44

158 3 van uitgelokt bewegen naar zelfontworpen uitdagingen 4 onderscheiden van steeds meer en verschillende betekenissen 5 verschuivend motief om zich in toenemende mate op het samenspelen te richten 1 2 3 VOORBEELD 4.1 OP ONTDEKKINGSREIS MET DE BAL 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Experimenteren 13 14 Bij experimenteren gaat het om de vraag welke handelingsmogelijkheden leveren voor mij de meest interessante ervaringen of gevolgen op. Welke speelkriebels haal ik hieruit? Niet alles wat interessant gevonden wordt, heeft een vervolgperspectief: de ballon stuktrappen kan heel leuk zijn, maar daar is het dan ook wel meteen mee afgelopen. Het verschil tussen exploreren en experimenteren is niet altijd helder en eenduidig aan te geven. Veelal zit het verschil in de tijd die een kleuter met specifieke materialen heeft gespeeld. Het onderscheid wordt ook wel aangeduid als het verschil tussen ongericht en gericht verkennen. Math heeft zijn aandacht gericht op een grote mand met allerlei verschillende soorten en maten ballen. Zoveel soorten ballen heeft hij thuis niet. Een voor een probeert hij een bal uit; is de bal hard of zacht, komt de bal weer omhoog als je de bal laat vallen? Wat gebeurt er als je een bal rolt? Welke bal kan ik koppen? Ontdekken Ad 1 Wijze van openstellen en richten tot de bewegingsomgeving Deze ontwikkelingslijn loopt van ontdekken en experimenteren via herhalend handelen naar spelend handelen. Bij ontdekken gaat het om de vragen als: Wat doet dit ding? Wat zegt het mij? Welke handelingsmogelijkheden zijn in deze situatie toepasbaar ofwel wat kan ik ermee?

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication