Docentenhandleiding lesmodule L.O.V.E. Online - les 2 - #Online: hou het veilig! Nickname Ga bij vraag 2 met de klas in discussie wanneer het handig is om een nickname te gebruiken. Dit kan per medium verschillen. Het kan fijn zijn om een nickname te gebruiken als je iemand niet in het echt kent. Dan heb je zelf controle over welke informatie je over jezelf met de ander deelt. Wanneer je je volledige voor- en achternaam deelt dan kan de ander meer informatie over jou vinden via internet dan dat jij zelf misschien wilt. Benadruk bij de leerlingen dat je makkelijk te traceren bent als je overal dezelfde nickname gebruikt. Het kan daarom handig zijn om soms een andere nickname te gebruiken. Verzamel klassikaal bij vraag 3 de voordelen van het kunnen accepteren of weigeren van vrienden/volgers. Bij vraag 4 kunt u de klas vragen wat ze over zichzelf delen en waarom ze dit wel of niet doen. Met check-in en locatie wordt bedoeld: de locatie waar de foto of het bericht geplaatst of genomen is. Dit kan bijvoorbeeld ‘in de buurt van Utrecht’ zijn. Afronding: Geef aan dat leerlingen hebben nagedacht over hun online profielen. En dat ze weten hoe ze iets kunnen afschermen en wat daar het voordeel van kan zijn. Weten ze eigenlijk écht wat er van zichzelf op het internet staat? Dat gaan ze in de volgende oefening onderzoeken. Kijken en bespreken film 2 U kunt nu film 2 laten zien. Kijk voor de toelichting op de film op blz. 20 van deze handleiding. Tip voor docenten: Praat met de leerlingen over het afschermen van hun profiel. Weten ze hoe ze dat moeten doen? Welke keuzes maken ze daarin? Is dit verschillend per social medium? Verwijs ze naar www.helpwanted.nl > Meer hulp > Handleidingen voor instructies per medium om hun profiel af te schermen en anderen te blokkeren. Bespreek ook met de leerlingen in hoeverre je iemand echt kent. Bijvoorbeeld: Je krijgt een volg- of vriendschapsverzoek van iemand die je heel kort in het echt hebt gezien. In hoeverre ken je hem of haar echt? Lessuggestie: Begin de oefening met het kiezen van 1 social medium en bekijk daarop klassikaal een profiel van een leerling (als klas veilig genoeg is). Laat leerlingen zelf vertellen wat ze daarop doen. Wat delen ze wel en wat delen ze niet over zichzelf? Wie kan dat zien? Van wie willen ze graag dat het gezien wordt? L.O.V.E. ONLINE 21
22 Online Touch Home