60

60 COMPETITION “Dat is onder andere naar voren gekomen uit het onderzoek van Hypercube”, vertelt Meijer. “Ze kunnen aan de hand van alle verzamelde data voorspellingen doen. Ze hebben een slagingspercentage van 95 procent. We vinden het dan ook ontzettend fijn dat we niet meer hoeven te zeggen: ‘We denken dat deze competitievorm het heel erg goed gaan doen’. Nu kunnen we ons bogen op gedegen onderzoek, dat onze vermoedens overigens bevestigt. Want uit het onderzoek is inderdaad naar voren gekomen dat mensen graag tegen leeftijdsgenoten spelen en tegen spelers van dezelfde speelsterkte. Of in ieder geval niet tegen iemand die véél beter of véél minder is.” STAND VAN ZAKEN Om te zorgen voor draagvlak zijn er gesprekken gevoerd met verschillende mensen uit diverse doelgroepen. Competitiespelers en niet-competitiespelers, clubbestuurders, trainers, mensen van de ledenraad, leden uit de districtsraad, Vereniging Competitie Leiders en sponsors – iedereen heeft zijn of haar mening kunnen geven. Uit deze gesprekken zijn handvatten naar voren gekomen waarmee de tennisbond verder kan. “We denken aan een soort starterspakket voor beginnende leden, ofwel dat je bij een lidmaatschap direct competitie gaat spelen” SANNE MEIJER Meijer: “We zijn nu klaar met de eerste gespreksrondes met alle stakeholders. De aankomende tijd beginnen we met ronde twee. In deze gesprekken willen we de alternatieve spelvormen introduceren, zodat de stakeholders hierop kunnen schieten. Aan de hand van die data kunnen we weer berekeningen gaan maken en verder doorontwikkelen. Het is de bedoeling dat we dan in maart met een eindrapport komen. Vanaf maart/april zullen de nieuwe vormen in de markt worden gezet. Dit betekent niet dat ze direct worden geïntroduceerd. Op deze manier kunnen de competitiespelers er alvast een beetje aan wennen. Ze kunnen het bespreken met hun teamleden of leden van het bestuur. Ze hebben vervolgens tot november 2016 de tijd om zich in te schrijven voor de nieuwe competitievormen. Uiteindelijk doen deze nieuwe spelvormen tijdens de voorjaarscompetitie 2017 hun intrede.” POSITIEVE GELUIDEN Nadat het tennis – en zeker ook de competitie – jarenlang ‘op slot’ heeft gezeten, lijken er nu dan eindelijk aanvullingen aan te komen. Positieve aanvullingen welteverstaan. “Zeker positief. Het fijne is vooral dat iedereen nu zijn mening heeft kunnen geven over de nieuwe ideeën. Handboek Communicatie voor sportverenigingen Presteren met communiceren Eerdere uitgave van Martin van Berkel: Handboek Social media voor sportverenigingen (2012) Het Handboek Communicatie voor sportverenigingen geeft antwoorden en praktische tips voor de communicatievraagstukken van sportclubs. Het handboek helpt bestuurders en pr- en communicatiefunctionarissen de communicatie van hun vereniging naar een hoger niveau te tillen, zowel in strategie als in de concrete, dagelijkse uitvoering. Vele tips en voorbeelden van kansrijke content maken het handboek praktijkgericht. MEER DAN Het handboek bestaat uit vier delen. In ‘De basis’ komen de strategische afwegingen aan bod. praktijkgericht in op ruim twintig potentievolle communicatiemiddelen voor sportverenigingen. Het deel ‘Themacommunicatie’ zorgt voor verdieping op thema’s zoals wervings-, sponsor- en crisiscommunicatie. In ‘Achter de schermen’ komen ten slotte onder meer de organisatie van de communicatie, monitoring, onderzoek en handige programma’s aan bod. 250 PAGINA’S VOOR ‘Het middelenpalet’ gaat €27,50 excl. btw BESTEL OP WWW.SPORTSMEDIA.NL HANDBOEK Communicatie voor sportverenigingen Martin van Berkel Presteren met communiceren Martin van Berkel HANDBOEK Communicatie voor sportverenigingen

61 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication