27

Docentenhandleiding lesmodule L.O.V.E. Online Les 2 #Online: hou het veilig! LANGLEVEDELIEFDE.NL 10 MIN Optioneel: Kijken en bespreken film 2 U kunt nu film 2 laten zien. Kijk voor de toelichting op de film op pagina 20 van deze handleiding. PAGINA 20 2 MIN Hulp vragen Geef aan: De volgende oefeningen gaan over hulp vragen en hulp bieden als er online iets vervelends is gebeurd met jezelf of met iemand die je kent. Lees de tekst in het vak ‘hulp vragen’ hardop voor. Lessuggestie: Ga naar www.sense.info om de website klassikaal te bekijken. Leerlingen kunnen hier allerlei informatie vinden over verliefdheid, relaties en seks. Opmerking: Voor deze oefening is bewust een genderneutrale naam gekozen. Wees erop alert of leerlingen anders reageren als de seksen zijn omgedraaid. Maak duidelijk dat het net zo erg is voor een jongen als voor een meisje: het kan ze allebei overkomen. En dat een jongen of meisje als dader even fout is. Maak hier ook ruimte voor een homoscenario. Homojongeren zoeken vaak online contact naar een date of een relatie. PAGINA 20 15 MIN Wat moet ik doen? Leerdoelen • Leerlingen krijgen inzicht in de schade die chantage met naaktbeelden iemand kan toebrengen. • Leerlingen weten waar ze online hulp kunnen vragen. • Leerlingen weten dat het belangrijk is om hulp te zoeken. Afronding: Maak duidelijk dat chantage met naaktbeelden strafbaar is. Een strafbaar feit heeft gevolgen voor het verkrijgen van een Verklaring Omtrent Goed Gedrag, wat voor leerlingen belangrijk is voor hun stage of latere werk. Het is heel vervelend als iemand dit overkomt. Ze kunnen www.sense.info mailen, bellen en chatten. PAGINA 21 Behandelen oefening: Geef één leerling een voorleesbeurt. Lees zelf de reactie van Sense.info voor. Bespreek klassikaal en benadruk dat je absoluut niet mag chanteren met naaktbeelden van iemand. Vraag aan de klas: • Is Robin een jongen of een meisje? • Is de dader een jongen/man of een meisje/vrouw? 5-15 MIN Hoe kan je anderen helpen? Leerdoelen • Leerlingen staan positief tegenover het helpen van anderen. • Leerlingen weten wat ze kunnen doen om een ander hulp te bieden. Behandelen oefening: Lees hardop de introductie in het blauwe tekstvak ’Hoe kan je anderen helpen?‘ voor. Geef twee leerlingen een voorleesbeurt. Vraag aan de klas: • Kunnen jullie nog iets bedenken wat je kan doen voor een vriend(in)/neef/nicht? • Laat leerlingen antwoorden roepen en schrijf deze op het bord. • Indien u in de eerste les al een afsprakenposter heeft gemaakt, dan kunt u deze nogmaals met de klas doornemen. L.O.V.E. ONLINE 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication