25

Docentenhandleiding lesmodule L.O.V.E. Online Les 2 #Online: hou het veilig! Optioneel: Inleiden Les 2B Herhaal kort wat tijdens de vorige lessen is besproken over sexting, online contacten en blokkeren. Vertel dat de aankomende les gaat over veilige en onveilige online contacten. PAGINA 16 5-10 MIN Onveilige contacten Leerdoelen • Leerlingen weten wat het gedrag van groomers is. • Leerlingen weten dat grooming strafbaar is. Behandelen oefening: Lees hardop de titel en de definitie in het blauwe vak ‘Onveilige Contacten’ voor Vraag aan de klas: • Wie heeft er wel eens van grooming gehoord? Laat een leerling dit in zijn/haar eigen woorden uitleggen. • Weten jullie wat strafbaar inhoudt? Licht dit zo nodig toe. Afronding: Vraag of de leerlingen snappen wat een groomer is. Laat ze het eventueel in eigen woorden uitleggen. PAGINA 16 5 MIN Wist je dit? Leerdoel • Leerlingen kennen de belangrijkste feitjes over grooming. Behandelen oefening: Geef een leerling een voorleesbeurt voor ieder punt bij ‘Wist je dit?’. Laat na elk feitje de klas reageren. Vraag aan de klas: • Wat wisten jullie al? Wat is anders dan jullie dachten? • Wat is een loverboy? • Leg dit indien nodig uit. Een loverboy zoekt contact met een meisje om haar voor hem in de prostitutie te laten werken. De jongen doet in het begin heel lief zodat het meisje hem vertrouwt. Het meisje wordt verliefd op de loverboy en gaat haar eigen omgeving (ouders, vrienden/vriendinnen) minder belangrijk vinden. 5-10 MIN Een groomer! Wat nu? Leerdoel • Leerlingen weten wat ze moeten doen als ze (vermoedelijk) contact hebben met een groomer. Behandelen oefening: Vraag aan de klas: • Heeft iemand wel eens contact gehad met een groomer? Vraag wat de leerling toen heeft gedaan. • Lees vervolgens de tekst in het witte vak ‘Een groomer! Wat nu?’ voor. • Vraag aan de klas of iemand anders nog een goede tip heeft. U kunt van tevoren ook op www.meldknop.nl meer tips opzoeken. • Lees het tekstvak ‘Een bekende?’ voor. Benadruk dat u begrijpt dat het heel moeilijk kan zijn om iemand te blokkeren die ze kennen. Als ze dit echt niet L.O.V.E. ONLINE 25 ! Let op Benadruk hierin dat loverboys niet altijd cadeaus geven, zoals wel vaak gedacht wordt. Het geven van veel aandacht en liefde is vaak al genoeg. Afronding: Geef aan dat de leerlingen nu belangrijke feitjes over groomers hebben geleerd. Maar wat moeten ze doen als ze denken dat ze contact hebben met een groomer? Wist u dit? De feitjes in deze oefening komen van www.helpwanted.nl die wekelijks meldingen ontvangen over groomers. Lessuggestie: Start de oefening met het maken van een woordweb ‘groomer’. Zo haalt u de voorkennis bij leerlingen op. Vervolgens neemt u klassikaal de wistjedatjes door en bekijkt u met de klas of ze iets nieuws hebben geleerd. PAGINA 17

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication