Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019
Rodenborch-College T.M. Kortenhorstlaan 4 5244 GD Rosmalen 073 – 521 90 46 info@rodenborch.nl Postadres: Postbus 350 5240 AJ Rosmalen Het Rodenborch-College valt onder het bestuur van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 2
Inhoud De missie van het Rodenborch-College .............................................................................................. 5 Organisatie ........................................................................................................................................ 5 Vereniging OMO ............................................................................................................................ 5 Missie OMO ................................................................................................................................... 6 Koers 2023 ..................................................................................................................................... 6 Organisatie in teams .......................................................................................................................... 6 Kwaliteitszorg .................................................................................................................................... 6 Resultaten van het onderwijsproces 2017-2018 ................................................................................. 7 Begeleiding en zorg ............................................................................................................................ 7 Mentoren ....................................................................................................................................... 8 Decaan ........................................................................................................................................... 8 Remedial teachers.......................................................................................................................... 8 Faciliteiten dyslectische leerlingen ................................................................................................. 9 Trainingen ...................................................................................................................................... 9 Schoolmaatschappelijk werk .......................................................................................................... 9 Jeugdarts/Sociaal verpleegkundige................................................................................................. 9 Vertrouwenspersonen ................................................................................................................. 10 Pestprotocol .................................................................................................................................... 10 Afspraken en regels.......................................................................................................................... 10 Respectregels op het Rodenborch-College ................................................................................... 10 Schoolregels in verband met veiligheid......................................................................................... 11 Schoolregels om lessen en studie goed te laten verlopen ............................................................. 11 Schoolregels in verband met hygiëne en de goede orde ............................................................... 11 Rechten en plichten ouders, leerlingen en bestuur ........................................................................... 12 Leerlingparticipatie .......................................................................................................................... 13 Onderwijstijd en lesuitval ................................................................................................................. 14 Les- en pauzetijden .......................................................................................................................... 14 Toelatingsbeleid ............................................................................................................................... 14 Geldelijke bijdragen ......................................................................................................................... 15 Excursie overzicht ............................................................................................................................ 16 Stichting Leergeld ............................................................................................................................ 19 Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 3
Foto’s/ filmpjes leerlingen ................................................................................................................ 19 Beleid inzake sponsoring .................................................................................................................. 20 Verzekeringen .................................................................................................................................. 20 Overzicht leden Raad van Advies, MR en Oudervereniging ............................................................... 21 Contact ............................................................................................................................................ 21 Overzicht medewerkers Rodenborch-College ................................................................................... 21 Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 4
De missie van het Rodenborch-College “We bieden betekenisvol en hoogwaardig onderwijs met aandacht voor een ieder, ruimte voor elk talent en oog voor elkaar.” Vanuit de OMO-notitie ‘Zingeving en goed onderwijs. Samen goed op weg’ (2016) komt een aantal uitgangspunten, die samen leiden naar aan onze missie. Deze uitgangspunten zijn: - Samen geven we ‘zin’ aan onderwijs. - We leren samen voor de toekomst. - We waarderen de identiteitsontwikkeling van elke leerling positief en bieden daarbij volop ruimte voor creativiteit. - We bevorderen het leren in verschillende leercontexten met gebruikmaking van onderwijstechnologie. - We inspireren tot een voortdurende professionele en persoonlijke vorming van iedere medewerker. Bovengenoemde uitgangspunten leiden tot onze missie, waarin we verwoorden hoe we onze opdracht willen realiseren: “we bieden betekenisvol en hoogwaardig onderwijs met aandacht voor een ieder, ruimte voor elk talent en oog voor elkaar.” Organisatie Het Rodenborch-College valt onder het bestuur van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs. De rector is verantwoordelijk voor de gang van zaken binnen de school. Zij rapporteert rechtstreeks aan de voorzitter van de raad van bestuur. De school heeft een raad van advies. Hierin zitten personen die bij onze school betrokken zijn. De raad denkt mee over de ontwikkelingen binnen de school en is een klankbord voor de rector. De voorzitter van de raad van bestuur van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs is Eugène Bernard. U kunt de raad van bestuur op de volgende manieren bereiken: Spoorlaan 171 postbus 574, 5000 AN Tilburg 013 – 595 55 00 omo@omo.nl Vereniging OMO De vereniging heeft een ledenraad. Leden zijn ouders van leerlingen en twee afgevaardigden leden van elke raad van advies van alle OMO-scholen. De ledenraad beslist onder andere over de benoeming en het ontslag van de leden van de raad van toezicht. Bovendien stelt de ledenraad de jaarrekening en het jaarverslag vast. In de maand juni van elk jaar is de vergadering van de ledenraad. Wilt u ook lid worden? Op www.omo.nl kunt u zien hoe u dat doet. Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 5
Missie OMO Ons Middelbaar Onderwijs, opgericht in 1916, is een vereniging van scholen voor voortgezet onderwijs in voornamelijk Noord-Brabant. De scholen, van gymnasium tot en met praktijkonderwijs, ontwikkelen de talenten van iedere leerling door ‘goed onderwijs’ te bieden geïnspireerd vanuit de katholieke traditie. Zo verwerven de leerlingen passende startposities voor vervolgonderwijs en voor toetreding tot de maatschappij. De scholen van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs kennen een grote verscheidenheid die de bron vormt voor kennisdeling en daarmee voor het versterken van de professionaliteit van onze docenten. Door het benutten van schaalvoordelen zijn de scholen bovendien samen sterker en kunnen ze toch kleinschalig blijven. En daar profiteren onze leerlingen van. Koers 2023 Het strategisch beleidsdocument ‘Koers 2023: Onderwijs met overtuiging’ geeft richting aan de ambities en het handelen van de vereniging. ‘Om jezelf te ontwikkelen heb je elkaar nodig. Je komt verder als je van en met elkaar leert en als je elkaar ruimte geeft om goed samen te leven. Vaardigheden als samenwerken, kritisch denken en problemen oplossen zijn hiervoor nodig. Belangrijk is om andere opvattingen en culturen te leren begrijpen en te benutten. We geven hier invulling aan door vorming van de leerling vanuit de kernwaarden: goed onderwijs, een goed mens, goed leven en goed handelen.’ Wilt u meer lezen over het strategische beleidsplan Koers 2023. U vindt het plan op www.omo.nl . Hier vindt u ook het jaarverslag. Organisatie in teams Om de lijnen tussen mentoren, leerlingen en ouders zo kort mogelijk te houden, werken we in teams. De teams zijn verantwoordelijk voor onderwijs en begeleiding van een afdeling. Op onze school hebben we zes verschillende teams: • brugklas, klas 2 havo/vwo • vmbo-t2,-t3 en -t4 • klas 3 havo/vwo • topsport • havo-bovenbouw • vwo-bovenbouw Elk team heeft een eigen teamleider. De mentoren zijn altijd eerste aanspreekpunt voor ouders. Op de ‘contactpagina’ van de website staan de namen en e-mail adressen van de mentoren vernoemd. Kwaliteitszorg Op het Rodenborch-College is sprake van een kwaliteitscultuur: het management, de docenten en het onderwijsondersteunend personeel, hebben zich het opbrengstgericht werken eigen gemaakt en streven continu naar kwaliteitsverbetering. Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 6
Het schoolplan en de daarin geformuleerde beleidsvoornemens vormen de basis voor het jaarplan. Consequent wordt besproken in hoeverre de doelstellingen daarvan gehaald zijn. Met behulp van Magister, enquêtes, lesobservaties en dergelijke worden de resultaten van leerlingen, docenten en secties elke periode (viermaal per jaar) geanalyseerd. Secties stellen hun vakwerkplan jaarlijks bij en verfijnen de doorlopende leerlijnen steeds verder. Secties zijn zich bewust van het belang van een goede samenwerking, van onderlinge afstemming en van up-to-date vakkennis. We hebben de tevredenheidsonderzoeken voor medewerkers, voor leerlingen en ouders, het veiligheidsonderzoek en diverse andere onderzoeken. De resultaten van deze onderzoeken en andere cijfers van het Rodenborch zijn te vinden op de website van Scholen op de kaart. Resultaten van het onderwijsproces 2017-2018 Alle resultaten van het Rodenborch-College zijn te vinden op Schoolvensters online, een aantal resultaten van afgelopen schooljaar zijn hieronder weergegeven. • Het percentage leerlingen dat afgelopen schooljaar doorstroomt naar een hoger leerjaar of een ander soort onderwijs is 93,2%. • Het percentage leerlingen dat geslaagd is voor het eindexamen in het schooljaar 2017-2018 was: Vmbo-t: 92%; Havo: 88%; Vwo 92%. • Het percentage leerlingen dat de school zonder diploma verliet (VSV) in het schooljaar 2017-2018 was minder dan 1%, namelijk 2 leerlingen. Meer informatie hierover vind je op de site vsvverkenner.nl. Begeleiding en zorg In ons ondersteuningsprofiel hebben we geformuleerd hoe we begeleiding en zorg op onze school vormgeven. Het gaat hierbij om een planmatige aanpak van de begeleiding en zorg met als doel de leerling te ondersteunen. Daarbij hanteren we de systematiek van het SAVUE-model. SAVUE staat voor: signaleren, analyseren, vastleggen, uitvoeren en evalueren. Bij de uitvoering van dit model gaan we uit van drie lijnen: - De eerste lijn is een basisniveau van begeleiding door mentoren en vakdocenten. De mentor ontwikkelt samen met zijn team een tijdlijn voor activiteiten die moeten plaatvinden, zoals observaties, gesprekken en het opstellen van handelingsplannen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de zorgcoördinator, Marian van ’t Root. - - Binnen de tweede lijn valt de extra interne ondersteuning voor de leerlingen die dat nodig hebben. In de derde lijn betrekken we externe deskundigen bij de begeleiding. Door meerdere oorzaken kan het voorkomen dat leerlingen het moeilijk hebben: gezinsomstandigheden, persoonlijke problemen, conflicten met leeftijdgenoten. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen een beroep doen op de interne begeleiding (o.a. persoonlijke coaches, remedial teachers, zorgcoördinator, trainers), die waar nodig versterkt wordt met Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 7
externe specialisten (o.a. schoolmaatschappelijk werker, GGD, Leerplichtzaken, ambulante begeleiding). Uiteraard worden ook ouders en medewerkers waar nodig ondersteund. De school werkt met andere scholen samen binnen het Samenwerkingsverband De Meierij. Dit samenwerkingsverband ondersteunt de school op het terrein van zorg en regelt de zorg op regioniveau. Mentoren De mentor vervult een spilfunctie bij de ontwikkeling van de leerling en onderhoudt nauw contact met de leerling en de ouders. Daarnaast heeft hij zicht op de ontwikkeling van zijn mentorgroep en op het gedrag van de individuele leerling en de klas. Dit is belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerling. Juist in de leeftijdsgroep van 12 tot 18 jaar zien we dat het groepsgedrag van grote invloed is op het individuele gedrag. Concreet betekent dit het volgende: - De mentor heeft zicht op de studiehouding, studieaanpak en resultaten en bespreekt deze met ouders, leerling en collega’s. - De mentor is voor ouders en leerlingen een vast aanspreekpunt. - De mentor coördineert de communicatie rondom zijn mentorklas en zijn mentorleerlingen. - De mentor speelt een rol bij studie- en keuzebegeleiding. - De mentor signaleert persoonlijke problemen, ondersteunt hierbij en zet zo nodig een zorgtraject in gang in samenspraak met teamleider en zorgcoördinator. - De mentor draagt zorg voor zijn mentorklas, waarbij een goede werksfeer en een veilig klimaat de onontbeerlijke randvoorwaarden zijn. Decaan De decaan ondersteunt leerlingen bij het keuzeproces. Het gaat hierbij om de keuze van het profiel in de Tweede Fase, de sector (vmbo-t), de vervolgstudie en het beroep. De decaan biedt ook steun aan mentoren die zich bezighouden met de keuzebegeleiding en aan vakdocenten die Oriëntatie op Studie en Beroep in de Basisvorming en Tweede Fase geven. De decaan geeft informatie aan leerlingen en ouders over de te maken keuzes en over mogelijkheden van vervolgstudies en beroepen. Dit gebeurt zowel klassikaal als individueel. De decaan beschikt over uitgebreide beroepen- en studiedocumentatie. Zij onderhouden ook contacten met vervolgopleidingen en organiseert beroeps oriënterende stageactiviteiten. Remedial teachers De remedial teachers, Marjan Daamen-Reith en Dimphy van de Sande-Kessels, hebben aandacht voor speciale leerproblemen, met name woordbeeldproblemen. Aan het begin van het eerste schooljaar worden alle brugklasleerlingen op spelling en begrijpend lezen getest. Indien nodig vindt hierna binnen de school vervolgonderzoek plaats. Verdere begeleiding kan daarna starten in overleg met ouders, vakdocent en mentor. Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 8
Faciliteiten dyslectische leerlingen Leerlingen die dyslectisch zijn, hebben recht op specifieke faciliteiten. Op het Rodenborch-College kunnen leerlingen bij wie dyslexie is vastgesteld door een daartoe bevoegde psycholoog of orthopedagoog gebruik maken van deze faciliteiten. Dit blijkt uit een rapport dat wordt overgedragen aan de school. Daarnaast kunnen brugklasleerlingen van wie op basis van de screening binnen school vermoed wordt dat zij dyslectisch zijn ook gebruik maken van de faciliteiten, onder de volgende voorwaarden: o De ouders en de leerlingen zijn bereid om door middel van een onderzoek door een daartoe bevoegde psycholoog of orthopedagoog te laten onderzoeken of er daadwerkelijk sprake is van dyslexie. o De leerlingen nemen deel aan de woordbeeldbegeleiding en/of de begeleiding begrijpend lezen en/of worden extern begeleid. N.B.: voor alle leerlingen die deelnemen aan het eindexamen gelden door de overheid vastgestelde criteria. Het Rodenborch-College hanteert voor zijn dyslexiebeleid de volgende uitgangspunten: - De leerling heeft recht op faciliteiten. - De docent heeft het recht om in overleg met de mentor de faciliteiten (tijdelijk) in te trekken, wanneer de motivatie en/of werkhouding van de leerling onvoldoende is. - De leerling heeft de plicht de adviezen op te volgen en de gekozen faciliteiten ook te gebruiken. Op vastgestelde evaluatiemomenten kunnen de faciliteiten worden bijgesteld. - De docent heeft de plicht de omschreven faciliteiten te bieden aan dyslectische leerlingen. De uitwerking van deze regeling, tips en nadere informatie zijn te vinden in de brochure “Dyslexie” die op de site te vinden is. Zwakke rekenaars worden gescreend en krijgen in het brugklasjaar extra ondersteuning. Trainingen In klas 1 en 2 worden er met een bepaalde opbouw en frequentie trainingen gegeven voor concentratie- en taakaanpak, sociale vaardigheden, faalangstreductie en rouwverwerking. In de examenklassen bieden wij de leerlingen die dat nodig hebben een examenvreesreductietraining aan. Schoolmaatschappelijk werk Het kan voorkomen dat leerlingen het moeilijk hebben: gezinsomstandigheden, conflicten thuis of met leeftijdsgenoten, persoonlijke problemen. Er is dan ondersteuning door een schoolmaatschappelijk werker mogelijk. Het zorgteam, waarin ook externe experts vertegenwoordigd zijn, verwijst leerlingen en/of ouders door naar het schoolmaatschappelijk werk. Jeugdarts/Sociaal verpleegkundige De school biedt de leerlingen en ouders/verzorgers gelegenheid om (op eigen initiatief of via de school) een beroep te doen op de jeugdarts of via haar op andere gespecialiseerde medewerkers van Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 9
de GGD. De sociaal verpleegkundige heeft tweewekelijks op een vast tijdstip op school een inloopspreekuur voor leerlingen. Vertrouwenspersonen Zijn er opmerkingen over het schoolklimaat, de omgang met elkaar of grensoverschrijdend gedrag, dan kunnen leerlingen of medewerkers zich wenden tot één van de vertrouwenspersonen die hiervoor zijn aangesteld. De vertrouwenspersonen, Toos van Heerebeek, Mieke van Woerkom en René van Gerven, kunnen advies geven over hoe dan te handelen. Pestprotocol Het uitgangspunt van het Rodenborch-College is dat wij actief proberen pestproblematiek te voorkomen. Los van het feit of pesten wel of niet aan de orde is, wordt het onderwerp pesten met de leerlingen bespreekbaar gemaakt en worden hier met hen regels over vastgesteld. Als pesten optreedt, wil de school het probleem goed signaleren en staat de school een duidelijke aanpak voor. Hierbij spelen pester, meelopers, slachtoffer en ouders een belangrijke rol. De integrale versie van het pestprotocol staat op de website. De preventieve aanpak van de school bestaat uit de volgende punten: - Het voorkomen van pesten is een regelmatig terugkerend onderdeel in het mentoruur. - Voorbeeldgedrag van medewerkers en stellingname t.a.v. “anders zijn” en agressief gedrag. - Vastleggen van omgangsregels en deze bespreken aan het begin van het schooljaar. - Informatie aan ouders tijdens ouderavonden en via de website. De anti-pestcoördinator van onze school is Marian van ’t Root. Afspraken en regels In gebouwen en op terreinen waar iedere dag zo’n 1700 mensen met elkaar werken, ontkom je er niet aan een aantal regels te hanteren. De afspraken en regels dragen ertoe bij dat voor iedereen duidelijk is wat er van hem of haar verwacht wordt en welke verantwoordelijkheid hij of zij heeft. We gaan er daarbij van uit dat iedereen respect toont voor de ander en voor andermans eigendommen. Respectregels op het Rodenborch-College - - - - - - - Je neemt een ander zoals die is en je discrimineert niet. Je blijft van een ander en van de spullen van een ander af. Je dreigt niet en je gebruikt geen geweld. Je neemt geen wapens, vuurwerk, alcoholische drank of drugs mee naar school. Je zit niet onder invloed van drank of drugs in de les. Als iemand je lastigvalt, maak je dat duidelijk door hem of haar te vragen ermee te stoppen. Als dat niet helpt, vraag je je mentor of een leraar om hulp. Je helpt anderen zich aan deze regels te houden. Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 10
Medewerkers van het Rodenborch-College hebben een voorbeeldfunctie in het naleven van onze respectregels. Schoolregels in verband met veiligheid - Strafbare feiten worden altijd aangegeven bij de politie. - Medewerkers mogen, onder voorwaarden, kleding, tassen en kluisjes controleren. - Waardevolle spullen berg je op in je kluisje. - - - Je nodigt geen buitenstaanders uit op onze school of op ons schoolterrein. Je gebruikt je brommer op het schoolterrein alleen van en naar de brommerstandplaats. Fietsen worden gestald op de daarvoor aangewezen plaatsen. - Vechten is absoluut niet toegestaan en wordt gemeld bij de politie. - De school hanteert een pestprotocol (zie onze website). Voor vragen en opmerkingen over de veiligheid kunt u terecht bij de heer Roland Littooij, manager bedrijfsvoering op onze school. Schoolregels om lessen en studie goed te laten verlopen - Een leerling is op een schooldag van 8.00 uur tot 16.15 uur beschikbaar voor school. - - Tijdens lessen is er rust op de gangen. Bij ziekte van een leerling melden de ouder(s)/ verzorger(s) dit telefonisch (073-5219046) of per mail (receptie@rodenborch.nl) voor aanvang van het eerste lesuur. De ziekmelding wordt door school per e-mail bevestigd. Hierin worden de ouder(s)/ verzorger(s) verzocht via de mail een bericht te sturen als de leerling beter is. - Indien een leerling op school ziek wordt, meldt hij zich bij de receptie. De receptie neemt telefonisch contact op met de ouders. Als de leerling weer beter is melden de ouder(s)/ verzorger(s) dit via de mail aan de receptie. - De leerling heeft de juiste lesmaterialen bij zich. - Een leerling die te laat komt voor een les meldt zich bij de receptie. Is dit zonder geldige reden dan meldt de leerling zich dezelfde dag het 8e uur. Bij herhaald te laat komen worden aanvullende maatregelen genomen en wordt de leerplichtambtenaar ingeschakeld. - Een leerling die uit de les wordt gestuurd haalt een rode kaart bij de receptie en vult deze in in de studieruimte 211. Daar werkt de leerling vervolgens door aan het vak van dat lesuur. Aan het eind van het lesuur meldt de leerling zich bij de betrokken docent en na het laatste lesuur bij de teamleider. - Een leerling die ongeoorloofd de les verzuimt (spijbelt) haalt de lestijd dubbel in. Bij herhaald spijbelen schakelt de school de leerplichtambtenaar in. Schoolregels in verband met hygiëne en de goede orde - Afval gaat natuurlijk altijd in een afvalbak. - Eten en drinken in lokalen, gangen en werkruimtes is niet toegestaan. - Corvee en milieudienst gebeurt bij toerbeurt en wordt op de monitor aangegeven. Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 11
- In het lokaal worden geen petten en jassen gedragen. Berg ze op in je locker of hang ze aan de kapstok. - De school en het schoolterrein zijn rookvrij. Binnen de hekken van het schoolterrein mag niet gerookt worden. - Mobiele telefoons, beeld- en geluidsdragers mogen niet tijdens lesactiviteiten gebruikt worden tenzij de docent hier uitdrukkelijk toestemming voor verleent. - De docent neemt deze spullen in als ze niet volgens bovenstaande regel worden gebruikt. Bij de eerste overtreding worden deze spullen tot het einde van de lesdag in beslag genomen. Bij de tweede overtreding worden ze een hele schoolweek in beslag genomen. - Zonder toestemming van leerling en medewerkers worden er geen foto-, film- en/of geluidsopnames gemaakt. - Leerlingen van leerjaar 1 en 2 blijven de gehele lesdag op het schoolterrein. Een uitzondering wordt gemaakt voor het aangrenzende sportterrein. - Spelen om geld is niet toegestaan. - In de pauzes verblijven de leerlingen niet in de gangen en werkruimtes. - Toiletgebruik tijdens de lessen is toegestaan na toestemming van de docent en dient tot een minimum beperkt te blijven. - De schoolpas ter legitimatie is verplicht. Zie voor alle regels het leerlingenstatuut op rodenborch.nl Rechten en plichten ouders, leerlingen en bestuur Reglement bezwaar en beroep in leerlingenzaken Ons Middelbaar Onderwijs Het reglement bezwaar en beroep in leerlingenzaken regelt de procedure rond de behandeling van bezwaar en beroep. Het gaat dan om besluiten met betrekking tot examenzaken en de toelating, bevordering, schorsing en verwijdering van leerlingen. Regeling ter voorkoming van seksuele intimidatie, agressie en geweld (waaronder pesten) en discriminatie Ons Middelbaar Onderwijs De raad van bestuur heeft deze regeling vastgesteld voor de vereniging Ons Middelbaar Onderwijs ter bevordering van een prettig schoolklimaat en een prettige omgang met elkaar. Klachtenregeling Ons Middelbaar Onderwijs Op basis van deze regeling kunnen ouders en leerlingen een klacht indienen over gedragingen, beslissingen of het nalaten daarvan van personeel, schoolleiding of bestuursleden. Een klacht wordt door de klachtencommissie pas in behandeling genomen als er op de school zelf geen bevredigende oplossing is gevonden. Het Leerlingenstatuut De rechten en plichten van leerlingen staan in het leerlingenstatuut. Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 12
Medezeggenschapsreglement Ons Middelbaar Onderwijs Het medezeggenschapsreglement Ons Middelbaar Onderwijs regelt de samenstelling en bevoegdheden van de medezeggenschapsraad. Privacyreglement Ons Middelbaar Onderwijs In het privacyreglement staat op welke wijze de school zich aan de kaders van de Wet Bescherming Persoonsgegevens houdt. Managementstatuut Ons Middelbaar Onderwijs Het managementstatuut Ons Middelbaar Onderwijs regelt de verhouding tussen de raad van bestuur en de rector. Schoolmanagementstatuut Het schoolmanagementstatuut regelt de verhouding tussen de rector en de overige leden van de schoolleiding en andere functionarissen. NB. Voorbehoud hierbij is dat het schoolmanagementstatuut van de school is vastgesteld door de raad van bestuur en aldus in werking is getreden. Reglement voor de raden van advies Ons Middelbaar Onderwijs Het reglement voor de raden van advies Ons Middelbaar Onderwijs regelt de relatie tussen de rector en de raad van advies. Alle bovengenoemde reglementen liggen ter inzage bij de schooladministratie. U kunt deze ook downloaden van www.omo.nl. Het leerlingenstatuut en het schoolmanagementstatuut van de school zijn te downloaden op de site van onze school rodenborch.nl. Voorfase klachtenbehandeling De regeling ‘voorfase klachtenbehandeling’ biedt de mogelijkheid tot afhandeling van een klacht op schoolniveau. De regeling is te downloaden op onze website. Leerlingparticipatie Bij het ontwikkelen van ons onderwijs vinden wij het belangrijk om ook de mening van leerlingen te horen. De teamleiders spelen hierbij een belangrijke rol. Per team worden leerlingen betrokken bij de evaluatie van het onderwijs, van de leerlingenbegeleiding en de dagelijkse gang van zaken op het Rodenborch. Twee leerlingen hebben zitting in de medezeggenschapsraad. Daarnaast heeft de conrector regelmatig overleg met de leerlingenraad. Deze leerlingen komen uit verschillende afdelingen en jaarlagen en krijgen de gelegenheid om onder schooltijd te overleggen over allerlei zaken die de leerlingen aangaan. Zij zijn ook betrokken bij het ontwerpen van de nieuwe school. Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 13
Onderwijstijd en lesuitval Omdat het rooster loopt van 8.30 uur tot 16.10 uur moeten leerlingen zich gedurende deze tijd voor de school beschikbaar houden. Bij ziekte van een docent kunnen uren aan het begin of eind van de dag vervallen, tussenuren worden zoveel mogelijk opgevangen. Leerlingen kunnen bij tussenuren terecht in de zelfstudieruimte waar een draadloos netwerk en toezicht aanwezig zijn. Als er rapportvergaderingen worden gehouden, wordt lesuitval beperkt met behulp van een verkort lesrooster van 40 in plaats van 50 minuten. Het Rodenborch-College houdt een nauwkeurige afwezigheidsregistratie bij. Zowel voor de onder- als voor de bovenbouw zijn er medewerkers die zich dagelijks bezighouden met controle van absenten. In voorkomende gevallen wordt contact opgenomen met de ouders. Is er sprake van een problematisch verzuimpatroon, dan wordt altijd contact onderhouden met ouders en met de afdeling leerplichtzaken van de gemeente. Is er sprake van ongeoorloofd te laat komen dan nemen we in een vroegtijdig stadium contact op met de ouders en werken we samen met de sociaal verpleegkundige en met bureau leerplichtzaken van de gemeente. Les- en pauzetijden Lestijden 1 2 3 4 5 6 7 8 normaal onderbouw* 08.30-09.20 09.20-10.10 10.30-11.20 11.20-12.10 12.40-13.30 13.30-14.20 14.30-15.20 15.20-16.10 Pauzetijden 1 2 3 10.10-10.30 12.10-12.40 14.20-14.30 normaal bovenbouw* 08.30-09.20 09.20-10.10 10.10-11.00 11.20-12.10 12.10-13.00 13.30-14.20 14.20-15.10 15.20-16.10 11.00-11.20 13.00-13.30 15.10-15.20 minirooster onderbouw* 08.30-09.10 09.10-09.50 10.10-10.50 10.50-11.30 11.30-12.10 12.40-13.20 13.20-14.00 14.00-14.40 09.50-10.10 12.10-12.40 minirooster bovenbouw* 08.30-09.10 09.10-09.50 09.50-10.30 10.50-11.30 11.30-12.10 12.10-12.50 13.20-14.00 14.00-14.40 10.30-10.50 12.50-13.20 * 3J, 3Ta, 3Ha en 3Va volgen het onderbouwrooster. De overige klassen in leerjaar 3 volgen de lestijden van de bovenbouw. Toelatingsbeleid Voor toelating van brugklasleerlingen aan het begin van het schooljaar is er een centrale aanmelding. Voor aanmeldingen voor de overige leerjaren is er een teamgebonden toelatingscommissie. De Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 14
procedure is te vinden op de website van de school. Bij aanmelding van een leerling met speciale leerbehoeftes wordt aan de hand van onderwijskundige vragen bekeken of de school in staat is om deze leerling voldoende perspectief te bieden. Centraal daarbij staat het belang van de leerling en de mogelijkheden van de school om het ontwikkelingsproces te ondersteunen. Heeft u hierover vragen, dan kunt u contact opnemen met zorgcoördinator Marian van ‘t Root. Geldelijke bijdragen Leerlingen kunnen zich bij de school inschrijven en aan het reguliere onderwijs en de examens deelnemen, zonder dat ouders verplicht zijn een bijdrage te betalen of verplicht worden het lidmaatschap van een oudervereniging aan te gaan. Elke bijdrage die aan ouders wordt gevraagd voor schoolkosten is vrijwillig te betalen (artikel 27a lid 2 van de WVO). De oudergeleding van de MR wordt vooraf instemming gevraagd met de hoogte en bestemmingen van de aan ouders gevraagde bijdragen voor schoolkosten. De school stelt elk leerjaar gratis aan een leerling de voorgeschreven boeken ter beschikking. Naar aanleiding van de discussie rondom de ‘gratis’ schoolboeken is binnen OMO afgesproken om hierbij geen borgregelingen te hanteren. Als vanuit de school atlassen, woordenboeken, laptops, gymkleding, gereedschap, werkkleding, rekenmachines, verbruiksmaterialen, proefwerkpapier, etc. beschikbaar worden gesteld aan leerlingen, maar daarvoor wel een bijdrage wordt gevraagd, is deze bijdrage vrijwillig. Ouders kunnen voor de aanschaf van materialen kiezen bij welke leverancier zij deze aanvullende materialen willen aanschaffen. Voor de begeleiding van topsportleerlingen wordt een bijdrage van de ouders gevraagd. In het vademecum, dat wordt uitgereikt aan de ouders van topsportleerlingen, is te lezen hoe hoog deze bijdrage is. Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 15
Excursie overzicht Wanneer gaan de leerlingen weg op excursie, een schoolreisje of kamp? En waar gaan ze heen, met welk doel en tegen welke kosten? Hieronder vind je een overzicht van alle excursies van het schooljaar. De werkelijke kosten kunnen iets afwijken van de hieronder vermelde bedragen. klas 1 1 excursie Brugklaskamp Excursie 'sHertogenbosch prijs opmerking/ toelichting € 60,00 Kennismaken, het bevorderen van een positieve groepsvorming en een goed leerklimaat. € 4,00 Deze eendaagse excursie maakt deel uit van het programma tekenen en handvaardigheid in de onderbouw. De bezoeken aan het museum worden in de lessen voorbereid en nabesproken. Tijdens de excursie zelf vindt er een actieve workshop plaats. 1 1 Schoolreis Efteling € 27,50 Afscheid nemen van de brugklas. Projectbestemming € 25,00 In het kader van het project Bewegen & gezondheid bezoeken de leerlingen een aantal bedrijven, die heel bewust omgaan met dit thema. De leerlingen maken de koppeling tussen theorie en praktijk en gaan zelf aan de slag. VWO 1 talent Excursie Xanten VMBO-T 2 Excursie Oss € 25,00 Tijdens de excursieweek bezoeken de talent brugklassen het archeologisch themapark. € 30,00 Leerlingen draaien het project bijzondere en speciale sporten in de wereld. Op deze manier leren leerlingen sporten en gebruiken van eigen en andere culturen kennen. Als afsluiting van dit project hebben we een speciale dag waarin leerlingen kennis maken met Karten. Als afkoeling nemen we een duik in het zwembad. VMBO-T3 Excursie Den Haag € 50,00 In de projectweek wordt het thema democratie behandeld. Leerlingen richten een politieke partij op en geven hun standpunt weer. Vervolgens gaan leerlingen met elkaar in debat. Per klas worden groepjes geselecteerd en deze gaan debatteren tegen de geselecteerden van de andere klassen. Als afsluiting brengen we een bezoek aan Den Haag waar we o.a. een bezoek brengen aan de tweede kamer. We sluiten af op het strand in Scheveningen. VMBO-T4 Introductiekamp Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 € 175,00 Het bevorderen van een positieve groeps16
klas excursie prijs opmerking/ toelichting vorming d.m.v. uitdagende activiteiten. De onderdelen staan in het teken van samenwerking en grensverleggende activiteiten. VMBO-T4 kunst Museum De Pont Tilburg € 25,00 Alleen de leerlingen die het kunstvak volgen brengen een bezoek aan het museum DE PONT in Tilburg. Het museum biedt voor deze doelgroep diverse activiteiten aan die aansluiten bij hun examenprogramma. HAVO 2 en VWO 2 JENA 3 JENA 3 Excursie Rotterdam € 27,50 Aansluitend op het project uitvoeren van opdrachten in de stad. Projectbestemming € 20,00 Workshops en excursies tijdens de projectweken die aansluiten bij het thema van die week. Stedentrip € 175,00 Toepassen van de Engelse taal en culturele ervaring opdoen in een ander (Engelstalig) land. Opdrachten uitvoeren in de praktijk in groepsverband. HAVO 3 en VWO 3 Excursie Eifel - Ardennen € 195,00 Leerlingen aan de hand van een lesgebonden vakoverstijgend project eerder verworven vaardigheden, competenties en eigen inbreng laten toepassen en ervaren op locatie aan de hand van een gevarieerd programma. Van de leerlingen wordt aan de samenstelling van het programma een grote participatie verwacht. HAVO 4 Introductiekamp € 125,00 In de bovenbouw zit een leerling steeds in verschillende klassen met steeds verschillende leerlingen. Zeker gezien de instroom van vmbo-t 4, vwo-3, doubleurs, vwo-4, jena 3 en havo 3 leerlingen is het belangrijk dat de leerlingen elkaar goed leren kennen. We gaan door middel van uitdagende opdrachten werken aan positieve groepsvorming. Samenwerken en elkaar leren kennen staat hierbij centraal. VWO 4 Excursie Planetarium Asten VWO 4 Excursie Radbouduniversiteit Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 € 12,00 Veldwerkexcursie ANW naar Sterrenwacht Jan Paagman in Asten. Dit hoort bij de ANW-module heelal en maakt onderdeel uit van het PTApracticum. € 10,00 Oriënteren op studie en beroep door een bezoek aan de universiteit in Nijmegen. 17
klas VWO 4 excursie prijs Excursie MEP Brugge opmerking/ toelichting € 100,00 Leren debatteren, vergaderen en nuanceren, door deelname aan het 'Model European Parlaiment Noord-Brabant-Vlaanderen' in Leuven. De excursie duurt een week, de leerlingen verblijven in gastgezinnen. Ter voorbereiding gaat de groep een dag op bezoek bij onze Leuvense partnerschool. VWO 4 Werkweek Schiermonnikoog € 225,00 In praktijk brengen van de vakvaardigheden onderzoeken, ontdekken, ontwerpen, problemen oplossen en verbanden leggen. De opdrachten zijn opgenomen in het programma van toetsing en afsluiting (PTA) bij de verschillende examenvakken. VWO 4 Excursie ASML Veldhoven VWO 5 Excursie Lille (Frankrijk) € 13,00 Veldwerkexcursie ANW naar ASML & Night of the Nerds in Veldhoven & Eindhoven en hoort bij de ANW-module ontwerpen & produceren en maakt onderdeel uit van het PTA-practicum. € 90,00 De leerlingen maken kennis met de stad Lille en gaan ter plekke ook opdrachten uitvoeren in het kader van de vakken AK en FA. Dit zal o.a. inhouden opdrachten m.b.t. Geologie (AK) en straatinterviews houden met bewoners (FA). Verder bezoeken de leerlingen het stadscentrum en andere bezienswaardigheden in en rondom Lille. VWO 5 en 6 HAVO 4, 5 VWO 4, 5, 6 Introductie Uitwisseling Barntrup (Duitsland) € 10,00 Het bevorderen van een positieve groepsvorming d.m.v. samenwerking op een aantal terreinen. € 225,00 Vergroten interculturele competenties, versterken spreek, lees en luistervaardigheid Duits. Leerlingen van het Gymnasium Barntrup bezoeken onze school en verblijven in gastgezinnen. Ze worden gekoppeld aan een selectie leerlingen die Duits volgen in 4havo/vwo. Het verblijf zal deels in het weekend zijn en de leerlingen draaien ook twee dagen mee op onze school. Fase 1 is in 4vwo. Onze (Goethe) Duits leerlingen bezoeken in fase 2 hun partnerleerlingen in Barntrup en verblijven daar in gastgezinnen. Ook nu zal het project in het weekend starten. Wij volgen 2 dagen onderwijs op de Duitse school fase 2 is in 5vwo. Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 18
klas Blazers 3e klassen excursie prijs opmerking/ toelichting Projectbestemming € 300,00 Samenspelen met een orkest uit een ander land, spreken in een andere taal en ervaren van cultuurverschillen door het verblijf in de gastgezinnen. Musicalgroep Musicalreis € 230,00 De musicalgroep zal een theater bezoeken waar de voorstelling gespeeld wordt die het komend jaar ook op het Rodenborch-College op het programma staat. Stichting Leergeld Steeds meer kinderen in Nederland kunnen om financiële redenen niet meedoen aan activiteiten die voor hun leeftijdgenoten heel normaal zijn. Zij staan vaak letterlijk aan de zijlijn. De stichting Leergeld wil deze jongeren mee laten doen. Meedoen vergroot de horizon van kinderen; zij maken sociale contacten, leren ontwikkelen teamgeest, zich handhaven in een groep, leren winnen en verliezen. Voor kinderen die naar de eerste klas gaan van het voortgezet onderwijs, kent Stichting Leergeld ’sHertogenbosch een fietsregeling. Als een gezin niet in aanmerking komt voor een computer via de gemeente, dan kan ook daarvoor een beroep worden gedaan op Stichting Leergeld. Via Stichting Leergeld kan bij het Jeugd Sport Fonds (JSF) de contributie van een sportclub, en eventuele sportbenodigdheden worden aangevraagd. Via Stichting Leergeld kan bij het Jeugd Cultuur Fonds (JCF) het lesgeld voor muziek of ballet of een andere creatieve bezigheid worden aangevraagd. Als ouders een aanvraag indienen voor bekostiging van (buiten)schoolse activiteiten komt een medewerker van de stichting thuis op bezoek om de mogelijkheden te bespreken. Als ouders van deze mogelijkheid gebruik willen maken, kunnen zij een aanvraag indienen bij Stichting Leergeld. Voor nadere informatie wordt verwezen naar de website van deze stichting (www. leergeld.nl). Foto’s/ filmpjes leerlingen Regelmatig worden er door of namens medewerkers van onze school tijdens schoolactiviteiten fotoen video-opnamen gemaakt. Het komt steeds vaker voor dat deze opnamen worden gebruikt voor publicatie en andere, vooraf afgesproken, doeleinden buiten de school. Zo worden bijvoorbeeld video-opnames en foto’s gemaakt tijdens projecten of meerdaagse reizen en excursies om te gebruiken tijdens ouderavonden. Foto’s van onderwijsactiviteiten verschijnen op onze website, in onze schoolgids of brochure of worden ingelijst en in ons gebouw opgehangen. Soms wordt bij een krantenartikel een foto geplaatst van enkele van onze leerlingen. Ook is het goed om docenten met regelmaat naar zichzelf en hun les te laten kijken en kunnen video-opnamen gemaakt worden met als doel de lessen te verbeteren. Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wordt jaarlijks aan ouders een schriftelijke toestemming hiervoor gevraagd. Een eerder gegeven toestemming kan altijd worden ingetrokken door een mail te sturen naar Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 19
administratie@rodenborch.nl met daarin vermeld de naam van de leerling en voor welke onderdelen de toestemming wordt ingetrokken. Beleid inzake sponsoring Onze school krijgt middelen via sponsoring. Daarvoor geldt een aantal richtlijnen. Deze richtlijnen staan in het Convenant ‘Scholen voor primair en voortgezet onderwijs en sponsoring’. Dit convenant ligt op de schooladministratie ter inzage of is te downloaden van www.omo.nl. Verzekeringen De school heeft een verzekeringspakket voor de leerlingen, bestaande uit een aansprakelijkheidsverzekering, een reisverzekering en een schoolongevallenverzekering. Aansprakelijkheidsverzekering De aansprakelijkheidsverzekering biedt de school, met inbegrip van de leerlingen en zij die voor de school actief zijn (zoals personeel en vrijwilligers), dekking tegen schadeclaims ten gevolge van onrechtmatig handelen. De school is echter niet zonder meer aansprakelijk voor alles wat tijdens de schooluren en buitenschoolse activiteiten gebeurt. De school heeft pas een schadevergoedingsplicht wanneer er sprake is van verwijtbaar gedrag en moet dus tekort zijn geschoten in haar rechtsplicht. De school is niet aansprakelijk voor schade door onrechtmatig gedrag van leerlingen. Leerlingen (of, als zij jonger zijn dan 14 jaar, hun ouders) zijn primair zelf verantwoordelijk voor hun doen en laten. Een leerling die tijdens de schooluren of tijdens andere door de school georganiseerde activiteiten door onrechtmatig handelen schade veroorzaakt, is daar in de eerste plaats zelf (of de ouders) verantwoordelijk voor. Het is van belang dat ouders/verzorgers zelf een particuliere aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. De school is niet aansprakelijk voor beschadiging aan persoonlijke eigendommen (kleding, fiets, bril enz.) of voor verlies of diefstal ervan, ook niet als deze zijn opgeborgen in een kluisje. Reisverzekering Er is een doorlopende schoolgroepsreisverzekering afgesloten. Dit betekent dat deelnemers aan schoolreizen en buitenlandse reizen zijn verzekerd tegen personenschade en zaakschade. De polisvoorwaarden van alle verzekeringen zijn ter inzage beschikbaar op de schooladministratie. Indien ouders de dekking van deze verzekering onvoldoende vinden, verzekeren zij hun kinderen op eigen initiatief bij. Voor andere of hogere vergoedingen aanvaardt de raad van bestuur geen aansprakelijkheid. Ongevallenverzekering De ongevallenverzekering dekt letselschade ten gevolge van een ongeval gedurende schooltijden en evenementen in schoolverband. De verzekering geldt ook als een leerling onderweg naar school of naar huis een ongeluk krijgt. De leerling moet dan wel de kortste weg gevolgd hebben. Deze verzekering is een aanvulling op de eigen verzekering. Materiële schade (kleding, fiets, bril etc.) is niet gedekt onder deze verzekering. Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 20
De uitgebreide voorwaarden van deze verzekeringen zijn op aanvraag verkrijgbaar bij de administratie van de school. Overzicht leden Raad van Advies, MR en Oudervereniging Raad van Advies dhr. prof. dr. D. van den Berg; dhr. G. Becker; dhr. H. Derks; dhr. M. Hemmes; mw. E. Roest-de Bekker; dhr. A. van der Steen Medezeggenschapsraad - Namens de ouders mw. H. Lemmers; dhr. F. van der Nieuwendijk - Namens de docenten mw. drs. Gerty Satijn; mw. Marlie Gompelman; mw. Mariëlle Griffioen - Namens het onderwijs ondersteunend personeel mw. Corine van Schijndel-Aalbers - Namens de leerlingen Guus Philips; Jippe van der Heijden Oudervereniging mw. M. van Houtert, voorzitter; mw. N. Liempt, secretaris, dhr. H. Mulder, mw. I. Aarninkhof; mw. M. van den Hoek; dhr. F. Fieman, mw. E. Quant; dhr. T. van den Heuvel e-mail oudervereniging: oudervereniging@rodenborch.nl Sociaal verpleegkundige Mw. D. de Vaan Leerplichtzaken Mw. B. Broeren Ambulant begeleiders Mw. B. de Groot Mw. A. van Heeswijk Mw. A. Dankers d.de.vaan@ggdhvb.nl b.broeren@s-hertogenbosch.nl b.degroot@ssoz.nl aheeswijk@onderwijskoraalgroep.nl a.dankers@mytylschool-gabriel.nl Contact Voor inlichtingen en het telefonisch bereiken van medewerkers, kunt u contact opnemen met onze school via de receptie, telefoonnummer 073-521 90 46 (receptie@rodenborch.nl). Overzicht medewerkers Rodenborch-College Schoolleiding ijm drs. Marjo van IJzendoorn MME mnr drs. René van de Meerendonk Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 r.v.d.meerendonk@rodenborch.nl conrector 21 0900-4636443 06-11355139 m.v.ijzendoorn@rodenborch.nl rector
MME Teamleiders aln enb grr Niels van Alebeek Bart Engbers René van Gerven tlm drs. Marcel van den Tillaart Leerlingcoördinatoren aar akf vrc btt brf hrt hfr slh Theo Baten Frank Brouwers Toos van Heerebeek Renée Hoeffnagel Harrie Sloots Decanen brf osp Frank Brouwers Paul van Ostaijen Remedial teachers dmm Marjan Daamen-Reith snd Talentcoach btt n.v.alebeek@rodenborch.nl b.engbers@rodenborch.nl r.v.gerven@rodenborch.nl m.v.d.tillaart@rodenborch.nl topsport vmbo-t2, vmbo-t3, vmbo-t4 leerjaar 1, 2 havo en 2 vwo leerjaar 3, 4, en 5 havo en leerjaar 3, 4, 5 en 6 vwo René van der Aa Floor van den Akker & Cobijn Verhoeven r.v.d.aa@rodenborch.nl f.v.d.akker@rodenborch.nl c.verhoeven@rodenborch.nl t.baten@rodenborch.nl f.brouwers@rodenborch.nl t.v.heerebeek@rodenborch.nl r.hoeffnagel@rodenborch.nl h.sloots@rodenborch.nl f.brouwers@rodenborch.nl p.v.ostaijen@rodenborch.nl m.daamen@rodenborch.nl drs. Dimphy van de Sande-Kessels d.v.d.sande@rodenborch.nl Theo Baten Vertrouwenspersonen grr hrt René van Gerven drs. Toos van Heerebeek wrm Mieke van Woerkom Zorgcoördinator rtm Marian van 't Root MSC Secretaris examens hve t.baten@rodenborch.nl r.v.gerven@rodenborch.nl t.v.heerebeek@rodenborch.nl m.v.woerkom@rodenborch.nl m.v.t.root@rodenborch.nl topsport leerjaar 3 havo en 3 vwo leerjaar 3 havo en 3 vwo leerjaar 1, 2 havo en 2 vwo leerjaar 4 en 5 havo Jenaplan leerjaar 4, 5, en 6 vwo topsport havo, vwo vmbo-t Eric van den Heuvel e.v.d.heuvel@rodenborch.nl Onderwijs ondersteunend personeel bnp Piet Bongers clm ing. Maarten van Caldenberg Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 p.bongers@rodenborch.nl roostermaker m.v.caldenberg@rodenborch.nl roostermaker 22
cnm Marga Coonen dne dri grj ltr lwr mrr nsr plh scc scj Ellen van Dongen-Zadora Ingrid Groeneveld Joost Gruijters hnm Moniek van Heijningen lkd Rik van Leeuwen Ridha Maâroufi Rita van Nistelrooij Hetty Plaum-Westelaken psw Wilma Passchier rkc Coen Rijken Corine van Schijndel-Aalbers Jan van Schijndel shm Mohammad Sheikhi snw Wilma van Son vla vrt Anita de Veld-Mommersteeg Ton Vermeer Docenten aar arc aka akf alt brc brk bwl bnp bsf brj brl bkh brf clb René van der Aa Christa Aarts Astrid van Aken Floor van den Akker Tim van Alebeek bkm Mirjam Beekmans Ciska Breevoort Koen Berendsen brm Mark van den Berg bzs Salima Bezbiz Lianne de Bie-Wingens Piet Bongers Frank van den Bosch Jorn van den Braak Lisanne van den Broek Henri Broekhuis Frank Brouwers Belgin Ḉelik crm Merel Coenraad Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 Désirée van Lokven-Spaenij Roland Littooij m.coonen@rodenborch.nl e.v.dongen@rodenborch.nl i.groeneveld@rodenborch.nl j.gruijters@rodenborch.nl m.v.heijningen@rodenborch.nl d.v.lokven@rodenborch.nl r.littooij@rodenborch.nl r.v.leeuwen@rodenborch.nl r.maaroufi@rodenborch.nl r.v.nistelrooij@rodenborch.nl h.plaum@rodenborch.nl w.passchier@rodenborch.nl c.rijken@rodenborch.nl c.v.schijndel@rodenborch.nl j.v.schijndel@rodenborch.nl m.sheikhi@rodenborch.nl w.v.son@rodenborch.nl a.d.veld@rodenborch.nl t.vermeer@rodenborch.nl r.v.d.aa@rodenborch.nl c.aarts@rodenborch.nl a.v.aken@rodenborch.nl f.v.d.akker@rodenborch.nl t.v.alebeek@rodenborch.nl m.beekmans@rodenborch.nl c.breevoort@rodenborch.nl k.berendsen@rodenborch.nl m.v.d.berg@rodenborch.nl s.bezbiz@rodenborch.nl l.d.bie@rodenborch.nl p.bongers@rodenborch.nl f.v.d.bosch@rodenborch.nl j.v.d.braak@rodenborch.nl l.v.d.broek@rodenborch.nl h.broekhuis@rodenborch.nl f.brouwers@rodenborch.nl b.celik@rodenborch.nl m.coenraad@rodenborch.nl conciërge docent assistent studiecoach technisch onderwijsassistent studiecoach receptioniste, telefoniste manager bedrijfsvoering medewerker administratie algemeen medewerker algemeen medewerker receptioniste, telefoniste technisch onderwijsassistent technisch onderwijsassistent medewerkster secretariaat, financiële administratie studiehuisbeheerder, verzuimcoördinator assistent medewerkster leerlingenadministratie medewerkster leerlingenadministratie technisch medewerker techniek, talent skills natuurkunde Nederlands geschiedenis geschiedenis geschiedenis, mens & maatschappij biologie aardrijkskunde biologie, natuurkunde Frans Frans wiskunde Duits lichamelijke opvoeding Nederlands Duits biologie scheikunde culturele en kunstzinnige 23
crs cke dre drs drr drf elb enb frv gmr gre Sarah Cornelissen-de Potter Emmy van Cuijk dmm Marjan Daamen-Reith dnp Pim van Dongen Erwin van Dooren Suzanne van DoornmalenErkelens René van der Drift M. Ed. Frans van Drunen ekm Mart van Eijk ele Eline Elsten Bas van den Elzen Steven Einmahl Vanya Fronik Regina van Gemert Eshter Gerritzen gtm Mieke Geurts Robin Graus s.cornelissen@rodenborch.nl e.v.cuijk@rodenborch.nl m.daamen@rodenborch.nl p.v.dongen@rodenborch.nl e.v.dooren@rodenborch.nl r.v.d.drift@rodenborch.nl f.v.drunen@rodenborch.nl m.v.eijk@rodenborch.nl e.elsten@rodenborch.nl b.v.d.elzen@rodenborch.nl s.einmahl@rodenborch.nl v.fronik@rodenborch.nl r.v.gemert@rodenborch.nl e.gerritzen@rodenborch.nl m.geurts@rodenborch.nl gmm drs. Marlie Gompelman-van Esch m.gompelman@rodenborch.nl gsm Marjolein Graste gsr grm Marielle Griffioen hmt hrf hsj hrt hrl hdl hsn hry hve hfr hls hmd hld hrg kmb kss kst knb lmg lns drs. Ton Hamers MMO Floor Harmsen ir. Joop van Hassel drs. Toos van Heerebeek Loes Heerkens drs. Lukas van der Heijde hdm drs. Marian van der Heijdenvan Namen Nienke Heijstek Yvonne Herrings Eric van den Heuvel Renée Hoeffnagel Med Sander Hölscher drs. Debby Hooijmans Donna van der Hulst Geert Hurenkamp Bert Kampers Stijn Kessens Teun Kessens Bas Koning ir. Gérard Lambooij Susanne Landzaat Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 m.graste@rodenborch.nl r.graus@rodenborch.nl m.griffioen@rodenborch.nl t.hamers@rodenborch.nl f.harmsen@rodenborch.nl j.v.hassel@rodenborch.nl t.v.heerebeek@rodenborch.nl l.heerkens@rodenborch.nl l.v.d.heijde@rodenborch.nl m.v.d.heijden@rodenborch.nl n.heijstek@rodenborch.nl y.herrings@rodenborch.nl e.v.d.heuvel@rodenborch.nl r.hoeffnagel@rodenborch.nl s.holscher@rodenborch.nl d.hooijmans@rodenborch.nl d.v.d.hulst@rodenborch.nl g.hurenkamp@rodenborch.nl b.kampers@rodenborch.nl s.kessens@rodenborch.nl t.kessens@rodenborch.nl b.koning@rodenborch.nl g.lambooij@rodenborch.nl s.landzaat@rodenborch.nl vorming, kunst en cultuur geschiedenis Frans Nederlands wiskunde maatschappijleer s.v.doornmalen@rodenborch.nl Engels Nederlands techniek Nederlands beeldende vorming lichamelijke opvoeding geschiedenis techniek economie geschiedenis lichamelijke opvoeding levensbeschouwing Duits wiskunde Engels wiskunde lichamelijke opvoeding natuurkunde Engels Nederlands levensbeschouwing economie Engels biologie aardrijkskunde, algemene natuurwetenschappen wiskunde wiskunde biologie Nederlands scheikunde Nederlands geschiedenis lichamelijke opvoeding aardrijkskunde scheikunde lichamelijke opvoeding 24
lnr lji lnh Robert-Jan Lantaff Inge van Looij Henni van Loon MSC mfm Mohamed el Meftah mjm Madelon de Meijer mtk msr mop msl nws odn osp plb ple pli ppj pra prp rnt rjl rnr rsb rtl snd stg shn slr sng slh spn std tsa tng ude vlr Koen Metselaar Roger Monsieur drs. Pieter de Mooij Luuk Moseman nlm Mirjam Nelis nnc Colette van Nunen r.lantaff@rodenborch.nl i.v.looij@rodenborch.nl h.v.loon@rodenborch.nl m.e.meftah@rodenborch.nl m.d.meijer@rodenborch.nl k.metselaar@rodenborch.nl r.monsieur@rodenborch.nl p.d.mooij@rodenborch.nl l.moseman@rodenborch.nl m.nelis@rodenborch.nl c.v.nunen@rodenborch.nl Bram Paulussen Edwin Ploeg ir. Irene Pullens-van Gurp Judith van Poppel Tom Rennen Loes van Rooij René van Roon Benjamin van Rosmalen Loes de Ruiter drs. Gerty Satijn Noor Schellekens Ruud Selbeck Godelieve Steenbergen Harrie Sloots slm Marius Smallegoor Niek Spooren Daan van der Steen stm drs. Monique Streutjes sww Willem Swinkels Anja Tensen Giny Teunissen Erwin Udo Roland de Valk vgm Marijke van Veghel vlf Femke Veldhoen Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 n.oudshoorn@rodenborch.nl p.v.ostaijen@rodenborch.nl b.paulussen@rodenborch.nl e.ploeg@rodenborch.nl i.pullens@rodenborch.nl j.v.poppel@rodenborch.nl p.pardoel@rodenborch.nl t.rennen@rodenborch.nl l.v.rooij@rodenborch.nl r.v.roon@rodenborch.nl b.v.rosmalen@rodenborch.nl l.d.ruiter@rodenborch.nl drs. Dimphy van de Sande-Kessels d.v.d.sande@rodenborch.nl g.satijn@rodenborch.nl nc.schellekens@rodenborch.nl r.selbeck@rodenborch.nl g.steenbergen@rodenborch.nl h.sloots@rodenborch.nl m.smallegoor@rodenborch.nl n.spooren@rodenborch.nl d.v.d.steen@rodenborch.nl m.streutjes@rodenborch.nl w.swinkels@rodenborch.nl a.tensen@rodenborch.nl g.teunissen@rodenborch.nl e.udo@rodenborch.nl r.d.valk@rodenborch.nl m.v.veghel@rodenborch.nl f.veldhoen@rodenborch.nl Engels biologie economie, management & organisatie economie geschiedenis Nederlands muziek geschiedenis economie kunst algemeen Nederlands Sandra van den Nieuwenhuijzen s.v.d.nieuwenhuijzen@rodenborch.nl Nederlands Noortje Oudshoorn Paul van Ostaijen wiskunde techniek Annoesjka van Peursem-Verhelst a.v.peursem@rodenborch.nl Paul Pardoel natuurkunde scheikunde wiskunde wiskunde aardrijkskunde Nederlands Engels Frans Nederlands Duits Frans wiskunde wiskunde Engels lichamelijke opvoeding, talent skills wiskunde biologie lichamelijke opvoeding Duits aardrijkskunde Engels beeldende vorming, culturele en kunstzinnige vorming economie wiskunde levensbeschouwing wiskunde 25 beeldende vorming economie
vrc vrh vrl vrr vri wnn wld wlj zdg Cobijn Verhoeven Hans Verberkt Lucas Verhoeven Rene Vermaes Ilse Verrijth Niels van Wanrooij Djino Willemsen Jelske Wilmer wrm Mieke van Woerkom zll Loes van Zijl Garry Zuidland zwm Marion Zwanenberg-Neefs c.verhoeven@rodenborch.nl h.verberkt@rodenborch.nl l.verhoeven@rodenborch.nl r.vermaes@rodenborch.nl i.verrijth@rodenborch.nl n.v.wanrooij@rodenborch.nl d.willemsen@rodenborch.nl j.wilmer@rodenborch.nl m.v.woerkom@rodenborch.nl l.v.zijl@rodenborch.nl g.zuidland@rodenborch.nl Frans, talent skills natuurkunde wiskunde muziek beeldende vorming Frans Duits muziek lichamelijke opvoeding Engels levensbeschouwing m.zwanenberg@rodenborch.nl muziek Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 26
1 Online Touch