0

Studiedag S.P.O. Condor 4 oktober 2019 Programmaboek

Inhoudsopgave Inhoudsopgave ................................................................................ 2 Voorwoord ...................................................................................... 3 Programma & locatie: ..................................................................... 3 Training 1: ‘Oplossingsgericht werken met uitdagend gedrag’....... 4 Training 2: ‘Het voeren van kindgesprekken’ .................................. 5 Training 3: ‘De leerkracht als coach’ ............................................... 6 Training 4: ‘1-day Google Bootcamp’ .............................................. 8 Aanmelden ...................................................................................... 9 2

Voorwoord Beste collega’s van SPO Condor, Op vrijdag 4 oktober 2019 organiseert SPO Condor weer een Condordag. Een studiedag voor alle medewerkers van de stichting. Op deze dag bieden wij trainingen van een hele dag aan, zodat er ook echt gewerkt wordt aan een verdieping van je kennis en vaardigheden m.b.t. het onderwerp dat jij kiest. In dit programma boekje lees je meer informatie over de aangeboden trainingen. Je kiest dus één training. Wij proberen bij iedereen deze keuze te honoreren. Voor het geval dat er teveel aanmeldingen zijn voor een bepaalde training, vragen wij jullie ook een reserve keuze aan te geven. Via de aanmeldbutton op pagina 9 kan er ingeschreven worden. Let op: Schrijf je voor 9 september in. Op 27 september ontvang je de indeling van de training. Met vriendelijke groet, Vincent Scholte en Monique Vromen Programma & locatie: • 08:20 uur Ontvangst • 08:50 uur Opening • 09:00 uur Start van de trainingen • 12:30 uur Lunch • 13:30 uur Vervolg van de trainingen • 15:30 uur Gezamenlijke afsluiting • 16:00 uur Borrel Locatie: Fletcher Parkhotel ‘Val Monte’ Oude Holleweg 5 6572 AA Berg en Dal 3

Training 1: ‘Oplossingsgericht werken met uitdagend gedrag’ Iedereen kent ze wel: de leerlingen met uitdagend of ‘lastig’ gedrag waarbij je je als leerkracht afvraagt hoe daar op een goede manier mee om kan gaan. In deze training gaan we in hoe je op een oplossingsgerichte manier om kan gaan met gedragsvraagstukken. In het ochtenddeel komen allereerst de uitgangspunten van het oplossingsgericht werken aan bod en zullen ook enkele specifieke oplossingsgerichte technieken aan bod komen (o.a. de 7 stappendans, herkaderen, schaalvraag, kids’ skills en mission possible) Daarbij zal er een koppeling worden gemaakt met jouw eigen praktijk. In het middaggedeelte zal in kleine (intervisie)groepen specifiek aandacht worden besteed aan eigen casuïstiek. We verwachten dat je van te voren nadenkt over een casus (op groeps- of individueel niveau) die je in zou willen brengen. Aan het eind van de dag ga je met concrete ideeën over hoe je het geleerde de volgende dag in de praktijk kan brengen. De training wordt verzorgd door Pauline Bruinsma & Bertine de Vroedt, beiden docent bij Fontys-oso 4

Training 2: ‘Het voeren van kindgesprekken’ Ben jij een leraar die nieuwsgierig is naar wat de leerling te vertellen heeft en wil jij meer handvatten om met leerlingen in gesprek te gaan? Schrijf je dan in voor deze training! Hoe voer je in de groep goede, motiverende gesprekken met leerlingen? Hoe zorg je ervoor dat een leerling leider wordt van zijn eigen leren? In het dagelijks onderwijs ligt de uitdaging om leerlingen te stimuleren in: creatief denken, initiatief nemen, reflecteren, problemen oplossen en zelfsturing. Leerlingen leren om zelfstandiger te werken is voor hen erg motiverend. Ze hebben echter wel een kompas nodig waarmee ze zichzelf kunnen sturen op hun eigen leerweg. Daarvoor is het belangrijk om op een effectieve manier leergesprekken met hen te voeren. Leerlingen kunnen heel goed zelf oplossingen bedenken als het gaat om de voortgang in hun eigen leerproces. Ze weten vrijwel altijd waar de schoen wringt en ze weten ook wat kan helpen om een stapje verder te komen. De leerling is de hoofdpersoon die de leraar nodig heeft om hem goed te kunnen ondersteunen in het eigenaar worden van het eigen leerproces. Niet praten over de leerling, maar mét de leerling: samen op zoek gaan naar ‘Wat kan ik al, wat kan ik nog leren, wat wil ik nog leren, en hoe ga ik dat doen?’ Puck Lamers, Onderwijskundig adviseur bij Onderwijs Maak Je Samen 5

