7

Inf Magazine 5 Hoe die plannen zich naar de praktijk vertalen? Lya geeft enkele voorbeelden: “We hebben een afdeling verbouwd om coronapatiënten op te nemen. Dat werkte goed, maar er waren verbeterpunten. Die nemen we mee. Daarnaast hebben we meer ervaring opgedaan met digitale zorg, via videobellen en de ‘Beter dichtbij’ app. We weten nu beter hoe en wanneer we daarop overschakelen. Daardoor hoeft de reguliere zorg geen grote achterstand op te lopen.” Uitgerust personeel Mooi dat de plannen klaar liggen, maar is het personeel er ook klaar voor? Lya is daar realistisch in: “We hebben geprobeerd om onze medewerkers de nodige rust te geven, maar iedereen is op een andere manier belast door corona. De één heeft het vooral druk gehad door extra werk, de ander had thuis zieken. De één heeft ook gewoon meer rust nodig dan de ander. Tijdens de crisis hebben we al onze medewerkers gevraagd een stapje extra te zetten. Iedereen moest dingen doen die niet binnen het gebruikelijke takenpakket vallen. Van schoonmaak en parkeerbeheer tot zorgpersoneel en ICT. Nu nog steeds moet iedereen blijven omgaan met extra maatregelen. Ook dát kost energie. Je kan dus nooit met zekerheid zeggen of iedereen er klaar voor is. Maar als het nodig is, dan zijn we er voor elkaar en doen we het samen.” Het onwerkelijke is eraf “Wat ik zou zeggen tegen de inwoners van Zoetermeer?” Lya denkt even na: “Het is terecht dat je spanning voelt, de landelijke maatregelen zijn er niet voor niets. Gelukkig is het LangeLand Ziekenhuis goed voorbereid op een tweede golf. Het onwerkelijke is eraf: we kennen het virus beter, we weten wat er kan en hoe we dat organiseren. Voor ieder ziekenhuis voelt het minder beangstigend. Zorg dus goed voor elkaar, doe je best om elkaar niet te besmetten. Mocht er toch een tweede golf komen, dan staan wij voor jullie klaar.” Verhalen over corona De coronatijd heeft ons allemaal geraakt; ieder op een andere manier. Daarom hebben we verhalen geschreven over onze medewerkers en patiënten. Hoe zij met corona omgingen, hoe het hun werk en leven heeft beïnvloed en hoe de zorg zich heeft aangepast. Lees de verhalen op onze website: www.langeland.nl/verhalen. Anneke van Gestel: “Het voelt heel goed dat we als team zo ontzettend veel aankunnen.” Joren Verhoog: “Onze spoedeisende hulp is er voor alle acute zorg en heeft voldoende capaciteit.” Martien van der Lugt: “Chemokuren gingen veilig door tijdens de coronacrisis.” Johan Harteveld: “Voor mijn vrouw was het zwaarder dan voor mij.”

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication