Accountant De controle wordt uitgevoerd door Wijs Onderwijsaccountants. Voorgaand jaar was het eerste jaar dat Wijs de controle over het boekjaar heeft uitgevoerd. De kwaliteit en stabiliteit wordt met behulp van de verbeterpunten aangedragen door de accountant op basis van de interim-, en reguliere controle steeds beter vormgegeven in procesoptimalisatie. In 2018 is een start gemaakt met het “In controll framework”. Door dit traject samen met de accountant op te bouwen en jaarlijks te evalueren zorgt er voor dat de organisatie naar een niveau gaat waarin continue getoetst wordt of zij voldoet aan de eisen gesteld door de controlerend en belanghebbende partijen. Begroting Uitgangspunt is het kunnen realiseren van het schoolplan binnen de financiële kaders. Het begrote resultaat 2019 komt uit op een positief resultaat van € 87.770. De fusie tussen Jan Ligthartschool Huibeven en de Opmaatschool Heerevelden vindt plaats per 1 augustus 2019 en zal de nodige impact op de financiën hebben van beide organisaties. De fusieschool wordt gehuisvest in het pand van Huibeven, dat op dit moment wordt aangepast aan de nieuwe situatie. Goed begroten blijft een lastige opdracht binnen het onderwijs, omdat er veel onvoorspelbaarheid zit in de inkomsten. In de ideale situatie worden vaste kosten gedekt met vaste inkomsten. In de praktijk blijkt dit vaak lastig en wordt er veelal vanuit voorzichtigheid gehandeld. Steeds weer blijkt dat goed begroten met veel kennis van de school en gevoel daarbij belangrijk is. In 2018 is wederom gebleken dat na afloop van het schooljaar 2017/2018 nog extra middelen beschikbaar gesteld worden door OCW, die niet meer ten gunste van het betreffende schooljaar kunnen worden ingezet. Ook om in de vastgestelde begroting daar goed mee om te kunnen gaan is een uitdaging. Hierop willen we in de toekomst meer anticiperen. Financiële positie van de Stichting Schoolplannen worden financieel vertaald en vervolgens op inhoud gevolg en bijgestuurd. Voor het financieel begroten en analyseren, en indien nodig ook het simuleren, wordt gebruikt gemaakt van een professioneel begrotingssysteem. Daarnaast wordt gewerkt met een managementinformatie systeem waarmee de directeuren hun financiële- en personele administratie kunnen volgen tot elke gewenst niveau zodat zij in staat zijn om het overzicht te houden en verantwoordelijkheid te kunnen nemen. Het financiële beleid is gericht op de continuïteit van de Stichting. Door de aangekondigde fusie tussen de Stichting Jan Ligthartgroep Tilburg en Stichting Opmaat wordt de continuïteit geborgd in een grotere organisatie waar de voordelen liggen op alle beleidsonderdelen die essentieel zijn voor een goede voorzetting van de twee resterende scholen van Jan Ligthart. De stichting wil minimaal voldoen aan de financiële kengetallen die hiervoor een goede handreiking zijn. Besturing (PCDA) Het strategisch beleid is de aanleiding van de uitvoeren de plannen (schoolplan, jaarplan, begroting). Het dashboard per school geeft op alle onderdelen aan waar de school in dat kwartaal staat. De conclusies en de aanvullende teksten komen terug in het kwartaalverslag. Daarnaast is er in 2018 het eerder genoemde managementinformatie systeem geïntroduceerd zodat daarmee de cirkel rond is en een goede opvolging van de gemaakte plannen kan worden gegeven. pagina 24 Jaarverslag 2018 JAN LIGTHARTGROEP