Training 3: ‘De leerkracht als coach’ In deze training gaan we inzoomen op coachend lesgeven. Wat houdt dat in? Wat zijn de voorwaarden? Wat levert het op? Hoe pas je het in, in de praktijk van vandaag? Coachend lesgeven is een waardevolle aanvulling op je leerkrachtvaardigheden. Met effectieve vragen, stimuleer je kinderen tot nadenken over de taak, hun aanpak, hun werkhouding, hun leermodus en hun ontwikkeling. Met doelgerichte feedback vergroot je de zelfstandigheid en het zelfsturend vermogen. Coachend lesgeven is procesgericht en gebaseerd op een groeimindset. Het doel? Kinderen zicht geven op vooruitgang, laten genieten van succes en het ontwikkelen van meer veerkracht. Kinderen nieuwsgierig en leergierig maken. We starten in een plenaire bijeenkomst. Wat is een groeimindset? Hoe bevorder je een groeimindset in je groep? Daarna splitsen we op in 3 groepen. De trainingen worden verzorgd door: Onderbouw: groep 1,2 Docent: Frida Meints Coachend begeleiden van kleuters; leerlijnen, lesthema’s en zelfstandig gedrag. 6

Middenbouw: groep 3,4 (5) Docent: Willeke Evers Coachend lesgeven in de middenbouw; (aanvankelijk) leesonderwijs, taal- en rekenonderwijs. Bovenbouw: groep (5) 6,7,8 Docent: Gerda Wassink- Harrewijn Coachend lesgeven in de bovenbouw; bevorderen werkhouding en zelfstandig leren. 7

Training 4: ‘1-day Google Bootcamp’ Inhoud Op de Chromebooks werken we in de omgeving van Google. Hierbij kunnen we gebruik maken van alle apps die Google aanbiedt in hun omgeving. Deze omgeving noemen ze de G Suite for Education. Tijdens deze studiedag zullen de belangrijkste apps van de Googleomgeving aan bod komen en leer je deze op een zinvolle manier in te zetten om bepaalde processen in je onderwijspraktijk te versimpelen en efficiënter te maken.. De focus ligt op deze studiedag vooral op het leren werken met de individuele apps en hoe je een duidelijke instructie kunt geven aan je leerlingen. Ook wordt hierin aandacht besteed aan digitaal burgerschap en aan de best practices voor het integreren van Googletools in je onderwijs. Aan bod komt o.a.: • Samenwerken aan documenten en presentaties met Google Drive • Lesmaterialen organiseren Google Classroom • Websites en portfolio’s bouwen met Google Sites • Formulieren, quizzen en Digitaal toetsen met Google Formulieren • Gegevens analyseren in Google Spreadsheets We gaan op deze dag praktisch aan de slag om alles in de steigers te zetten, zodat we de tools van Google de volgende dag meteen in kunnen zetten in de klas. Als deelnemer ontvangen je ook een voucher voor het optionele online Google Certified Educator Level 1-examen. 8

De volledige bootcamp bestaat normaal uit 3 dagdelen. Nu wordt deze bootcamp aangeboden in 1 dag. Hierdoor ligt het tempo iets hoger dan normaal. De Bootcamp ligt volledig in handen van Sebastiaan Terpstra van Heutink-ICT. Aanmelden Je kunt je aanmelden tot uiterlijk 9 september. Via onderstaande button geef je je eerste keuze training door en een tweede keuze. Uiterlijk 27 september ontvang je bij welke training je bent ingedeeld. 9

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
Home


You need flash player to view this online publication