Het pvp-werk in cijfers en resultaten De Stichting PVP biedt professionele ondersteuning aan individuele cliënten bij het realiseren en handhaven van hun rechten binnen de ggz. Daarnaast spant de stichting zich in voor de verbetering van de rechtspositie van cliënten, met name binnen de gedwongen zorg. De stichting streeft naar maatwerk in de ondersteuning van cliënten en zet hiervoor verschillende vormen van dienstverlening en voorlichting in. De primaire processen van de Stichting PVP zijn: 1. Individuele ondersteuning van cliënten 2. Voorlichting 3. Signaleren 4. Kennis genereren en verspreiden 5. Pio-opleiding 1. Individuele ondersteuning van cliënten Ondersteuning op locatie of via de helpdesk De pvp ondersteunt cliënten op locatie of via de helpdesk-pvp. Cliënten bespraken in 2017 in totaal 25.005 vragen (9.256) en klachten (15.749) met de pvp. In grafiek 1 is te zien dat het aantal vragen en klachten de afgelopen drie jaar iets terugloopt. In 2017 zijn vijf pvp’en opgeleid, zie daarvoor ook verder in dit hoofdstuk onder 5, Patiëntenvertrouwenspersonen in opleiding. De begeleiding tijdens de opleiding heeft aandacht en tijd gevraagd van de pvp’en. Dat zou kunnen verklaren dat er in 2017 iets minder cliënten bij vragen en klachten zijn ondersteund dan in 2016. 21% van de vragen en klachten is afgehandeld via de helpdesk en 79% via de pvp op locatie. Grafiek 2: Aantal vragen en klachten 2015 - 2017 5000 10000 15000 20000 25000 30000 0 2015 2016 vragen en klachten 2017 13