijvoorbeeld heel goed vind aan de opleiding, maar ook wat ik als leerkracht mis bij leerkrachten die net afgestudeerd zijn. Deze kritische dialoog heb ik als zeer waardevol ervaren. Kortom, ik heb deze periode ervaren als een nieuwe uitdaging, waar ik in de toekomst wellicht nog vaker iets mee wil doen. SJOERD KIVIT leerkracht unit 1-2-3, basisschoolcoach en afdelingsleider Het Palet ’s-Hertogenbosch 48

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication