63

MOTORISCH-DIDACTISCH LEERMODEL kan zijn bij het voorbereiden van en het daadwerkelijk verzorgen van de volgende les is in de evaluatie besproken en genoteerd in de nabereiding. Dit kan bijvoorbeeld informatie zijn over jouw werkwijze, de groep in zijn geheel, het individuele kind, maar ook over de afzonderlijke activiteiten. 1 FIGUUR 5.8 Zandlopermodel – Fase 1 2 1 1 De vorige les 4 Spel voldeed aan criterium drang tot bewegen 1 Leerkracht Taak 4 3 43 6 4 Omgeving 3 1 Klimmen 2 Spel 3 Trucje 4 Mikken VOORBEELD 5.7 INFORMATIE UIT DE VORIGE LES Juf Simone gaat morgen een les in vier vakken geven en bladert terug in haar map. Zij bewaart al de lessen die ze gegeven heeft en schrijft na afloop altijd een paar korte kreten op voor een volgende keer. Ze wil het klimtuintje net zo bouwen als vier weken geleden. Bij de foto van die les heeft ze geschreven dat ze rekening moet houden met waar ze het tweede klimrek neerzet, anders past het net niet. Teun en Dirk waren wat angstig in deze situatie. Voor hen was het nog te hoog gegrepen. Het spel dat ze wil gaan herhalen, vonden de kinderen heel leuk. Ze konden er veel energie in kwijt, er waren alleen wel wat botsingen staat erbij geschreven. Nog even kijken bij de koprol die ze zes weken geleden ook heeft aangeboden. Wie kan hem al wel en wie heeft nog moeite? Ze gebruikt nog een kwartier om informatie uit vorige lessen bij elkaar te zoeken voordat ze verdergaat met voorbereiden. 7 8 9 10 11 12 Fase 2 – Overwegingen vooraf Je hebt vooraf allerlei overwegingen en gedachten over de les die je gaat geven. Er schiet van alles door je hoofd. Waar moet je allemaal rekening mee houden? Wat weet je nog van de vorige les? Hoe zit de groep in elkaar? Met welke individuen houd je apart rekening? Welke activiteiten kunnen wel of niet naast elkaar? Niet alle overwegingen zijn allemaal even belangrijk en relevant. Belangrijk in deze fase is om het kaf van het koren te scheiden. 13 14 2 3 Lijst met kinderen die koprol beheersen Arrangement: plek 2e klimrek Veel botsingen bij spel, arrangement anders opzetten 1 2 5 Teun en Dirk nog angstig Kind 2 2 3 4 209

64 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication