53

MOTORISCH-DIDACTISCH LEERMODEL FIGUUR 5.1 Motorisch-didactisch leermodel – De zandloper Fase 1 Fase 2 De vorige les Kind Overwegingen vooraf De Fase 3 Fase 4 Fase 5 lesvoorbereiding De les De nabereiding Omgeving De vijf verschillende fasen worden in subparagraaf 5.1.2 nader uitgewerkt en toegelicht. Om grip te krijgen op dit zandlopermodel worden in subparagraaf 5.1.1 eerst de vier elementen die in iedere fase terugkeren, algemeen besproken. Zo wordt de samenhang tussen de vier elementen – kind, leerkracht, taak en omgeving – helder, voordat ze hun plaats krijgen in de verschillende fasen. 5.1.1 De vier elementen Een van de componenten van het zandlopermodel bestaat uit de vier elementen kind, leerkracht, taak en omgeving. Alle vier de elementen hebben invloed op jouw lessen en alle vier de elementen beïnvloeden elkaar continu in een intrigerend samenspel. Binnen ieder element zijn vele didactische De eerste didactische component Intrigerend samenspel 8 9 10 11 12 13 14 De vier elementen gefotografeerd 4 5 6 7 Bewegingsgedrag Leerkracht Taak 1 2 3 199

54 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication