0

Welkom in het ETZ in JAARGANG 3 SEPTEMBER 2020 NUMMER 6 MAGAZINE VAN HET ELISABETHTWEESTEDEN ZIEKENHUIS

Morgen een proffesioneel (haar)verzorgingsproduct nodig? WWW.HAARTOTAAL.COM HAARWERK OP MAAT U kunt bij ons terecht in onze salon aan de Vlodropstraat Haar Totaal Tilburg Vlodropstraat 4, 5036 VR Tilburg T 013 785 1261 @ tilburg@haar-totaal.nl Aangenaam leven met Het Laar Bij Het Laar stellen we ons dagelijks de vraag: wat kunnen we samen doen om er voor u een aangename dag van te maken? Een dag die het waard is om geleefd te worden. Of het nu gaat om wonen, zorg, eten en drinken of bijvoorbeeld kunst en cultuur, Het Laar zet zich in om u het leven te laten leiden zoals u dat wenst.

Voorwoord In deze editie Voorwoord Wat regelt u vooraf? Drie goede vragen Behandelwijzer patiëntervaringen meten Waarom vragen wij u vaak naar uw naam of geboortedatum? Opnameinformatie Voorzieningen Goed om te weten Patiëntveiligheidskaart 3 4 5 7 7 Voorwoord Beste lezer, patiënt/bezoeker Namens alle medewerkers heet ik u van harte welkom in het ETZ. Bij een opname in het ziekenhuis vinden wij het belangrijk dat u zich op uw gemak voelt. Wij doen er alles aan om u buitengewone zorg te bieden passend bij u als persoon en als patiënt. Het bieden van duidelijke informatie is daar een belangrijk onderdeel van. Om u meer vertrouwd te maken met ons ziekenhuis is dit magazine samengesteld. Hierin vindt u antwoord op de meest voorkomende vragen. Bezoek ook eens onze website www.etz.nl. Hier staat informatie over opname, polikliniekbezoek en nog veel meer. Heeft u daarna nog vragen, wensen of klachten? Onze medewerkers staan voor u klaar om deze te bespreken. Het ETZ heeft 4 locaties: ETZ Elisabeth Hilvarenbeekseweg 60, 5022 GC Tilburg: (013) 221 00 00 8 9 13 14 17 ETZ TweeSteden Dr. Deelenlaan 5, 5042 AD Tilburg: (013) 221 00 00 ETZ Waalwijk Kasteellaan 2, 5141 BM Waalwijk: (013) 221 00 00 ETZ Oisterwijk Moergestelseweg 32G,5062 JW Oisterwijk: (013) 221 00 00 Dit zijn onze kanalen: @etznl / @werkenbijetz @etznl / @werkenbijETZ Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis etznl Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis Namens de Raad van Bestuur Prof.dr. H.J.J.M. (Bart) Berden (voorzitter) Welkom in het ETZ is het magazine voor patiënten en bezoekers van het ETZ. Jaargang 3, nummer 6, september 2020. Eindredactie: Jacqueline Burgers (j.vandenboogaart@etz.nl). Foto's: ETZ Fotografie & Film. Vormgeving & Opmaak: BC Uitgevers BV, Nanno van Leeuwen. Uitgeverij & advertentieverkoop: BC Uitgevers BV, Sneek, T. 0515 429 429. Bladmanager: Barbara Verschoor T. 06 455 766 70 Welkom in het ETZ 3 Colofon

Voorafgaand Voorbereiding Wat regelt u vooraf? Voorafgaand aan of bij uw bezoek/opname wordt het overzicht van de medicijnen die u thuis gebruikt met u besproken. Medicatieoverzicht Het is belangrijk dat uw behandelend arts op de hoogte is van uw medicijngebruik. Wilt u daarom vóór uw bezoek/opname in het ziekenhuis een actuele medicijnlijst opvragen bij uw eigen apotheek? Overgevoeligheid Voor uw behandelend specialist en verpleegkundige is het belangrijk te weten voor welke stoffen of geneesmiddelen u overgevoelig of allergisch bent. Geef dit door aan uw arts, verpleegkundige of apothekersassistente. 4 Welkom in het ETZ

