17

Mike Brady Mike Brady is sinds 2012 algemeen directeur van Greyston Bakery. Daarvoor werkte hij onder andere in de voedselindustrie. Hij is lid van de American Sustainable Business Council (ASBC) en de Social Enterprise Alliance (SEA). Brady behaalde een MBA aan the University of Pennsylvania, groeide op in Rochester (New York), is getrouwd en heeft twee zonen. overblijft, heeft onze werkplekken het hardste nodig.’ Een vacature vervullen is ondanks de sollicitantenlijst niet gemakkelijk. Om tien mensen te krijgen, moeten ze er pakweg dertig bellen. Twintig blijken dan al een baan te hebben gevonden, willen niet meer of zijn in de misère terechtgekomen. Hard werken Van de tien mensen die wel aan de slag gaan, krijgen er uiteindelijk maar vier een contract. Dat is niet zo vreemd: in de bakkerij is het hard werken in diensten van twaalf uur aaneen, dag of nacht. En de kwaliteitseisen zijn hoog, onder meer door veeleisende klanten als Delta Airlines of Whole Foods Market. Toch is iedereen die bij Greyston begint, enorm gemotiveerd. In de Verenigde Staten zijn de sociale voorzieningen niet best: geen werk is in veel gevallen geen eten, geen huis enzovoorts. Bovendien betaalt Greyston goed. Brady: ‘Maar niet te goed, want we willen niet dat mensen hier de rest van hun leven blijven, zodat we anderen geen kans meer kunnen bieden.’ Werken bij Greyston is ook aantrekkelijk omdat het bedrijf mensen helpt bij hun dagelijkse overlevingsstrijd. Zo beheren ze een kinderdagverblijf, hebben ze moestuinen aangelegd, helpen ze mensen met huisvestings- en geldproblemen. Drempelloos solliciteren is bij Greyston dus veel meer dan binnenkomen zonder sollicitatiegesprek. Brady en zijn mensen maken nu de oversteek naar Nederland om een tweede vestiging te starten. Die komt in Amsterdam en zal naar verwachting in 2020 openen. Brady: ‘Natuurlijk denkt iedereen dan gelijk aan de komst van de bakkerij, maar wij vinden ons model van drempelloos solliciteren eigenlijk nog veel belangrijker om te exporteren. Als veel meer bedrijven dit zouden toepassen, kunnen we meer mensen helpen economisch zelfstandig te worden. Wij hebben met vallen en opstaan geleerd hoe het kan werken, en dat willen we graag anderen laten zien. Door onze samenwerking met Start Foundation als investeerder, waarmee we ook een centrum voor drempelloos solliciteren gaan opzetten, kunnen we nu in Europa starten.’ Start Foundation – Baanbreker nr. 1 2018 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication