9

schooljaar worden alle brugklasleerlingen op spelling en begrijpend lezen getest. Indien nodig vindt hierna binnen de school vervolgonderzoek plaats. Verdere begeleiding kan daarna starten in overleg met ouders, vakdocent en mentor. Faciliteiten dyslectische leerlingen Leerlingen die dyslectisch zijn, hebben recht op specifieke faciliteiten. Op het Rodenborch-College kunnen leerlingen bij wie dyslexie is vastgesteld door een daartoe bevoegde psycholoog of orthopedagoog gebruik maken van deze faciliteiten. Dit blijkt uit een rapport dat wordt overgedragen aan de school. Daarnaast kunnen brugklasleerlingen van wie op basis van de screening binnen school vermoed wordt dat zij dyslectisch zijn ook gebruik maken van de faciliteiten, onder de volgende voorwaarden: o De ouders en de leerlingen zijn bereid om door middel van een onderzoek door een daartoe bevoegde psycholoog of orthopedagoog te laten onderzoeken of er daadwerkelijk sprake is van dyslexie. o De leerlingen nemen deel aan de woordbeeldbegeleiding en/of de begeleiding begrijpend lezen en/of worden extern begeleid. N.B.: voor alle leerlingen die deelnemen aan het eindexamen gelden door de overheid vastgestelde criteria. Het Rodenborch-College hanteert voor zijn dyslexiebeleid de volgende uitgangspunten: - De leerling heeft recht op faciliteiten. - De docent heeft het recht om in overleg met de mentor de faciliteiten (tijdelijk) in te trekken, wanneer de motivatie en/of werkhouding van de leerling onvoldoende is. - De leerling heeft de plicht de adviezen op te volgen en de gekozen faciliteiten ook te gebruiken. Op vastgestelde evaluatiemomenten kunnen de faciliteiten worden bijgesteld. - De docent heeft de plicht de omschreven faciliteiten te bieden aan dyslectische leerlingen. De uitwerking van deze regeling, tips en nadere informatie zijn te vinden in de brochure “Dyslexie” die op de site te vinden is. Zwakke rekenaars worden gescreend en krijgen in het brugklasjaar extra ondersteuning. Trainingen In klas 1 en 2 worden er met een bepaalde opbouw en frequentie trainingen gegeven voor concentratie- en taakaanpak, sociale vaardigheden, faalangstreductie en rouwverwerking. In de examenklassen bieden wij de leerlingen die dat nodig hebben een examenvreesreductietraining aan. Schoolmaatschappelijk werk Het kan voorkomen dat leerlingen het moeilijk hebben: gezinsomstandigheden, conflicten thuis of met leeftijdsgenoten, persoonlijke problemen. Er is dan ondersteuning door een schoolmaatschappelijk werker mogelijk. Het zorgteam, waarin ook externe experts vertegenwoordigd zijn, verwijst leerlingen en/of ouders door naar het schoolmaatschappelijk werk. Schoolgids Rodenborch-College 2019-2020 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication