22

Behandelen oefening: Lees de introductie in het groene vak voor. Daarmee introduceert u deze les. Lees vervolgens de tekst in het witte vak ‘privé of openbaar’ voor. • Vraag 1: Lees de vraag en de antwoordmogelijkheden voor. Laat leerlingen voor zichzelf hun antwoorden aankruisen. Voor de antwoorden in de open ruimte kunnen ze overleggen in tweetallen of in kleine groepjes. Bespreek de ingevulde antwoorden klassikaal. Wijs leerlingen op mogelijke risico’s van het delen van persoonlijke informatie, bijvoorbeeld personen met kwade bedoelingen maar ook toekomstige werkgevers die via internet informatie kunnen vinden. • Vraag 2: Lees hardop de vraag en de antwoorden voor aan de klas. Laat de leerlingen dit invullen. Bespreek met de klas dat het soms handig is om een nickname te gebruiken. Nickname Soms is het handig om een nickname te gebruiken. Dit kan per type social media verschillen. Het kan fijn zijn om een nickname te gebruiken als je iemand niet in het echt kent. Dan heb je zelf controle over welke informatie je over jezelf met de ander deelt. Wanneer je je volledige voor- en achternaam deelt dan kan de ander meer informatie over jou vinden via internet dan dat jij zelf misschien wilt. Benadruk bij de leerlingen dat je makkelijk te traceren bent als je overal dezelfde nickname gebruikt. Het kan daarom handig zijn om soms een andere nickname te gebruiken. • Vraag 3: Lees hardop de vraag en de antwoordmogelijkheden voor. Laat de leerlingen dit zelfstandig invullen. Verzamel daarna klassikaal de voordelen van het kunnen accepteren of weigeren van vrienden/volgers. • Vraag 4: Vraag aan de klas wat ze over zichzelf delen en bespreek waarom ze bepaalde dingen wel of niet delen. Met check-in en locatie wordt bedoeld: De locatie waar de foto of het bericht geplaatst of genomen is. Dit kan bijvoorbeeld ‘In de buurt van Utrecht’ zijn. Afronding: Geef aan dat leerlingen hebben nagedacht over hun online profielen. En dat ze weten hoe ze iets kunnen afschermen en wat daar het voordeel van kan zijn. LANGLEVEDELIEFDE.NL Optioneel: Kijken en bespreken film 2 U kunt nu film 2 laten zien. Kijk voor de toelichting op de film op pagina 20 van deze handleiding. Tip voor docenten: Praat met de leerlingen over het afschermen van hun profiel. Weten ze hoe ze dat moeten doen? Welke keuzes maken ze daarin? Is dit verschillend per type social media? Verwijs ze naar www.helpwanted.nl > Meer hulp > Handleidingen voor instructies per type social media om hun profiel af te schermen en anderen te blokkeren. Bespreek ook met de leerlingen in hoeverre je iemand echt kent. Bijvoorbeeld: Je krijgt een volg- of vriendschapsverzoek van iemand die je heel kort in het echt hebt gezien. In hoeverre ken je hem of haar echt? Lessuggestie: Begin de oefening met het kiezen van 1 type social media en bekijk daarop klassikaal een profiel van een leerling (als klas veilig genoeg is). Laat leerlingen zelf vertellen wat ze daarop doen. Wat delen ze wel en wat delen ze niet over zichzelf? Wie kan dat zien? Van wie willen ze graag dat het gezien wordt? 22 L.O.V.E. ONLINE

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication