17

In 2017 is, zoals voorgenomen in het jaarplan over 2017, specifiek voor cliënten met een Voorwaardelijke Machtiging een factsheet ontwikkeld over de rechtspositie en de mogelijkheden voor ondersteuning door de pvp. Dit factsheet wordt ook gebruikt voor voorlichting aan medewerkers van FACT-teams. Slechts weinig medewerkers weten dat cliënten met een Voorwaardelijke Machtiging recht hebben op ondersteuning door de pvp. Daarom hebben we in 2017 enkele pilots gedaan om de bekendheid hiermee te vergroten. De website van de Stichting PVP geeft niet alleen informatie over de rechten van cliënten binnen de ggz maar stelt hen in staat om ook zelfstandig, zonder de ondersteuning van een pvp, een klacht in te dienen. Daarvoor zijn o.a. een groot aantal voorbeeldbrieven geplaatst, die gemakkelijk gedownload kunnen worden zodat cliënten hun eigen klacht of verzoek schriftelijk kenbaar kunnen maken. In 2017 is in totaal 933 keer een voorbeeldbrief gedownload, zijn 217 keer de gedragsregels van de pvp opgevraagd, is er 379 keer naar een van de voorlichtingsfilmpjes gekeken en is 199 keer de pdf ‘Uw rechten in de ggz’ gedownload. Het aantal volgers van het Twitteraccount van de stichting is in 2017 minder gegroeid dan in de voorgaande jaren, van 1.200 eind 2016 naar 1.278 volgers op 31 december 2017. In 2017 zijn de tweets van de stichting 132.694 keer weergegeven en is er 15.538 keer een bezoek aan het profiel van de stichting gebracht. 3. Signaleren De pvp brengt tekortkomingen in de structuur of organisatie van een ggz-instelling, die afbreuk doen aan de rechten van cliënten, onder de aandacht van de instelling. Dat gebeurt via een melding of een signaal. In 2017 zijn er in totaal 170 meldingen en signalen afgegeven. Dat is iets minder dan in 2016, toen er 177 signalen en meldingen zijn afgegeven. De meeste meldingen gingen, net als in 2016, over verblijf en accommodatie (22%). Onderwerpen waren bijvoorbeeld huisregels en slechte hygiëne in de accommodatie. Maar ook ging een substantieel deel van de meldingen over de klachtenprocedure (16). Per 1 januari 2017 zijn de meeste zorgaanbieders verplicht hun klachtafhandeling volgens de nieuwe wet Wkkgz geregeld te hebben. Uit navraag van de pvp bij de instelling(en) waarin zij werkzaam zijn, bleek echter dat nog niet elke instelling dit op orde had. Meldingen over dit onderwerp gingen vooral over het ontbreken van, of onjuiste klachtregelingen. Bij ernstige tekortkomingen wordt een schriftelijk signaal afgegeven. In 2017 gingen de meeste signalen over het onderwerp ‘Overige binnen instelling’ (12%). Dertien signalen hadden als onderwerp de klachtenprocedure in relatie tot de Wkkgz. Bij een signaal bestaat, anders dan bij een melding, de mogelijkheid om de tekortkoming aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) voor te leggen. Dat gebeurt wanneer de instelling onvoldoende actie onderneemt om de gesignaleerde tekortkoming op te heffen. In 2017 zijn er drie signalen doorgestuurd naar de IGJ. Het betreft bij alle drie ontbrekende regelingen in het kader van Wkkgz. 4. Kennis genereren en verspreiden De Stichting PVP brengt kennis over patiëntenrechten en de beleving van cliënten over hun rechtspositie samen door middel van inventarisaties en praktijkonderzoek. In 2017 heeft de stichting weer meta-informatie verkregen over de jaarberichten 2016 die zijn verzonden naar de ggz-instellingen. Deze informatie is verzameld door pvp’en vooraf groepsgewijs te interviewen over opvallende zaken die ze van plan waren te melden in hun jaarberichten. Hierdoor kon de informatie gebruikt worden in het jaarverslag 2016 van de Stichting PVP. Voor het jaarverslag 2017 is dit op dezelfde manier gedaan. Een weerslag van deze ervaringen leest u in het hoofdstuk ‘Opvallende zaken in 2017’ op blz. 8. 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication