39

LEER-KRACHT VAN DE LEERKRACHT Aanwijzingen en tips Aanwijzingen en tips zijn op verschillende manieren aan de kleuters over te brengen. Hierna worden manieren beschreven waarop de leerkracht nog extra informatie kan geven aan de kinderen. Demonstratie Bij demonstratie doet de leerkracht of leerling een bepaalde vaardigheid of activiteit nog een keer voor. Zo kan nogmaals de bedoeling maar ook het verloop benadrukt worden. In een demonstratie kan de leerkracht gebruikmaken van een goed voorbeeld, maar soms kan het ook verhelderend zijn om juist het verkeerde voorbeeld te geven. Raadzaam is om een fout voorbeeld zelf te geven en niet door een kind te laten voordoen. Feedback Bij feedback geeft de leerkracht een reactie op hoe het kind het heeft gedaan. Vaak is dat een aanwijzing of tip over hoe het ‘nog beter’ kan. Hoe jonger het kind, hoe meer het accent ligt op het terugkoppelen van de opgedane ervaringen aan de verschillende bewegingsvormen. Bij feedback geldt: • Geef feedback direct aansluitend op de geleverde prestatie. • Geef feedback concreet en beknopt. • Geef feedback op het resultaat. Geef complimenten op wat goed gaat zodat de andere kinderen dit ook horen. Wat je aandacht geeft, groeit. VOORBEELD 3.11 TOPS EN TIPS Juf: ‘Zara, wat heb jij gedaan?’ Zara: ‘Over die balk gelopen.’ Juf: ‘Hoe ging dat?’ Zara: ‘Goed, want ik ben er niet afgevallen.’ Juf: ‘Wat knap. Heb je heel snel gelopen of lukt het jou beter als je het iets rustiger doet?’ Zara: ‘Rustiger.’ Juf, terwijl ze een voorbeeld laat zien: ‘Ging je met je voeten schuiven of stapte je echt met je ene voet over de andere voet?’ Zara: ‘Erover.’ Juf: ‘Ja, dat zag ik ook. Knap hoor. Ik zag je ook nog iets met je armen doen. Kun je de groep vertellen wat je deed met je armen?’ Zara: ‘Ik deed ze zo wijd, dan gaat het nog beter.’ Juf: ‘Goede tip, Zara. Dank je wel.’ Reactie geven op 4 5 Wat je aandacht geeft, groeit 6 7 8 9 10 11 12 13 14 1 2 Voordoen 3 119

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication