69

WAT IS EEN KLEUTER? waarin ze zitten, spelen bepaalde factoren een leidende rol. Vandaar dat variatie en herhaling van activiteiten of opstellingen heel belangrijk zijn bij kleuters. 1 2 3 4 5 6 Oefening baart kunst Bij de ontwikkeling van de hersenen spelen prikkels van buitenaf een grote rol (nurture). Door deze prikkels gaan hersencellen verbindingen met elkaar aan en wordt een soort van mentale atlas gevormd, waardoor kinderen functies en vaardigheden leren. Genetische factoren (nature) zorgen ervoor dat bepaalde vaardigheden, bij dezelfde stimulans, eerder of later tot ontwikkeling komen. Zodoende is de ontwikkeling en hierbij ook de motorische ontwikkeling afhankelijk van verschillende factoren en doen niet alle kinderen alles precies op dezelfde leeftijd. Gebruik hierin de theorie als leidraad en niet als vaststaand feit. 6.1.2 Behoeftepiramides Mensen worden gedreven door innerlijke behoeften. Ondanks de grote verschillen tussen culturen zijn de basale menselijke behoeften vergelijkbaar. Wat motiveert kleuters tijdens de les bewegingsonderwijs, op het schoolplein tijdens de pauze of om in het algemeen met plezier te bewegen? Hoe zorg je er als leerkracht voor dat je tegemoetkomt aan de behoeften van kleuters waardoor ze gemotiveerd zijn en raken? Is dat succeservaring, een compliment of sociaal contact? Het is boeiend om kleuters te leren begrijpen. Wat motiveert hen en wat brengt hen in beweging? Iedere kleuter heeft zijn genetische make-up en leeft in een bepaalde sociale en culturele omgeving. Het is van belang in onze multiculturele samenleving oog te hebben voor de verschillen die kinderen van huis uit meekrijgen. Binnen de westerse cultuur, de ik-cultuur (Maslow), liggen de behoeften anders dan binnen de niet-westerse cultuur, de wij-cultuur (Pinto). Prikkels van buitenaf Genetische factoren 7 8 9 10 11 12 13 14 Ik­cultuur Wij­cultuur 247

70 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication