5. Patiëntenvertrouwenspersonen in opleiding Om cliënten zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen is het belangrijk dat pvp’en gedegen worden opgeleid. Er bestaat geen externe opleiding die voorbereidt op het patiëntenvertrouwenswerk. Daarom worden pvp’en intern opgeleid, door middel van een leerwerktraject van een jaar. Zij worden pio’s genoemd. De opleiding wordt intern verzorgd, maar voor een aantal onderdelen wordt externe expertise ingehuurd. In april 2017 zijn vijf pio’s begonnen met hun opleiding. De opleiding bestaat uit 4 fasen. In fase 1 maken de pio’s kennis met de wereld van de ggz. In fase 2 krijgen de pio’s fulltime onderwijs in ons kantoor in Utrecht. In fase 3 gaan de pio’s meelopen met een ervaren pvp. En fase 4 is de theorie- en praktijkfase waarin de pio onder begeleiding van een mentor in de eigen instelling gaat werken. De opleiding wordt afgesloten met een assessment. Overig Poolpvp Iedere cliënt heeft recht op ondersteuning van een pvp. Er zijn echter situaties denkbaar waarin een cliënt aangeeft niet langer door de lokale pvp ondersteund te willen worden, of wanneer een pvp aangeeft een bepaalde cliënt niet meer optimaal te kunnen ondersteunen. Om de cliënt dan toch te kunnen blijven ondersteunen is een groep zogenaamde ‘poolpvp’en’ in het leven geroepen die in dat geval de dienstverlening van de lokale pvp overneemt. De poolpvp wordt gevormd door een groep van ervaren pvp’en met als opdracht een manier te vinden om de ondersteuning vorm te geven, mee te kijken met de lokale pvp en deze te coachen in het herstellen van het contact met de cliënt, en eventueel het bedenken van voorwaarden waaronder de ondersteuning vorm kan krijgen. De ondersteuning van een pool-pvp wordt altijd geëvalueerd. Vervangers Wanneer op een locatie langere tijd geen pvp aanwezig is (door ziekte, vertrek of het uitvoeren van een bijzondere taak voor de organisatie als geheel), komt er een vervanger. De stichting heeft vier vervangers die door heel Nederland gaten in de continuïteit van dienstverlening opvullen. Zij hebben voor deze vervanging een beperkter aantal uren dan de lokale pvp en vervullen de meest noodzakelijke ondersteuning van individuele cliënten en de signaleringsfunctie. De tijd voor voorlichting en overleg met cliëntenraden en bestuurders bijvoorbeeld is beperkt. De kennis die vervangers opdoen door vaak op verschillende locaties te werken wordt weer gebruikt om de dienstverlening van de stichting als geheel te verbeteren. 19