62

208 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 De Fase 3 12 13 14 Fase 1 – Informatie van de vorige les In de eerste fase gaat het om specifieke informatie die je hebt verzameld op basis van het uitvoeren van een vorige les. Alle informatie die van belang Fase 4 Fase 5 De les De nabereiding lesvoorbereiding De tweede didactische component Chronologische volgorde Uiteraard zijn er ook voorbeelden te bedenken waarbij drie elementen elkaar beïnvloeden of zelfs alle vier de elementen. Als leerkracht heb je de leeractiviteiten van de kleuters nodig, de kleuters hebben jou als verzorger van het onderwijs in het bewegen nodig. Jij bepaalt de specifieke taak en je bent altijd afhankelijk van de omgevingsfactoren. Alle vier de elementen zijn te plaatsen in iedere fase van het motorisch-didactische leermodel: de zandloper. Immers, er zijn kindfactoren die je in de voorbereiding mee kunt nemen. Kindfactoren die je in de les zelf tegenkomt en kindfactoren die in de nabereiding belangrijk genoeg zijn om te benoemen. Vijf fasen van het motorisch-didactisch leermodel De fasen zijn één van de drie componenten van het didactische model. De vijf fasen van het model volgen elkaar in chronologische volgorde op. Per fase zullen de vier verschillende elementen en daarmee ook de factoren die een rol spelen binnen een specifieke fase de revue passeren. • Fase 1 – Informatie van de vorige les. • Fase 2 – Overwegingen vooraf. • Fase 3 – De lesvoorbereiding. • Fase 4 – De les. • Fase 5 – De lesnabereiding. 5.1.2 FIGUUR 5.7 De vijf fasen van het zandlopermodel Fase 1 Fase 2 De vorige les Overwegingen vooraf

63 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication