Inleiding Wvggz in zicht, alle zeilen bijzetten Voorwoord Het PVP-model Voor de rechtsbescherming van cliënten in de ggz was 2017 een gedenkwaardig jaar. De langverwachte Wet verplichte ggz (Wvggz) kwam in zicht nadat deze werd aangenomen door de Tweede Kamer. Hoe de wet in de praktijk uit zal pakken is nog niet te voorzien, maar één van de uitgangspunten van de Wvggz is het versterken van de positie van de cliënt bij gedwongen zorg. De Stichting PVP heeft als wettelijke taak de cliënt daarin zo goed mogelijk te ondersteunen. Zij wil die ondersteuning zó inrichten dat de cliënt optimaal van dit recht gebruik kan maken en is daarom begonnen met nadenken over hoe zij haar belangrijke, nieuwe rechtsbeschermende taken handen en voeten moet gaan geven. De medewerkers van de stichting hebben in 2017 alle zeilen bijgezet om naast de intensieve voorbereiding op de Wvggz, de bereikbaarheid en dienstverlening van patiëntenvertrouwenspersonen optimaal te houden. U leest in dit jaarverslag hoe de stichting zich in 2017 heeft ingespannen om goed aan de start te kunnen verschijnen bij het in werking treden van de Wvggz en intussen in de dagelijkse praktijk ggz-cliënten te ondersteunen bij vragen en klachten. Werken in het heden Ondanks het grote belang van de nieuwe ontwikkelingen, waarover u hierna en op blz. 20 meer leest, lag de focus van de Stichting PVP in 2017 als vanouds primair op het ondersteunen van cliënten bij het realiseren van hun rechtspositie onder de Bopz. In 2017 hebben pvp’en ondersteuning aan cliënten geboden bij in totaal 25.005 vragen en klachten. Dat zijn 9.256 vragen en 15.749 klachten, verdeeld over de pvp’en in de ggz-instellingen, landelijke helpdesk, chat en e-mail. Daarnaast werd de website pvp.nl in 2017 32.544 keer bezocht, waarbij men 933 keer een van de voorbeeldbrieven downloadde. In het hoofdstuk ‘Het pvp-werk in cijfers en resultaten’ op blz. 13 leest u meer over de opbouw van deze cijfers en de realisatie van de andere werkzaamheden die de stichting verricht om uitvoering te geven aan de wettelijke taak. Daarnaast geven wij u graag iets mee van bijzondere ontwikkelingen en opvallende zaken die pvp’en hebben waargenomen binnen de ggz-instellingen en die direct van invloed zijn op de rechtsbescherming van cliënten. Zoals de impact die de komst van de klachtenfunctionaris heeft op de klachtafhandeling, een afname aan kennis bij behandelaren over de rechtspositie van cliënten bij gedwongen zorg én een toename van het aantal klachten over dwangmedicatie. Hiervoor verwijzen we u graag naar het hoofdstuk ‘Opvallende zaken’ op blz. 8. Werken aan de toekomst Toen de Stichting PVP haar beleid voor 2017 uitzette, was de verwachting dat de parlementaire behandeling van de Wet verplichte ggz in 2017 zou worden afgerond en dat de Wvggz al met ingang van 2019 van kracht zou worden. Dit had consequenties voor het jaarplan van de stichting voor 2017. Al naargelang er meer duidelijk werd over de definitieve wettekst, heeft de Stichting PVP zich beraden over de wijze waarop zij zich het best kon voorbereiden. 6