23

Lieve Sahar, –> Steeds vaker word ik als ondernemer aangesproken op mijn maatschappelijke prestaties. Dat vind ik prima, maar hoe maak ik dat inzichtelijk? Salim A. te B. Beste Salim, Ondernemen heeft altijd maatschappelijke impact. Als je weet hoe je die kunt meten, kun je je toegevoegde waarde in beeld brengen voor klanten, medewerkers en andere connecties. De eerste vraag die je jezelf dan moet stellen, is: ‘Welke impact wil ik hebben?’ Wil je werkgelegenheid bieden aan mensen die anders niet zo makkelijk aan werk komen? Of wil je bijdragen aan een duurzamer gebruik van grondstoffen? Of wil je de omgeving (bijvoorbeeld de buurt) waarin je met je bedrijf actief bent, positief beïnvloeden? De tweede vraag is: ‘Voor wie wil ik mijn impact zichtbaar maken?’ Dit kun je zelf zijn, omdat je wilt weten hoe je meer impact kunt realiseren. Maar vaak zul je maatschappelijke impact zichtbaar willen maken aan bijvoorbeeld de gemeente, om in aanmerking te komen voor bepaalde opdrachten of subsidies. Of aan financiers (zoals Start Foundation) om hun investering in je bedrijf te rechtvaardigen. Tot slot moet je beslissen hoe je je impact zichtbaar gaat maken. Je kunt bijvoorbeeld inzichtelijk maken welke besparingen op uitkeringen (euro’s die de gemeente minder hoeft uit te keren) of zorgkosten je realiseert. Je kunt ook laten zien wat jouw inspanning is om de nadelige effecten van je bedrijfsactiviteiten op het milieu te reduceren. Andere vormen van impact, zoals het zelfvertrouwen van medewerkers, zijn lastiger in euro’s uit te drukken. Inzicht in maatschappelijke impact begint met het beantwoorden van deze vragen. In Nederland zijn er diverse onderzoeks- en advies - bureaus die hierbij kunnen ondersteunen, kijk bijvoorbeeld op www.startfoundation.nl/impact. Succes! Lieve groeten, Sahar Ook een vraag? Sahar Mokamel werkt sinds 2011 bij Start Foundation. Heeft u een vraag aan Start Foundation? Mail naar baanbreker@startfoundation.nl en u krijgt zo spoedig mogelijk antwoord. Start Foundation – Baanbreker nr. 4 2016 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication