6

Omslagverhaal Eugène Sterken stelt het product voorop Ik wist meteen: dit wordt een succes Met de overname van een schoolmeubelenfabriek versterkte kantoorinrichter Koninklijke Ahrend NV zijn concurrentiepositie. En zorgde ervoor dat 190 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hun baan konden behouden. Tekst: Rineke van Houten Foto’s: Guy Offerman Kosten en baten ‘Geweldig’, vond Eugène Sterken zowel het product als de werknemers bij zijn eerste bezoek. ‘De medewerkers zijn open en ontwapenend, trots op de prachtige meubels.’ De CEO van Koninklijke Ahrend NV wist meteen: ‘Hier kunnen we een succes van maken.’ Sterken en zijn team bevonden zich toen nog midden in de onderhandelingen over de overname van de schoolmeubelenfabriek in Arnhem, gespecialiseerd in de productie van meubilair voor primair en voortgezet onderwijs, een interessante markt voor Ahrend. Op zijn beurt was de eigenaar van de fabriek, Presikhaaf Bedrijven, op zoek naar een geschikte overnamekandidaat. Presikhaaf Bedrijven, in handen van elf gemeenten in Midden­Gelderland om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt te begeleiden naar een zo regulier mogelijke arbeidsplaats, lijdt al jaren verliezen door vermindering van subsidies. Presikhaaf Bedrijven wil terug naar de kerntaak: kwetsbare mensen naar werk leiden. Het runnen van een bedrijf hoort daar niet bij. ‘Wij willen geen ondernemersrisico meer’, legt manager bedrijfsvoering Ronald Bongers uit. ‘We zijn een overheidsorganisatie die de Wet sociale werkvoorziening uitvoert. Vragen of het design van een kastje of stoel of tafeltje moet worden aangepast, sluiten niet aan bij een arbeidsontwikkelingsbedrijf. Dus: schoenmaker, blijf bij je leest.’ Behoud van banen Bij Presikhaaf Schoolmeubelen werkten 240 mensen, van wie 190 via de Wet sociale werkvoorziening. Op de administratie, in de spuiterij, in de montage, op de lasserij en bij het transport. Sommigen reisden al jaren elke dag naar de fabriek op het industrieterrein aan de rand van Arnhem en vonden er voor het eerst van hun leven een stabiele werkomgeving. Een belangrijke eis voor de overname was dan ook dat niemand zijn baan zou verliezen. Daarnaast moest er een goede businesscase zijn. Bongers: ‘We wilden niet met een ondernemer zakendoen die na een half jaar constateert dat het niet werkt en de stekker eruit trekt.’ In 2013 toonde Koninklijke Ahrend interesse. Een veelbelovende marktpartij, omdat » Investering via Start Foundation Koninklijke Ahrend NV heeft voor de overname geïnvesteerd in vernieuwing van het machinepark met een ‘Mission Related Investment’ (MRI), een activiteit van Start Foundation. Een bijzondere bedrijfsfinanciering, bedoeld om bedrijven te ondersteunen die in de praktijk laten zien dat ze alle mensen kansen bieden. Ahrend maakt daar naast dankbaar gebruik van de kennis en het netwerk van Start Foundation. ‘Snel con tacten leggen met bijvoorbeeld de overheid kan soms echt belangrijk zijn’, is de ervaring van CEO Eugène Sterken. Meer weten –> Voor een MRI­financiering gelden verschillende criteria, zie www.startfoundation.nl 6 Start Foundation – Baanbreker nr. 1 2016

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication