18

Juridische consultatie intern De pvp bekleedt een juridisch georiënteerde functie die deel uitmaakt van de keten van rechtsbescherming bij vrijheidsbeneming en dwangtoepassing in de ggz. Juridische kennis is voor de pvp onontbeerlijk. Pvp’en kunnen de juristen van de stichting consulteren. Naast het geven van specifieke juridische informatie bestaat de ondersteuning van de juridische sectie onder meer uit het becommentariëren van (concepten van) toelichtingen bij klaagschriften, brieven, meldingen en signalen van pvp’en. In 2017 werd de juridische sectie ruim 800 keer geconsulteerd door pvp’en. Juridische consultatie extern In 2017 werd vanuit de juridische sectie deelgenomen aan de Landelijke Adviescommissie Bopz van de Raad voor Rechtsbijstand, aan een overleg met de Orde van Advocaten over de betekenis van het advies van de Curriculumcommissie Bopz-advocatuur (2016), aan de Expertgroep registratie vrijheidsbeperking (VU) en aan de expertgroep van het NIVEL-onderzoek naar ‘Het betrekken van patiënten, naasten/familie en nabestaanden bij het incidententoezicht in de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ)’. Voorts werd een bijdrage geleverd aan een studiedag van het Korsakov Kenniscentrum. Meelopen advocaten In 2017 is voor tweeëntwintig advocaten contact gelegd met een lokale pvp om de advocaten te laten meelopen tijdens een klachtencommissieprocedure in het kader van de Wet Bopz. Advocaten die zich willen laten inschrijven voor het psychiatriepiket moeten aan deze eis van de Raad voor Rechtsbijstand voldoen. Digitale dienstverlening De Stichting PVP wil informatie- en communicatietechnologie gebruiken om de kerntaken via meerdere (digitale) kanalen beschikbaar te maken voor cliënten. Eind juli 2017 is de functionaliteit ‘Wie is mijn pvp?’ op de website geïnstalleerd. Hiermee kunnen cliënten via de locatie waar ze in behandeling zijn de pvp vinden die daar werkzaam is, inclusief de werktijden, telefoonnummer en e-mail adres van de betreffende pvp. Deze zoekmogelijkheid is 1.227 aangeklikt. Mogelijk draagt deze nieuwe vorm van dienstverlening bij aan de afname van het aantal telefonische vragen aan de helpdesk over contactgegevens van de pvp op een locatie. Sinds november 2017 biedt de Stichting PVP, als pilot, ook ondersteuning van cliënten via de mogelijkheid om te chatten. De chat is geopend op maandag t/m donderdag van 19 - 21 uur. In de aanloop hebben we nog weinig ruchtbaarheid gegeven aan de chat, maar toch zijn er in die korte periode dertien chatgesprekken gevoerd met cliënten. In 2018 wordt besloten of deze vorm van dienstverlening wordt voortgezet. Waar mogelijk verspreiden we informatie voor cliënten en medewerkers van ggz-instellingen via de website, intranet en/of portalen van deze instellingen. Daarbij is de stichting echter afhankelijk van de medewerking van de instellingen. Pvp’en gebruiken voor de communicatie met cliënten, naast e-mail en telefoon, ook WhatsApp. Informatiepunt Dwang in de Zorg De medewerkers van de helpdesk van de Stichting PVP bemensen ook het Informatiepunt Dwang in de Zorg. Dit informatiepunt van het ministerie van VWS richt zich op cliënten, directbetrokkenen en professionals door eenvoudige uitleg te geven over wetten en procedures rondom dwang binnen de ggz en de ouderen- en gehandicaptenzorg. In 2017 werden er iets minder vragen aan het informatiepunt gesteld dan het jaar daarvoor, in totaal waren het er 994. In 2016 werden de meeste vragen gesteld door professionals, maar in 2017 stelden familieleden/naastbetrokkenen de meeste vragen. De meeste vragen gingen over de procedure tot gedwongen opname IBS/RM (33%). 18

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication