17

Priscilla de Graef Priscilla de Graef is manager Consulting bij PwC. Ze werkt voor internationale commerciële bedrijven en houdt zich daarnaast bezig met de professionalisering van sociale ondernemingen. Vandaar dat zij samen met Nyenrode Business Universiteit en Social Enterprise NL onderzoek heeft gedaan naar kansen en belemmeringen van sociale ondernemingen. ze, en welk profiel van de onderneming hoort daarbij? Voor de een zal dat het sociale karakter van de onderneming zijn, terwijl het een ander om kwaliteit gaat. Daar moet de ondernemer met sales en marketing op inspelen.’ De groeiende onderneming moet ook leren om hogere prijzen voor producten of diensten te vragen. Een sociale onder neming is nu eenmaal duurder dan een ‘gewone’, en concurreren op prijs kan dus vaak niet. Dat betekent dat de klant voortdurend overtuigd moet worden van de waarde van het product of de dienst. Het komt erop neer dat een ondernemer met een groeiend bedrijf zorg moeten dragen voor continue geloofwaardigheid, aldus De Graef. ‘Hij moet een visie ont wikkelen op zijn onderneming die zo hanteerbaar is, dat medewerkers haar kunnen uitvoeren.’ Volwassen sociale ondernemingen, en daar zijn er nog niet veel van, ontdekte De Graef, lijken eigenlijk nog steeds veel op start­ups en groeiers als het gaat om oriëntatie en bedrijfsstructuur. Een belangrijk knelpunt ligt in de beloning van medewerkers. Goede beloning Sociaal ondernemers zijn eraan gewend dat personeel weinig kost. Voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn er immers subsidiepotjes die de loon kosten drukken. Maar een volwassen onder neming heeft deskundige mensen nodig, en die hebben niet altijd een arbeidshandicap. De Graef: ‘Er moeten afdelingen worden gerund en complex administratief werk worden gedaan. Daar heb je mensen voor nodig met ervaring en de juiste vaardigheden. Als je die aan je onderneming wilt binden, moet je hun een goede beloning bieden. En daar hebben sociaal ondernemers vaak moeite mee.’ Personeelsbeleid is ook nodig om medewerkers die al lang bij de onderneming werken, binnen het bedrijf te houden. Ze moeten wennen aan andere werkwijzen en langere hiërarchische lijnen. De Graef: ‘Dus je moet meer geld steken in opleiding. En als het niet anders kan, moet je bereid zijn afscheid te nemen van medewerkers.’ Het ‘boodschappenlijstje’ met verbeteringen van sociale onder nemingen is makkelijker geschreven dan uitgevoerd, zo geeft het onderzoeks team ruimhartig toe. Daarom is het belangrijk te weten dat sociale ondernemingen al een enorme professionaliseringsslag hebben doorgemaakt. Want sociaal ondernemen is niet iets van deze tijd. Het heette vroeger alleen anders. Start Foundation – Baanbreker nr. 1 2016 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication