43

DUURZAAMHEID AMSTERDAM ARENA 43 Iedereen met een idee is welkom: join the biggest innovation playground in the world naar innovatie, is dat er heel veel slimme oplossingen worden bedacht, maar dat je nog nergens een grote transitie ziet. Al deze partijen bundelen nu hun krachten om straks hun visie op innovatie te kunnen laten landen in Zuidoost.” Om die samenwerking een verdere impuls te geven, is er een collaboration room ingericht, waar dagelijks zo’n vijftien werknemers van de betrokken partijen samenkomen om te praten over innovaties en na te denken over hoe ze nieuwe toepassingen kunnen implementeren. In de demoruimte, die vol staat met allerlei schermen in verschillende formaten, kunnen zij een en ander uitproberen. Maar niet alleen vanuit de partners komen ideeën, ook andere bedrijven en individuen kunnen met hun plannen bij de ArenA terecht. “Elke eerste maandag van de maand hebben we Amazing Monday, dan krijgen start-ups gelegenheid om hun idee bij ons te pitchen”, vertelt Van Raan. “Het kan zelfs zo zijn dat ze dezelfde dag nog een contract ondertekenen: zo’n partij krijgt dan drie maanden de tijd om zijn oplossing verder te ontwikkelen. Als het idee dan werkelijk van waarde blijkt, kan het echt geïmplementeerd worden in het stadion.” Er zijn al verschillende contracten getekend op basis van deze pitches, vertelt Van Raan. Een van die partijen is Fanpay, een bedrijf dat loyaltypakketten aanbiedt. “Het idee is dat Ajax-fans bij de ArenA en bij andere stakeholders punten kunnen sparen, die dan later kunnen worden gebruikt om te betalen in de ArenA. Dat gaat deze partij dus nu verder ontwikkelen.” Ideeën uit de hele wereld Ook de BV Nederland, waarin alle grote bedrijven van ons land zijn vertegenwoordigd, werd om input gevraagd. Van Raan haalt een vuistdikke map tevoorschijn. “Dit zijn alle inzendingen”, zegt hij. “Die zijn we nu aan het reviewen.” Hij heeft er al een heel aantal bekeken. Met glimmende ogen: “Er zit er eentje bij, die vind ik echt waanzinnig. Dat plan houdt in dat we helemaal van het waternet af kunnen, dus dat we water volledig circulair gebruiken.” De ArenA kan ongeveer 1 miljoen liter regenwater per jaar opvangen, zo luidt de redenering. Een deel daarvan kan gezuiverd worden tot drink- en douchewater, de rest kan worden gebruikt voor de toiletten en voor de besproeiing van het veld. “Als dit zou kunnen…”, Van Raan kijkt even dromerig voor zich uit. “Ja, dat zou echt gaaf zijn.” Maar tot de input van de grote ondernemingen zal de ArenA zich niet beperken. “Twitter en Facebook werden ook niet bedacht door mensen bij grote bedrijven. Die zijn bedacht door slimme jongens in garages. We zijn daarom bezig met het ontwikkelen van een wereldwijde oproep, waarin we dat soort creatieve mensen proberen te triggeren om met hun coole ideeën naar ons toe te komen.” Van Raan laat een zeer gelikt filmpje zien, dat als kernboodschap heeft: join the biggest innovation playground in the world. “Als alleen al de werknemers wereldwijd van onze stakeholders dit zien, bereiken we hiermee 700.000 mensen.” Fosfaat uit fecaliën Van Raan benadrukt nog maar eens: “Er gebeurt zó veel. Laatst was er een watermanagementcongres in de RAI. Met het fosfaat dat ze daar uit de fecaliën van de bezoekers hebben verzameld, kun je een voetbalveld twintig jaar bemesten. Prachtig toch?. Daarnaast kun je denken aan ontwikkelingen op het gebied van voedsel. Jij en ik hebben geen idee wat we in 2020 eten. De biologische producten schieten nu als paddenstoelen uit de grond. Op alle festivals zie je allerlei food trucks. In het voetbal gaat deze ontwikkeling misschien niet zo snel, maar er zijn ook veel concerten in de ArenA. Wat betekent deze ontwikke

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication