79

DIGITALE MEDIA GIJSBREGT BROUWER 79 “ In de sport is elke dag sprake van innovatie, het is een voortdurend proces” Amstel, ter hoogte van de Hermitage. Binnen vooral veel beeldschermen, buiten dobbert een zwanengezin vreedzaam voorbij. Brouwer geldt als een soort goeroe op het gebied van social media in de sport. Een markt die volop in beweging is en waarover altijd wel iets te vertellen valt, hetgeen hij dan ook gevraagd en ongevraagd met grote gretigheid doet. Met petten op als digital publisher, blogger, social media-consultant, sport and media fanatic, sports visionary, speaker en nog zo het een en ander. ie indeling in vijf functionaliteiten klopt vrij aardig”, zegt Gijsbregt Brouwer. “Hoewel er natuurlijk vaak een overlap is. Daarom geef ik zelf de voorkeur aan een tweedeling. Er zijn functionele apps en websites met nieuws, uitslagen, programma’s. Zeg maar de harde informatie, die zorgt dat je sport kunt beoefenen en sport kunt volgen. Die gooi ik vaak in één bakje. In het andere bakje zitten de toepassingen die het mogelijk maken om een atleet of een team te volgen en met hen mee te leven. Mijn ervaring is dat de functionele toevoegingen die de digitale wereld ons heeft gebracht steeds vaker te vinden zijn. Sport is nu eenmaal gericht op tijden, uitslagen, records, regels en andere data. Storytelling komt echter nog veel minder voor.” Het is een bijzondere plek waar Gijsbregt Brouwer met zijn bedrijf Týrsday kantoor houdt. In een woonboot, dus eigenlijk een kantoorboot, in de Je bent nogal een digitale duizendpoot. Wat is nou eigenlijk jouw beroep. Wat staat er op je visitekaartje? “Ik doe best veel verschillende dingen en vervolgens verandert dat ook nog eens rap door de tijden heen. Wat dat visitekaartje betreft: ik geloof dat ik dat zeven jaar geleden al heb afgeschaft. Dat is geen courant medium, maar daar zou op hebben gestaan dat ik werk voor Týrsday, waar ik medeoprichter van ben. Als me naar mijn beroep wordt gevraagd, dan zeg ik soms storyteller of trendwatcher in de sport. Ik werk zeg maar op het snijvlak van de sport en de moderne media.” Je bedrijf heet Týrsday. Waar komt die naam vandaan? “Ik heb het opgericht met Mathys van Abbe. We werkten al een tijdje samen zonder dat sprake was van een bedrijfsstructuur. Op een gegeven moment was de tijd rijp om dat wel te doen. Ik ben van jongs af aan een langlaufer en heb in Noorwegen gewoond en gestudeerd. Ik wilde die Scandinavische achtergrond verwerken in de naam. Týr is de god van de overwinning bij de Vikingen. Waarop Mathys zei: ‘We zijn bezig met het heden en de toekomst en dan kom je met zo’n naam uit het verleden aan. Met de

80 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication