14

Samen werken Toppers ‘Wij hebben een directe aanpak’ Naam: Rodney van den Hengel (44) Functie: mede-oprichter Heilige Rotterdamse Boontjes, barista, sociaal makelaar ‘Tegen deze jongens en meisjes heb ik het niet over wat ze moeten bijdragen aan de maatschappij, zoals veel andere werkgevers hun steeds voorhouden. Ik zeg: maak je moeder eens een beetje trots! Dat overtuigt veel meer. Agressie hoort bij de lifestyle van de straat, waar deze kids veel waren. Dat gedrag verminderen wij met een eigen, directe aanpak. Doe je het goed, dan ga je naar het next level. Geef je een klant een grote mond, dan zak je terug. Robin is een pietje-precies, hij werkt gestructureerd en heeft organisatorische skills. En hij is mijn beste koffiebrander, we staan in de top 25 van de AD-koffietest. Sinds een week begeleidt hij iemand in het team die behoefte heeft aan structuur.’ Tekst: Marion Rhoen Foto: Jasper Hof Verder lezen –> Op www.startfoundation.nl/ toppers staat een uitgebreide versie van dit artikel. ‘Hier werken betekende voor mij kiezen tussen snel geld in de criminele wereld of beginnen aan een marathon om bij iets positiefs te komen. Maar Rodney wilde me oprecht helpen. Dat voelde ik, en daarom ben ik hier begonnen. Hij triggerde me elke dag, hij wist dat ik agressief zou reageren. Steeds zei hij dan: kijk nou wat je zegt, zou je niet je reactie eerst filteren? Na een half jaar kon ik het, nu lach ik als hij me plaagt over hoe mijn haar zit, ik zeg maar wat. Wat ik doe, heeft zin, dat laten de tevreden klanten me merken. Hier heb ik toekomst. Het bedrijf is mijn tweede familie geworden, je gaat voor elkaar door het vuur.’ Heilige Rotterdamse Boontjes Koffie helpt jongeren met een strafblad aan werk. Twaalf jongeren zijn onder de pannen, op termijn mikt medeoprichter Rodney van den Hengel (44) op vijftig. Robin Scholten (26) werkt er sinds de opening in 2014. ‘Nu lach ik om zijn plagerij’ Naam: Robin Scholten (26) Functie: barista, koffiebrander 14 Start Foundation – Baanbreker nr. 3 2016

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication