9

Focus 5 lesuren Meer dan vroeger wil de eerste graad oriënterend zijn. Dat betekent dat je de kans krijgt verschillende van je interesses te verkennen via een focus. De gekozen focus is niet bepalend voor je studiekeuze in de tweede en derde graad (met uitzondering van de focus Latijn). In de focussen kunnen hoofdvakken die al in het pakket algemene vorming zitten, terugkeren als als verdieping. remediëring of Remediëring bij een hoofdvak betekent dat de leerstof die voor dit vak in de algemene vorming zit in meer lestijd gerealiseerd wordt. Er worden in de bijkomende uren dus geen nieuwe leerstofonderdelen aangebracht. Verdieping bij een vak betekent dat er op een creatieve manier wordt omgegaan met de verdiepende doelen van de basisleerstof. We spreken dus terecht van Nederlands, Frans en wiskunde op maat. Elke leerling maakt voor het eerste jaar een keuze. Kiezen is als een puzzel samenleggen: alle puzzelstukjes moeten op hun juiste plaats vallen. Hou zeker rekening met het advies van je juf of meester in het 6de leerjaar, zij kennen jou als ‘leerling’ het best. Verder moet je rekening houden met je resultaten, je interesse en je mogelijkheden. Deze elementen zijn sterk verbonden met je karakter. Samen noemen we dat het profiel van de leerling. Heb je het moeilijk om te kiezen, bekijk dan de profielen goed. Vind je 3 of meer bolletjes die bij jou passen, dan is dit wellicht jouw profiel. Bij elk leerlingprofiel past één van onderstaande focussen. 8

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication