18

• Vraag aan de klas: ‘Wat hebben jullie ingevuld?’. Bespreek de antwoorden door middel van hand opsteken. Er zijn geen foute antwoorden. Alleen antwoorden 1a (er is niks mis gegaan), 1b (Laura heeft een naaktfoto van zichzelf gestuurd) en 3b (nog een foto vragen) zijn niet gewenst. • Ga vervolgens op de volgende pagina verder met het einde van de fotostrip. Geef drie meisjes de rollen Mathilde, Claudia, Abby en vier jongens de rollen Nicky, Jason, Malik en Tom. • Lees daarna de vragen 5 tot 9 voor en laat leerlingen individueel de antwoorden invullen. Verzamel door middel van handopsteken de antwoorden in de klas. Vraag een paar leerlingen waarom ze voor een bepaald antwoord hebben gekozen. U kunt ook vragen of de leerlingen nog aanvullende suggesties hebben. Laat dezelfde leerlingen de terugblik op blz. 11 voorlezen. Afronding: Alle jongeren in het verhaal hebben spijt van het doorsturen van de foto van Laura. Ze hadden zich niet bedacht wat de gevolgen zouden kunnen zijn op het moment dat ze de foto doorsturen. De gevolgen voor Laura waren groot en heftig. Benadruk dat in dit verhaal Jeffrey en Rik en alle andere doorstuurders fout zaten en dat Laura niks verkeerd heeft gedaan. Geef aan dat het erg vervelend is voor slachtoffers om te weten dat er zo slecht over hem of haar wordt gesproken, soms wordt dit zelfs als het ergste ervaren van het hele incident. Geef aan dat het belangrijk is om een klasgenoot te steunen als er een foto of filmpje van hem/haar door de klas gaat. Opmerking: Vaak is er bij verspreiding van naaktbeelden sprake van victim blaming: het is de eigen schuld van de jongere dat zijn/haar foto rond gaat. Benadruk dat degene die de foto doorstuurt fout zit: hij/zij breekt het vertrouwen en zet iemand publiekelijk te schande. Leerdoelen • Leerlingen weten waar ze op moeten letten of aan moeten denken bij sexting. Behandelen oefening: Laat een leerling hardop de tips voorlezen. Bespreek bij punt 5 klassikaal wat ‘elkaar steunen’ nog meer in kan houden. Afronding: Benadruk dat sexting leuk en spannend is en dat het pas vervelend wordt als een foto of filmpje wordt doorgestuurd. Het doorsturen van naaktbeelden van een ander is niet acceptabel. Geef aan dat het belangrijk is om met een volwassene te praten als dit je overkomt. Lessuggestie: Laat de leerlingen eerst zelf tips bedenken om vervolgens de zes tips door te spreken. Maak daarna met de klas afspraken hoe leerlingen reageren als er in de klas of op school een incident met sexting is. Denk bijvoorbeeld aan een afsprakenposter. Neem daarin op: bij wie melden ze een incident, wat doen ze met de foto/filmpje, hoe reageren ze tegenover hun klasgenoot die op de foto staat en -indien bekend- de dader. Benadruk dat de negatieve reacties van anderen het incident verergeren en het vaak heftiger maken voor het slachtoffer. Daarom is het heel belangrijk om iemand te steunen en beelden niet door te sturen. Lessuggestie voor meer verdieping: Stel één voor één de volgende vragen aan de klas: • Waarom vindt Nicky Laura een slet denken jullie? • Waarom vinden klasgenoten dit dom van Laura? • Waarom vindt Tom het stoer om een naaktfoto van een meisje te hebben? • Vinden meisjes het (ook) stoer om naaktfoto’s van een jongen te hebben? • Stel dat het andersom was: Laura stuurt een naaktfoto van Rik door. Wat vinden jullie daarvan? 5-10 MIN Sexting: denk hieraan Lezen en bespreken blz. 12 leerlingenmagazine 18 L.O.V.E. ONLINE

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication