Overige activiteiten De focus van de organisatie ligt te allen tijde op het ondersteunen van cliënten en de andere primaire processen van de Stichting PVP. Om te zorgen dat dat werk effectief, veilig en kwalitatief hoogwaardig uitgevoerd wordt, worden de patiëntenvertrouwenspersonen ondersteund door stafmedewerkers en het management op het gebied van ICT, kwaliteitsprocedures, ARBO, P&O en deskundigheidsbevordering. Informatiebeveiliging Medewerkers kunnen op een veilige manier inloggen vanaf elke computer met intranetverbinding. In 2017 is het informatiebeveiligingsbeleid vastgesteld met alle onderliggende richtlijnen. Samen met het uitvoeren van diverse andere actiepunten naar aanleiding van de securityscan door een onafhankelijke externe partij, is het niveau van de informatiebeveiliging toegenomen ten opzichte van die securityscan (een gemiddelde score van ‘Largely achieved’, met een volwassenheidsniveau 4 ‘Predictable process’). In 2017 is een vulnerability risk assessment uitgevoerd op de nieuwe functionaliteit ‘Wie is mijn pvp?’; er zijn geen risico’s gevonden. Kwaliteitssysteem Het kwaliteitscertificaat van de Stichting PVP wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld aan de hand van een externe audit volgens de normen van de Maatstaf van CIIO, een geaccrediteerde interpretatie van de ISO 9001:2015-norm voor professionele kennisintensieve dienstverleners. In 2017 is de stichting voor het eerst beoordeeld aan de hand van de nieuwe Maatstaf 2016, waarbij de nadruk is verschoven van beheersing via formele procedures naar het inbedden van de kwaliteitsnormen en risicomanagement in alle beleidsprocessen. De stichting is er trots op dat de certificering weer is gecontinueerd. De belangrijkste bevindingen in 2016 hadden betrekking op het effectief benutten van informatie over veiligheidsincidenten en het doorvoeren van procesverbeteringen. Deze onderwerpen zijn in 2017 opgepakt en bij de audit in 2017 werden alle in 2016 geconstateerde kanttekeningen opgelost verklaard. CIIO heeft wel een aantal nieuwe aandachtspunten benoemd. CIIO constateert dat het beheer van kwaliteitsdocumenten verbetering behoeft. Hiervoor heeft de stichting een plan van aanpak opgesteld. Daarnaast moedigen zij de stichting aan de verbeteringen op het gebied van het veiligheidsbeleid uit te bouwen door de analyse van veiligheidsincidenten verder te ontwikkelen en te trachten de conclusies van die analyse te vertalen in aanpassing van beleid of aanscherping van werkprocessen. Plein, sociaal intranet In afwachting van de Wvggz is er sinds 2016 gebouwd aan een sociaal intranet, Plein. In 2017 is Plein voor de medewerkers van de stichting al niet meer weg te denken als middel om kennis te delen, te discussiëren over (inhoudelijke) thema’s, de interne communicatie vorm te geven en een beveiligde werkomgeving te bieden voor alle (dagelijkse) werkzaamheden binnen de stichting. In 2017 hebben we de implementatie van Skype voorbereid, zodat medewerkers vanuit alle windstreken van het land gemakkelijker met elkaar kunnen overleggen. Opleiding en deskundigheidsbevordering Om cliënten zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen is het belangrijk dat pvp’en gedegen worden opgeleid en zich daarna in hun vak blijven ontwikkelen, van elkaar leren en nieuwe kennis kunnen opdoen. Daarvoor maakt de stichting op diverse manieren gebruik van deskundigheidsbevordering om zo doorlopend aandacht te besteden aan het op peil houden van de actuele kennis van haar medewerkers: de juridische afdeling verzorgt met regelmaat bijscholing over een juridisch onderwerp, er zijn intervisiegroepen en maandelijkse casuïstiekbesprekingen. Ook is in 2017 een aantal scholingsmodules ontwikkeld waarvoor pvp’en zich konden inschrijven. Daarnaast konden ervaren pvp’en zich inschrijven voor diverse modules die aan nieuwe 22