Algemene informatie Vergeet me nietjes Drie goede vragen Als patiënt heeft u vaak meerdere behandelmogelijkheden. Het is daarom belangrijk om samen met uw arts te bespreken welke behandeling het beste bij u past. Dit doet u door vragen te stellen die uw arts uitnodigen goede informatie te geven en een open gesprek met u te voeren. Om u te helpen bij het stellen van vragen hebben we in het ETZ deze 'vergeet me nietjes' ontwikkeld. Bij de arts voor behandeling of onderzoek? U heeft altijd meerdere mogelijkheden. Wat past het beste bij u? Stel drie goede vragen aan uw arts en beslis samen: 1. Wat zijn mijn mogelijkheden? 2. Wat zijn de voordelen en nadelen van die mogelijkheden? 3. Wat betekent dat in mijn situatie? Goed voorbereid! Welkom in het ETZ 5

Uw specialist in haarwerken Garanties bij een haarwerk van Dekkers Hair & Beauty: • 100% privacy / aparte haarwerksalon • certificaat ANKO haarwerkspecialist • samenwerking met alle zorgverzekeraars • nazorg • mobiel bereikbaar voor spoedgevallen • bezoek aan (zieken)huis mogelijk Altijd een gratis en vrijblijvend intake gesprek waarin wij ruimvoldoende tijd reserveren voor het doornemen van wensen en mogelijkheden en beantwoorden van al uw vragen. Voor meer informatie of het maken van een afspraak: www.dekkershairbeauty.nl | 0416-336586 Dekkers Hair & Beauty | Margrietstraat 16 in Waalwijk | Gasthuisstraat 46 in Kaatsheuvel

Algemene informatie ETZ Behandelwijzer Applicatie De ETZ Behandelwijzer is een app waarbij patiënten informatie krijgen over de voorbereiding op een operatie. Ook biedt de applicatie hulp bij het herstelproces na de ingreep. Je vult op je telefoon of tablet de gegevens van je operatie in en krijgt daarna een stappenplan. Daarbij horen een tijdlijn en een profiel specifiek gericht op de operatie. Alle informatie die normaal in een folder staat, heb je nu gewoon bij de hand mét extra’s zoals foto’s, video’s en tips voor een sneller herstel. De ETZ Behandelwijzer is te downloaden in de App Store voor toestellen met het besturingssysteem iOS en staat voor Androidtoestellen in de Google Play Store. Alle informatie die u nodig heeft over opname en herstel direct bij de hand. Patiëntervaringen meten Hulp verbeteren Deel uw ervaring met ons Luisteren naar wat u als patiënt ervaart in ons ziekenhuis levert ons veel informatie op die we gebruiken om de kwaliteit van onze zorg verder te verbeteren. Heeft u zelf een ervaring die u wilt delen? Stuur dan een mail naar patientervaring@etz.nl Welkom in het ETZ 7

Algemene informatie 8 Welkom in het ETZ

Opnameinformatie Opnameinformatie De opname Wat neemt u mee? Neem het volgende mee (als dit van toepassing is): • geldig legitimatiebewijs; • uw patiëntenpas; • zorgpas of polisblad van uw zorgverzekering; • comfortabele kleding om overdag te dragen, een pyjama voor ’s nachts, eventueel een ochtendjas, stevige schoenen of gympen waarin u gemakkelijk kunt bewegen; • een actuele medicijnlijst (op te halen bij uw apotheek); • alle medicatie die u gebruikt in originele verpakking (inclusief vrij verkrijgbare medicatie, inhalator, oogdruppels, zalven, medicijnrol (baxterrol) enzovoorts; • een tijdschrift of een boek; • pen en papier om uw vragen op te schrijven; • uw eigen rollator of rolstoel, met uw naam en adres erop. Wat neemt u niet mee? Neem liever geen waardevolle bezittingen mee. Voor verlies of diefstal van uw eigendommen is het ziekenhuis niet aansprakelijk. Verpleegafdeling Op de verpleegafdeling heeft u een gesprek met een verpleegkundige over de gang van zaken tijdens uw opname en eventuele operatie. U geeft de naam en het telefoonnummer van uw contactpersoon door. Als u een dieet heeft of overgevoelig bent voor bepaalde voedingsstoffen, is het belangrijk dat u dit doorgeeft aan de verpleegkundige. Wilt u ook doorgeven als er veranderingen in uw gezondheidssituatie of medicijngebruik zijn geweest? Om vergissingen met andere patiënten te voorkomen, krijgt u een polsbandje om met daarop uw naam, geboortedatum en patiëntnummer. U bent verplicht dit bandje tijdens uw verblijf in ons ziekenhuis te dragen. Wie zorgt er voor u tijdens uw opname? Tijdens uw opname op een van de locaties van het ETZ ziet u verschillende zorgverleners. Verpleegkundige Op het whiteboard dat op uw kamer hangt, staat altijd aangegeven welke verpleegkundige die dag voor u zorgt. Uw algemene vragen en vragen over uw zorg kunt u met deze verpleegkundige bespreken. Verpleegkundig specialist Een verpleegkundig specialist beschikt over zowel verpleegkundige als medische kennis en gebruikt die bij het opstellen van een behandelplan. De verpleegkundig specialist neemt taken van de medisch specialist over en is wettelijk bevoegd om zelfstandig een diagnose te stellen en een behandeling te starten, bijvoorbeeld met medicijnen. Afdelingsarts De afdelingsarts loopt met uitzondering van de Dagbehandeling visite op de afdeling. De vragen over uw ziekte en/of behandeling bespreekt u met de afdelingsarts. Als u een vraag voor de afdelingsarts heeft, kunt u die aan uw verpleegkundige doorgeven. De verpleegkundige informeert de afdelingsarts hierover zodat hij/ zij u goed voorbereid kan antwoorden. Ook komt de afdelingsarts zelf regelmatig bij u langs om te zien hoe het met u gaat. Het kan voorkomen dat een vervangend afdelingsarts u bezoekt als uw eigen afdelingsarts niet kan komen (bijvoorbeeld vanwege vakantie of nascholing). Welkom in het ETZ 9

Algemene informatie Hoofdbehandelaar Uw behandelend medisch specialist, uw hoofdbehandelaar, is eindverantwoordelijk voor uw behandeling in het ziekenhuis. De hoofdbehandelaar overlegt met de afdelingsarts en de afdeling en is, zo nodig, aanwezig bij de gesprekken en loopt wekelijks bij u visite. Het kan zijn dat de specialist die u gesproken heeft op de polikliniek een andere medisch specialist is dan die van de afdeling. Het kan ook voorkomen dat een waarnemend specialist u Dienstkleding Specialisten dragen een lange witte jas met korte mouw. Eventueel dragen zij daaronder een witte broek. Verpleegkundigen dragen een witte broek met daarop een witte, korte jas. Deze jas heeft lichtblauwe accenten op de mouwen en een donkerblauwe kraag. De verpleegkundigen zorgen voor de dagelijkse verpleging. bezoekt bij afwezigheid van uw hoofdbehandelaar, bijvoorbeeld in avond, nacht en weekenddiensten of vanwege vakantie of nascholing. Andere medisch specialisten Tijdens uw verblijf op de afdeling kan de hulp van een andere medisch specialist worden ingeroepen. Wij informeren u hierover. Het ETZ is een opleidingsziekenhuis. Dat betekent dat u te maken kunt krijgen met artsen die in opleiding zijn tot medisch specialist. Zorgassistenten dragen een witte broek met daarop een witte, korte jas. Deze jas heeft dezelfde licht blauwe accenten, maar dan op de zijkant, de mouwen en de kraag. Zij ondersteunen de verpleegkundigen en zorgen voor eten en drinken. Afdelingsassistenten dragen een witte broek met daarop een witte, korte jas. Deze jas heeft groene kleuraccenten aan de zijkant, de mouwen en de kraag. De afdelingsassistenten zorgen ervoor dat alles wordt schoongemaakt en helpen met het vervoer als de patiënt voor onderzoek elders in het ziekenhuis moet zijn. 10 Welkom in het ETZ

Algemene informatie Medicatieoverzicht Overhandig aan de verpleegkundige eventueel de door u meegebrachte medicijnen van thuis of de medicijnlijst van uw apotheek. Uw behandelend arts kan besluiten dat u met de inname van sommige medicijnen (tijdelijk) moet stoppen, dit is vooral van toepassing op bloedverdunnende middelen. Ook kan het zijn dat de behandelend arts besluit dat de dosering van een medicijn (tijdelijk) moet worden aangepast. Bezoek De bezoektijden vindt u op onze website: www.etz.nl/ In-het-ziekenhuis/Op-bezoek/Bezoektijden. Voor uw rust en die van de overige patiënten: • mag u niet meer dan twee personen op bezoek hebben; • blijft uw bezoek bij voorkeur niet langer dan één uur; • houdt uw bezoek zich aan de bezoektijden; • houdt uw bezoek rekening met de overige patiënten op de kamer. Ondervoeding door ziekte Ondervoeding door ziekte komt veel voor. Ondervoeding betekent dat u te weinig energie en voedingsstoffen binnen krijgt. Van elke 3 patiënten is er ongeveer 1 ondervoed bij opname in het ziekenhuis. Hoe merkt u dat u ondervoed bent? - U valt af zonder dat u dat wilt. - U voelt zich slap en moe. Iemand met een gezond gewicht kan toch ondervoed zijn. Iemand met overgewicht kan zelfs ondervoed zijn. Iemand die ondervoed is, hoeft dus niet mager te zijn. Vaak is moeilijk te voorspellen hoe lang uw verblijf in het ziekenhuis duurt. De verpleegkundige stelt u bij opname 3 vragen over uw voeding. Tijdens uw verblijf in het ziekenhuis kijken we regelmatig hoeveel u weegt. Soms is het nodig om hulp te vragen aan een diëtist. Meer informatie vindt u op onze website: www.etz.nl/ Behandeling/Aandoeningen/Ondervoeding. Voorkom vallen in het ziekenhuis In ons ziekenhuis staat patiëntveiligheid voorop. Helaas komt het nog steeds voor dat (vooral oudere) patiënten tijdens hun opname in het ziekenhuis vallen. Welkom in het ETZ 11 Adviezen om vallen te voorkomen, zijn te vinden op onze website: www.etz.nl/Specialisme/Geriatrie/ Valpolikliniek Het ontslag Vaak is moeilijk te voorspellen hoe lang uw verblijf in het ziekenhuis duurt. Zodra meer zekerheid is over de ontslagdatum, wordt met u overlegd over de exacte datum en het tijdstip en vindt er nog een ontslaggesprek met u plaats. Het ontslaggesprek wat de medicatie betreft, wordt uitgevoerd door de verpleegkundige of door de poli apotheek (apotheek DeLeij op locatie ETZ Elisabeth of Apotheek De Donge op locatie ETZ TweeSteden). Als service kunnen zij ook uw medicatie leveren op de dag van uw ontslag. Uw eigen apotheek wordt van de wijzigingen op de hoogte gebracht. Ziekenhuisplanner Met behulp van ziekenhuisplanner.nl regelt u of een familielid/naaste, gratis en op een eenvoudige manier het bezoek. Samen met uw familie, vrienden en kennissen organiseert u wie, wanneer u een bezoek brengt. Via Ziekenhuisplanner.nl kunt u ook een dagboek bijhouden.

LOGEREN IN EEN ZORGLOCATIE Als u tijdelijk zorg nodig heeft, dan kunt u logeren in onze zorglocatie Torentjeshoef, Oranjesingel 33 in Berkel-Enschot. Comfortabel ingerichte kamer met eigen badkamer Persoonlijke en huishoudelijke verzorging en begeleiding 24/7 gebruik maken van de personenalarmering Restaurant met warme maaltijden Voldoende aanbod van activiteiten U kunt bij ons logeren via een verwijzing van uw arts of met een indicatie. Voor meer informatie staan onze zorgadviseurs voor u klaar: tel. 06 - 512 963 20 of 06 - 205 112 09. Bel gerust! Of kijk op onze website: www.t-heem.nl Welkom! Een veilige plek die voelt als thuis Woonzorglocatie De Boschstede in het centrum van ’s-Hertogenbosch • Wonen met 24-uurszorg op een unieke plek • Veel privacy in een huiselijke sfeer • Uitgebreid activiteitenprogramma • Geschikt voor echtparen Domus Magnus biedt kleinschalige, particuliere woonzorg op unieke locaties. Vraag de brochure aan via www.domusmagnus.com of bel 085 064 59 10.

Voorzieningen Voorzieningen Parkeren Bezoekers kunnen gebruikmaken van het parkeerterrein bij het ziekenhuis. De kosten zijn afhankelijk van de parkeertijd. Als u slecht ter been bent, kunt u voor de hoofdingang in- en uitstappen. Bij alle locaties zijn invalidenparkeerplaatsen voor vergunninghouders. Om bezoekers van langdurig opgenomen patiënten tegemoet te komen in de parkeerkosten, biedt het ETZ een parkeerabonnement. Meer informatie over dit abonnement vindt u op onze website. Parkeertaxi Locatie ETZ Elisabeth heeft een parkeertaxi om patiënten en bezoekers van de parkeerplaats naar de hoofdingang te brengen. Meer informatie vindt u op onze website. Televisie en radio Televisie en radio zijn gratis. Telefoon U kunt gebruik maken van uw eigen mobiele telefoon. Internet Het ETZ beschikt over draadloos internet (WiFi). Gebruik van internet op uw eigen Apotheek Bij de apotheek kunt u terecht voor uw ontslagmedicatie na een ziekenhuisopname. Op locatie ETZ Elisabeth en op locatie ETZ TweeSteden vindt u de apotheek in de hoofdgang. Meer informatie leest u op de website. EenMaal Thuis Om u de eerste dag te helpen kunt u bij ons een koeltas met ontbijt- en lunchproducten, één warme maaltijd en tussendoortjes kopen. laptop, smartphone of tablet is gratis. De naam van het wifi-netwerk is ETZ-Open. Restaurant / winkels In de centrale hal van locatie ETZ Elisabeth en locatie ETZ TweeSteden vindt u een restaurant en enkele winkeltjes. Hier zijn dranken, eenvoudige maaltijden, bloemen, fruit, (nacht)kleding, cosmetica, speelgoed, versnaperingen, dagbladen en tijdschriften te koop. Op locatie ETZ Waalwijk is alleen een restaurant. Kijk op www.etz.nl voor meer opnameinformatie Welkom in het ETZ 13

Algemene informatie Goed om te weten EPD Het ETZ werkt met het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) én het patiëntenportaal MijnETZ. Wat betekent dat voor u? • U meldt zich bij een bezoek aan een polikliniek of onderzoeksafdeling aan via de aanmeldzuilen met uw patiëntenpas. • Bij een opname hoeft u zich niet aan te melden via de aanmeldzuil. • U kunt via MijnETZ inzicht krijgen in uw medische gegevens en bijvoorbeeld een afspraak plannen of bloeduitslagen inzien. • U kunt andere zorgverleners buiten het ETZ toegang verlenen tot uw medische dossier. Meer informatie over het EPD en het meekijken in uw eigen patiëntendossier vindt u op onze website: www.etz.nl/In-het-ziekenhuis/voor-patienten/ MijnETZ. Overplaatsing tijdens uw opname Om optimale zorg te kunnen verlenen, is het soms tijdens uw opname op een verpleegafdeling nodig om u te verplaatsen naar een andere kamer, een andere verpleegafdeling of specialisme. Of zelfs naar de andere locatie van het ETZ. Dit stemmen we uiteraard goed met u en uw naasten af. Opname verhinderd Helaas kan het door onvoorziene omstandigheden, zoals een spoedopname, gebeuren dat uw opname op de afgesproken datum niet door kan gaan. Natuurlijk laten wij u dat zo snel mogelijk weten en zoeken wij met u naar een alternatief. Hoe vervelend ook; voor eventuele financiële schade die u hierdoor lijdt, is ons ziekenhuis niet aansprakelijk. Afspraak afzeggen Kunt u de afspraak voor opname niet nakomen, wilt u dan zo snel mogelijk telefonisch contact opnemen met het ziekenhuis? Wij kunnen dan mogelijk een andere patiënt in uw plaats behandelen. Informatie en toestemming Als patiënt in ons ziekenhuis heeft u er recht op dat uw zorghulpverlener u duidelijk informeert over: • uw ziekte of aandoening en de gevolgen daarvan; • de mogelijke onderzoeken en behandelingen; 14 Welkom in het ETZ • relevante bijwerkingen en risico’s van het onderzoek of de behandeling; • eventuele andere behandelmogelijkheden. Als de informatie niet duidelijk is, vraag dan om nadere uitleg. De arts mag u alleen behandelen en onderzoek doen als u daarvoor toestemming geeft. In overleg met hem/haar kunt u eventueel de mening van een tweede arts vragen (second opinion). U kunt er ook voor kiezen om een behandeling of onderzoek niet te ondergaan. Uw gegevens Uw zorgverleners noteren de gegevens over uw behandeling in uw patiëntendossier. De arts en degenen die bij uw behandeling zijn betrokken, hebben inzage in alle gegevens die in het ziekenhuis over u zijn vastgelegd en die zij nodig hebben voor uw behandeling. Uw dossier wordt digitaal opgeslagen en bewaard in het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) van het ziekenhuis. U heeft recht op inzage in uw eigen dossier en u kunt er een kopie van krijgen. Corona Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat u in ons ziekenhuis zo veilig mogelijk bent. We hebben daarom een paar maatregelen genomen. U kunt zelf ook veel doen om de kans op besmetting zo klein mogelijk te maken. Meer informatie en wat u zelf kan doen leest u op onze website: www.etz.nl/Over-ETZ/Nieuws/ Uitgelicht/Poliklinieken-starten-spreekurenweer-op Privacy Het ETZ heeft een privacyreglement. Daarin is geregeld op welke wijze met uw persoonsgegevens wordt omgegaan. Op onze website vindt u meer informatie hierover en hoe u toestemming kunt geven zodat andere artsen uw gegevens mogen inzien. Soms worden uw gegevens gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek, onderwijs of statistiek. Uw toestemming voor deze doorgifte is niet nodig als gegevens anoniem zijn ofwel ‘niet tot uw persoon herleidbaar’. Wij gaan uit van uw toestemming met deze werkwijze. Als u hier bezwaar tegen heeft, kunt u dit doorgeven via het formulier ‘bezwaarwo’ (www.etz.nl/bezwaarwo). Plichten Als een bepaalde behandeling of een bepaald onderzoek in overleg met u is afgesproken, wordt op uw medewerking gerekend. U bent daarnaast verplicht om uw arts duidelijk en volledig te informeren. Alleen dan kan hij/zij een goede diagnose stellen en u een deskundige behandeling bieden.

Algemene informatie Verblijf- en bezoekregels Wij ontvangen onze patiënten en bezoekers graag in een prettige en veilige omgeving waarbij we de beste zorg willen verlenen. Meer informatie over onze verblijf- en bezoekregels vindt op onze website: www.etz.nl/In-het-ziekenhuis/Regels-en-rechten Behandelbeperking Het is erg belangrijk dat u nadenkt over welke grenzen u zelf wilt stellen aan uw behandeling. U kunt op elk moment bij uw arts aangeven dat u bepaalde behandelingen beslist niet wilt ondergaan. Voorbeelden hiervan zijn niet-reanimeren of geen bloedtransfusie. Meer informatie vindt u op onze website: www.etz.nl/Patientfolders/ETZ/Algemeen/ Wel-of-niet-reanimeren,-wat-is-uw-keuze Gebruik van lichaamsmateriaal Het kan zijn dat tijdens uw behandeling uw lichaamsmateriaal zoals bloed, urine of spierweefsel wordt onderzocht. Een deel van dit lichaamsmateriaal wordt bewaard om later te kunnen gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek. Zo kunnen we onderzoeksen behandelmethoden verbeteren. Het materiaal wordt anoniem bewaard. Als u niet wilt dat we uw lichaamsmateriaal gebruiken voor onderzoek, vertel dit dan aan uw behandelend arts of aan de verpleegkundige/ polikliniekmedewerker van uw behandelend specialist. Uw naam wordt dan opgenomen in het EPD dat altijd wordt geraadpleegd voordat er een onderzoek plaatsvindt. Deelname wetenschappelijk onderzoek In het ETZ wordt wetenschappelijk onderzoek verricht. Hiermee willen we de zorg van toekomstige patiënten verbeteren. Mogelijk wordt u gevraagd mee te doen aan een medisch wetenschappelijk onderzoek. Uw arts geeft u daar dan vooraf uitvoerig informatie over. Vervolgens kunt u zelf beslissen of u aan het onderzoek wilt deelnemen. Als u niet wilt meewerken, heeft dat geen gevolgen voor uw verdere behandeling. We gebruiken soms gegevens uit uw patiëntendossier voor wetenschappelijk onderzoek, uitsluitend als dit wettelijk is toegestaan. Wanneer u dit niet wilt, kunt u hiertegen bezwaar maken, via het formulier ‘bezwaarwo’ (www.etz.nl/bezwaarwo). Meer informatie vindt u op onze website: www.etz.nl/In-het-ziekenhuis/Regels-en-rechten/ Wetenschappelijk-onderzoek. Welkom in het ETZ 15 Kosten behandeling De rekening wordt in principe rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar gestuurd. Bepaalde behandelingen zijn echter voor vergoeding uit de basisverzekering gehaald. Ook kan het zijn dat er voor een bepaalde behandeling geen contract is afgesloten tussen het ETZ en uw zorgverzekeraar. Wilt u weten of de behandeling (volledig) wordt vergoed, neem dan vooraf contact op met uw zorgverzekeraar. Op de website www.dezorgnota.nl leest u meer over de kosten van ziekenhuiszorg. Alles naar wens? Raad van Bestuur, medisch specialisten, medewerkers en vrijwilligers van het ETZ hopen dat uw verblijf in het ziekenhuis voorspoedig verloopt. Wij streven ernaar om u de best mogelijke zorg te leveren. Elke dag weer. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over de gang van zaken. Soms ontgaan ons ook zaken die u wel heeft bemerkt. Wij hechten zeer veel waarde aan de tevredenheid van onze patiënten over de behandeling en dienstverlening. Geef het aan als u: • iets niet begrijpt of niet helemaal duidelijk is; • zich ergens zorgen over maakt; • als u iets nodig heeft of wenst. Klankbordgroep Denkt u graag met ons mee over wat er beter kan in ons ziekenhuis? Geef u dan op voor ons patiëntenpanel. Wij vragen u dan een paar keer per jaar om thuis een digitale vragenlijst in te vullen. Meer informatie vindt u op onze website: www.etz.nl/In-het-ziekenhuis/Jouw-ervaring/ Patientervaringen-meten

Patiëntveiligheidskaart Patiëntveiligheidskaart Deze kaart geeft u tips die u in de communicatie met uw zorgverlener kunt gebruiken. Doel hiervan is dat u zelf als patiënt een belangrijke bijdrage kunt leveren aan de veiligheid van de zorgverlening. Op de kaart staan tips die u als geheugensteuntje kunt gebruiken tijdens uw behandeling en opname in het ziekenhuis. Copyright tekeningen: Gerrit de Jager. Juni 2006. Tekst: Patiëntenfederatie Nederland mei 2017 Welkom in het ETZ 17

gevestigd in de centrale hal van het ETZ TweeSteden Bij Apotheek de Donge kunnen cliënten van het ETZ TweeSteden na ziekenhuisopname of een bezoek aan de polikliniek of huisarts, terecht voor medicijnen op recept, maar ook voor zelfzorggeneesmiddelen zoals pijnstillers of hoesten verkoudheidsmiddelen. Ook bezoekers van het ziekenhuis zijn van harte welkom! Maandag t/m vrijdag 08.30 - 18.00 uur Apotheek de Donge Dr. Deelenlaan 5, 5042 AD Tilburg Telefoon: 013 - 221 5788 Fax: 013 - 221 5997 apotheekdedonge@ezorg.nl www.apotheekdedonge.nl HAARWERKEN pruiken en turbans Haarwerken by Kristel Het is van groot belang dat u de juiste keuze maakt voor een haarwerk, het moet goed passen en prettig dragen. Als haarwerkspecialist help en adviseer ik u hierbij in mijn salon, bij u thuis of in het ziekenhuis. Binnen 5 werkdagen heeft u een intake gesprek op een locatie waar u zich het meest prettig voelt. Samen bespreken we wat u belangrijk vindt aan het haarwerk. Het kostenaspect nemen we hierin mee. Door mijn contacten met zorgverzekeraars, adviseer ik u ook over de gangbare vergoedingen en declaratiemogelijkheden. Kristel van den Broek haarwerkspecialist Eeckelbosstraat 12, 5051 SM Goirle Donkstraat 25, 5124 RJ Molenschot +31(0)6 230 45 430 info@haarwerkenbykristel.nl www.haarwerkenbykristel.nl Meer informatie over haarwerken vindt u op mijn website www.haarwerkenbykristel.nl of neem geheel vrijblijvend contact met mij op, +31(0)6 230 45 430.

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
Home


You need flash player to view this online publication