80

80 DIGITALE MEDIA GIJSBREGT BROUWER toevoeging day laten we daarom zien dat we van vandaag zijn en dat we ons elke dag voor je inzetten. Toen we vervolgens met ons logo aan de slag gingen viel het ons op dat de ý met een accent lijkt op een sporter die juichend zijn overwinning viert. We zijn op dit moment met ons zessen op kantoor en we werken met een nauwe kring van zo’n dertig freelancers, die allemaal gespecialiseerd zijn in een bepaalde sport of een bepaalde vaardigheid hebben.” We zitten als samenleving in een fase waarin alles wat een mens kan fantaseren ook echt kan worden gerealiseerd, lijkt het. “Ja, bijna wel. Er zijn nauwelijks grenzen. Vind je het leuk om een camera in een bal te hebben? Om Een stad vol beacons Er zijn verschillende apps voor hardlopers en wielrenners in omloop, maar die zijn allemaal vrij beperkt. Dat zijn althans de bevindingen van studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), die jaarlijks onderzoek doen onder de deelnemers aan de Dam tot Damloop en de TCS Amsterdam Marathon. De apps vertellen hoe lang iemand heeft gelopen en hoe hard, maar ze scheren iedereen over één kam, terwijl iedere individuele loper toch zijn eigen kwaliteiten en doelstellingen heeft. Het onderzoekslab Digital Life werkt nu samen met de HvA en enige andere universiteiten aan een app, die veel verder gaat. De naam Sensei, leermeester in het Japans, maakt duidelijk welke richting het uitgaat. Hij neemt de individuele loper bij de hand. Hij kan aan je stem horen hoe moe je bent en hij kan je stappenfrequentie en hartslag meten. Op basis van deze en andere informatie komt hij met adviezen op maat. Om te communiceren, maakt de app gebruik van beacons. Een beacon is een zendertje van vier bij acht centimeter, en wie weet in de toekomst niet veel groter dan een speldenknop. In het voorjaar van 2016 gaat er een proef van start in het Oosterpark. De makers zijn optimistisch en zien in de toekomst zelfs een stad vol beacons voor zich. een voetbalwedstrijd te beleven als bal? Dan doen we dat. Blijkt dat je er kotsmisselijk van wordt, maar het kán. Je ziet dat het met innovaties in de sport nu een duidelijke richting uitgaat. Verbinding is daarbij het sleutelbegrip. Allerlei toepassingen worden aan elkaar gekoppeld, om tot nieuwe inzichten en informatie te komen. Er zijn nu bijvoorbeeld schoenzooltjes die nauwkeurig meten hoe je technisch gezien loopt. Op de eerste kilometer of in de eerste tien minuten van de wedstrijd loop je nog heel goed, maar door vermoeidheid en concentratieverlies wordt dat steeds minder. Als je dat weet, kun je er wat aan doen. Ook stadions raken connected, waardoor je als toeschouwer steeds dichter bij de gebeurtenissen betrokken raakt. Alles wordt meetbaar, terugplaatsbaar, verklaarbaar. Het heeft enerzijds een fun-element – en daar is niks mis mee, want sport is fun –, maar het zorgt er ook voor dat je beter kunt sporten doordat je minder blessures krijgt, deskundiger bezig bent, meer progressie maakt. In feite is het helemaal niet zo’n opmerkelijke ontwikkeling. In de sport is elke dag sprake van innovatie, het is een voortdurend proces.” In Amsterdam komen slimme looproutes, waar een verbinding wordt gemaakt tussen de omgeving en de loper zelf. “Precies. Accommodaties en materialen worden slim. Die looproute weet wie jij bent, heet je hartelijk welkom, moedigt je aan om er een schepje op te gooien, adviseert je om eens een ander traject te nemen. Je schoenen worden slim, je kleding wordt slim. Op elk niveau wordt sport daardoor interes

81 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication