Vervangingsbeleid Inventaris wordt vervangen als het de economische levensduur heeft bereikt, of zoveel eerder (technisch) en zeker daar waar risico’s kunnen ontstaan door gevaarlijke situaties. Speeltoestellen vormen hierin een belangrijke factor: de aanschaf wordt vaak gedaan door sponsoring of oudergelden, het onderhoud pas als blijkt na keuring (jaarlijks) dat dit aan de orde is. Dit willen we voorblijven. De toestellen worden tijdig vervangen bij ernstige slijtage of wanneer er risico’s kunnen aandienen. Personele Unie en fusies In 2016 is de Personele Unie met Stichting Opmaat een feit geworden. We maken gebruik van elkaars kennis en krachten. Indien er aanleiding is om méér te doen dan enkel samenwerken, zoals de fusie in 2017 tussen de Eerste Jan Ligthartschool en OBS Yore, zal die keuze in goed overleg worden gemaakt. Zo zal in 2019 Heerevelden met Huibeven fuseren, en in 2020 de beide Stichtingen volledig in elkaar opgaan in de nieuwe Stichting. Ook zal in 2019 een kleine school in Udenhout fuseren met een ander Bestuur, om de continuïteit van de school te kunnen vasthouden. Belastingen Fiscaal is er in 2016 overeenstemming bereikt met de Belastingdienst over het verlenen van service (administratief) door Stichting Opmaat aan de Jan Ligthartgroep Tilburg. Hierdoor is samenwerken zonder extra kostenverhoging mogelijk geworden. Meerjarenbegroting De cijfers ná 2020 vertekenen omdat op 01-01-2020 de fusie tussen Stichting Opmaat en Stichting Jan Ligthartgroep Tilburg gaat plaatsvinden. In aanloop hiernaar toe zullen nieuwe kinderen worden ingeschreven in de ene stichting, terwijl niet alle kosten goed verdeeld kunnen worden en zullen landen in de andere stichting. Het rekenmodel kan hier niet goed mee omgaan. pagina 22 Jaarverslag 2018 JAN LIGTHARTGROEP