Eigen vermogen De algemene reserve bedroeg ultimo 2017 € 305.913. De bestuurder kan, met instemming van de raad van toezicht, deze reserve inzetten ter bevordering van de doelstelling van de stichting, de ondersteuning van cliënten in de ggz bij de handhaving van hun rechten. De egalisatiereserve bedraagt ultimo 2017 € 485.577. Aan de egalisatiereserve is door VWS een beperkte bestedingsmogelijkheid gegeven. De egalisatiereserve kan in een boekjaar uitsluitend worden besteed aan activiteiten waarvoor de instellingssubsidie in dat boekjaar is verleend en die niet kunnen worden bekostigd uit de instellingssubsidie die is verleend ten behoeve van dat boekjaar. Jaarrekening RJk C1 De jaarrekening wordt opgesteld op basis van de Richtlijn voor de jaarverslaggeving C1, voor ‘kleine organisaties zonder winststreven’. Stichting PVP kwalificeert volgens de criteria genoemd in de RJk C1 als een kleine organisatie-zonder-winststreven. Reservering spaar- en vakantie-uren De cao ggz maakt het mogelijk verlofuren te sparen voor diverse doeleinden. De waarde van de gespaarde verlofuren wordt door de stichting op de balans gereserveerd tegen het uurtarief inclusief sociale lasten, rekening houdend met vakantiegeld en eindejaarsuitkering. De waarde van de niet-opgenomen vakantie-uren wordt door de stichting op de balans gereserveerd tegen het uurtarief inclusief sociale lasten. Die reservering is in 2017 iets toegenomen. De reservering voor spaaruren is ultimo 2017 ook hoger dan ultimo 2016. Deze kosten zijn in overleg met de financier apart benoemd in de begroting. Op basis van de leeftijdsopbouw van het medewerkersbestand is de verwachting dat de reservering na 2017 zal gaan dalen. De toename van de spaarurenreservering was in 2017 minder sterk dan verwacht. Dit is onder andere het gevolg van de ongeplande uitstroom en daarnaast heeft de stichting in 2017 concrete afspraken met een aantal medewerkers kunnen maken dat zij een deel van hun gespaarde verlofuren reeds gaan benutten in de aanloop naar hun pensioen. Risico’s Het risicobeleid is in het afgelopen jaar verder ontwikkeld. De stichting streeft ernaar risico’s waar mogelijk te beheersen. Met dat doel wordt de risicorapportage iedere raad van toezicht-vergadering besproken en wordt er jaarlijks uitgebreid stilgestaan bij de vraag of alle risico’s geïdentificeerd en juist gewogen zijn. De stichting identificeert voor 2018 drie belangrijke risico’s: Toegankelijkheid van de dienstverlening handhaven onder de Wvggz De Wvggz is begin 2018 aangenomen in de Eerste Kamer. Dit zal een groot effect hebben op het takenpakket en de werkwijze van de stichting. Cliënten zullen ook buiten de instelling met dwang en drang te maken krijgen. De locaties waarop cliënten van de stichting zich kunnen bevinden nemen daardoor sterk toe. Het werven van voldoende personeel In 2018 zullen 4 pvp’en uitstromen als gevolg van het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. De leeftijdsopbouw van de medewerkers van de stichting is zodanig dat er in de komende jaren nog meer medewerkers met pensioen zullen gaan. Met het invoeren van de Wvggz wordt het mogelijk noodzakelijk dat de stichting haar capaciteit uitbreidt. Gelet op de huidige krapte op de arbeidsmarkt verwacht de stichting dat er extra inspanning nodig zal zijn om alle vacatures in te vullen. 36