3

Inhoud Omslagverhaal 6. Bob Hutten van De Verspillingsfabriek geeft tomatenkontjes en mensen een tweede kans. Overheid en beleid 10. Zijn de voorwaarden voor een garantiebaan oneerlijk streng? De stelling 24. Niet te geloven! Hoe een talentvolle leerling werd tegengewerkt. Colofon Baanbreker nummer 3, juli 2016 Baanbreker komt vier keer per jaar uit. Baanbreker is het relatiemagazine van Start Foundation en inspireert, over tuigt en helpt ondernemers vanuit maatschappelijk en economisch realisme om mensen, voor wie een baan niet vanzelfsprekend is, in dienst te nemen en/of te behouden. Redactieadres: Start Foundation Klokgebouw 188 5617 AB Eindhoven Telefoon: 040 246 18 50 baanbreker@startfoundation.nl Gratis abonnement? Stuur een e-mail naar: baanbreker@startfoundation.nl Conceptontwikkeling en realisatie: Bindkracht 12/ Marjan Agerbeek Vormgevingsconcept: Motif Concept & Design/ Elke Kunneman en Sake van den Brule Redactie: Lycia Bakker, Sahar Mokamel-Babori en Jos Verhoeven Goed geregeld! 12. In Collectief040 helpen bedrijven elkaar sociaal te ondernemen. Samen werken 14. Rodney van den Hengel hielp Robin Scholten koffiebrander te worden. Toppers! 20. Weinig werkgevers durven een ex-gedetineerde aan. Ten onrechte. Kosten en baten 17. Pienter met Poen Over de onbekende borgstellingsregeling MKB. 18. Harry van de Kraats (AWVN) wil de 23. Lieve Sahar Start Foundation – Baanbreker nr. 3 2016 3 22. Vijf vragen aan Monique Peek van Broodjestijd BV. Participatiewet verbreden. En verder… 2. Column Jos Verhoeven 4. Kortweg Start Foundation Tekst: Marjan Agerbeek, Annemarie Geleijnse, Hans Horsten, Rineke van Houten, Christine Lucassen, Marion Rhoen, Jos Verhoeven, Ton van der Vliet, Anka van Voorthuijsen en Ton Wilthagen Vormgeving: Marijke Reer Tekstcorrectie: Rob Vooren Fotografie: Rogier Chang, Carli Hermes, Jasper Hof, Hugo de Jong, Frans van Lieshout, Guy Offerman, René Schotanus en Jan Reinier van der Vliet Illustraties: Idris van Heffen Drukkerij: Baanbreker wordt ge drukt door Drukkerij Wedding B.V. in Harderwijk. Deze drukkerij hecht grote waarde aan maat schappelijk verantwoord ondernemen (MVO), het milieu en het inschakelen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. www.drukkerijwedding.nl

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication