10

Pilot communicatie binnen de eerste lijn dit soort overleg en afstemming ook online kan plaatsvinden. Als Proscoop zijn we gevraagd de pilot te begeleiden en te onderzoeken welke technologieën waardevol zijn om verder te implementeren. “I n Zutphen bestond bij de huisartsen de wens om op een andere manier te communiceren over en met pati ënten die thuiszorg ontvangen. Het idee was dat met de middelen die vandaag de dag beschikbaar zijn, de communicati e eff ecti ever georganiseerd zou kunnen worden. Een van de voorbeelden die genoemd werden was de overdracht tussen de verschillende zorgverleners. De gangbare manier van overdragen is nog steeds via de fysieke zorgmap bij de pati ënt thuis. Dat betekent dat je als zorgverlener alti jd fysiek aanwezig moet zijn in het huis van je cliënt om iets te kunnen overdragen of een opdracht te kunnen geven. Vanuit de huisartsen is daarom het initi ati ef genomen een pilot op te zett en om te onderzoeken of Naast de 57 huisartsen namen vier thuiszorgorganisati es deel aan de pilot. De insteek was om communicati e via nieuwe elektronische middelen op drie niveaus te onderzoeken: Voor het meer informele contact hebben we gewerkt met KPN Messenger, voor de meer formele communicati e is in de pilot gebruik gemaakt van OZOverbindzorg. Voor de communicati e van dossier naar dossier gebruikten we Edifact. Tijdens een kick-off meeti ng hebben we de bestaande GP GP other care givers district nurse pati ent pharmacy Unstructured municipality district nurse pati ent primary care professional Structured relati ves 10

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication