104

402 Veiligheid 1 2 3 4 5 Extra mogelijkheden 6 Ook nadelen 7 8 9 § 9.2 10 11 12 13 10 weken maal 4 14 Gevarieerd en compleet aanbod Een vast rooster en gemeenschappelijke regels en afspraken bieden al veel houvast voor de lessen bewegingsonderwijs. Door ook van tevoren met elkaar een jaarplanning te maken is het voor iedereen vooraf duidelijk wat er die week op het programma staat. Dat maakt dat de voorbereiding in de week zelf vlotter verloopt. Zo hangt het aanbod niet af van de waan van de dag en krijgen de kleuters een gevarieerd en compleet aanbod voorgeschoteld (Van der Loo, 2009). 9.2.1 Een simpele rekensom Het schooljaar bestaat uit 40 weken. Uitgaande van de vier beweegtuinen en de herhaling die kleuters nodig hebben om vaardigheden eigen te maken, kun je beginnen met een jaarplanning van 10 weken. Deze cyclus kun je vier keer in willekeurige volgorde of combinaties herhalen, waardoor kleuters voldoende mogelijkheden krijgen om op eigen tempo, manier en niveau te oefenen. Basisvaardigheden als klimmen, mikken en jongleren komen hierin wekelijks of om de week terug, zodat kleuters deze veelvuldig kunnen oefenen. Zorg dat kleuters met lang haar een staart hebben. Loshangende haren werken belemmerend met betrekking tot het zicht en de veiligheid. Brildragende kleuters zetten deze meestal af tijdens de gymles. De vraag is of dit handig is. Door een bril af te zetten, verliest de kleuter zicht en ziet hij voorwerpen of andere kinderen minder goed aankomen. Dit wil nog wel eens tot ongelukjes of botsingen leiden. Ook een afgeplakt oog tijdens gym is niet handig. Het kind verliest dan het zicht op diepte, wat maakt dat sommige vaardigheden erg lastig eigen te maken zijn. Het leren van vaardigheden als balanceren of werpen en vangen verloopt veel moeizamer. Tips voor de overige afspraken: • Zorg voor een bakje met extra elastiekjes. • Overleg met ouders over het gebruik van een bril bij de bewegingsles. • Laat een bril wel afzetten bij stoeiactiviteiten. • Spreek met ouders af dat het dragen van een oogpleister zo gepland wordt, dat het af kan met de gymles. 9.1.4 Kleuters in de grote gymzaal Op sommige scholen is er genoeg ruimte in het rooster van de gymzaal dat kleuters daar ook gebruik van kunnen maken. Een gymzaal biedt een aantal extra mogelijkheden die in een speellokaal over het algemeen niet haalbaar zijn. Zwaaien in de touwen en ringen, heel hard rennen of spelen op de dikke mat kan meestal niet in een speellokaal. Door de grootte van de zaal zitten kleuters elkaar minder op de lip, zeker tegen het eind van het schooljaar als de klassen goed gevuld zijn. Toch kleven er ook nadelen aan een grote gymzaal. De ruimte kan voor kleuters ook te overweldigend zijn. Zeker jongere kleuters kunnen het gevoel van veiligheid missen en zich verloren voelen in zo’n grote ruimte. Daarnaast is de temperatuur voor kleuters in een gymzaal vaak ook te laag, wat niet bijdraagt aan een positieve beleving. Iets om als leerkracht rekening mee te houden. Liever net te lang in een speellokaal gymmen en duidelijk merken dat je het als kleuter ontgroeid bent, dan te vroeg naar de gymzaal gaan en een onveilig gevoel ervaren. Jaarplanning bewegingsonderwijs

105 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication