0

TROTS OP… IMPACT 20 JAAR IMPACT - Gids in verandering

VOORWOORD Jarig! Impact bestaat 20 jaar. Tijd voor feest, tijd om naar buiten te treden, tijd om trots te zijn! Op 18 oktober 1996 zag Impact in Breda het levenslicht. We hadden een duidelijk beeld voor ogen van een eigenwijs, betekenisvol bureau met expertise die er toe doet. Een bureau dat in staat is om organisaties en de mensen die daarin werken daadwerkelijk verder te brengen. Handen vuil maken als het nodig is, commitment bij de klant en verantwoordelijkheid nemen waar het kan. In de afgelopen 20 jaar hebben we meer dan 500 organisaties mogen begeleiden bij kleine, grote en soms ingrijpende veranderingen. In die jaren heeft Impact zich kunnen ontwikkelen tot wat het nu is: een goed bureau, met uitstekende, zeer vakbekwame en eigenwijze, toegewijde mensen. Mensen die betekenisvol zijn voor anderen en voor organisaties. Wij doen er toe! Wij zijn er ontzettend trots op dat we met elkaar een magneet hebben gebouwd. Die magneet verbindt ons en stelt ons in staat om ondanks al die meningen en karakters toch steeds weer de gezamenlijkheid te vinden. Een magneet ook voor onze opdrachtgevers, want zij blijven ons vinden als het gaat om co-makerships en opdrachten. Ook voor samenwerkingspartner BLNQ zijn we een magneet. Samen met hen kijken we verwachtingsvol naar de toekomst. De jaren zijn voorbij gevlogen. Verhuizingen, personele wisselingen en vooral de grote hoeveelheid advies- en trainingsopdrachten zorgden voor constante grote dynamiek. En tegelijkertijd doen we er alles aan om onszelf fris te houden en te blijven vernieuwen. Graag geven wij je een inkijkje in ons verhaal. Dit boekje hebben we met ontzettend veel plezier gemaakt. Alle Impact-ers hebben er een belangrijke bijdrage aan geleverd. Wij wensen je veel leesplezier toe. Rob Kamp en Robert Mathijssen Rosmalen, november 2016

INHOUDSOPGAVE LATER ALS IK GROOT BEN… ……………………………………………………………… 7 20 JAAR IMPACT IN VOGELVLUCHT ………………………………………………………… 8 WELKOM BIJ IMPACT ……………………………………………………………………… 12 VAN WEERSTAND NAAR DANKBAARHEID ………………………………………………… 17 WE SPREKEN DEZELFDE TAAL ……………………………………………………………… 18 UIT DE PRAKTIJK (1) ………………………………………………………………………21 IMPACT UITGEBEELD ………………………………………………………………………22 ‘ IMPACT KOPPELT ORGANISATORISCHE DOELEN AAN PERSOONLIJKE DOELEN’ …………28 UIT DE PRAKTIJK (2) ………………………………………………………………………33 BINNENSTEBUITEN …………………………………………………………………………34 PICTURE THIS ………………………………………………………………………………38 ‘ IMPACT LAAT JE NIET SUDDEREN’ ………………………………………………………40 TAARTJE ETEN MET… ………………………………………………………………………42 IMPACT IN ACTIE ……………………………………………………………………………47 BLNQ MAAKT HET VERSCHIL MET TALENT …………………………………………………48 ‘DE PROFIELSCHETS WAS ANGSTIG TREFFEND’ ……………………………………………50 UIT DE PRAKTIJK (3) ………………………………………………………………………53 WALL OF FAME ……………………………………………………………………………54 COLOFON ……………………………………………………………………………………58 *VERDEELD OVER HET MAGAZINE ZIJN TYPISCHE IMPACT-LESSEN UITGEBEELD AAN DE HAND VAN PRACHTIGE ILLUSTRATIES, GEMAAKT DOOR ILLUSTRATOR MAARTEN VAN DEN BEEMT. 5

ALS JE WERKT AAN EEN DOEL, GENIET DAN VAN DE REIS 6

COLUMN LATER Later als ik groot ben… wil ik politieagent worden mama! Geweldig toch, als je kind al een duidelijk doel voor ogen heeft? Een toekomstperspectief. Als kind wilde ik dolgraag politieagent worden. Niet dat ik een duidelijk beeld had van het leven als politieagent, maar ik was enorm onder de indruk van die stoere mannen en vrouwen in uniform. Een politieagent was in mijn ogen sportief, rechtvaardig en streng. De foto van mijn opa in uniform (hij was commandant), maakte dan ook indruk. Dat wilde ik ook! Ik ben geboren eind jaren zestig. In die tijd was het nog niet zo vanzelfsprekend om als meisje een stoer, niet gangbaar beroep te kiezen. Dit werd van huis uit ook niet gestimuleerd. Mijn moeder kreeg een week na haar huwelijk haar ontslag: want vrouwen die trouwen gaan een gezin stichten. Zij had voor mij dan ook een andere toekomstdroom. Gelukkig is de tijdsgeest veranderd en is het prima om je eigen pad te bewandelen. Om keuzes te maken en doelen te stellen. Ik heb geen spijt van de keuzes die voor mij zijn gemaakt. En ik heb een wijze levensles geleerd: het is belangrijk om de kwaliteiten te zien van een ander (je kind). Projecteer je eigen verwachtingen niet op de toekomstdromen van je kind(eren). Inmiddels ben ik zelf moeder en hoor ik mijn dochter zeggen: ‘Mama als ik later groot ben… wil ik nagelstyliste worden.’ Ik krijg meteen een grote glimlach op mijn gezicht. Het is zo bijzonder dat ze nu al weet hoe haar toekomst eruit gaat zien. Ze oefent dan ook elke dag met nagellakjes. Wat doe je dan als ouder? Stimuleer je zo’n keuze? Ik wil niet oordelen en veroordelen. Ik laat haar vooral genieten van de toekomstdroom die ze nu voor ogen heeft. In elke fase van je leven maak je keuzes: zo groot of klein als je zelf wilt. Die keuzes en fases bepalen je geluk. Ik vind dat kinderen daarin ondersteund moeten worden, ze moeten in hun waarde gelaten worden. Want niets is mooier, dan dromen over je toekomst. Of die droom nu uit gaat komen, of niet. Want als je werkt aan een doel… geniet dan van de reis! 7 ben… als ik GROOT Anne-Katrien

20 JAAR IMPACT IN VOGELVLUCHT 8

20 jaar Impact: iets om trots op te zijn. Directeuren/partners Rob en Robert blikken terug in de tijd. Zolderkamer Rob alleen op een zolderkamer. De overheersende gedachte: een bureau beginnen! Natuurlijk zijn er twijfels. Dus: op zoek naar ‘gelijkgestemden’. In oktober 1996 richten we met z’n drieën de maatschap Impact op. Plaats van vestiging: Breda. De eerste jaren zijn roerig, zoals elke startfase. Het is een zoektocht naar wie we zijn en waar we van zijn. Nu wordt het echt In 2000 hebben we een spoor gevonden. De maatschap wordt een bv en de eerste medewerkers komen in dienst. In datzelfde jaar vinden we een, naar later zal blijken, buitengewoon belangrijke entree in de onderwijssector. Onze ervaring met leiderschapsvraagstukken in vooral het bedrijfsleven moet worden omgezet naar wat nodig is in deze mooie, complexe sector. Onze toegevoegde waarde: met een frisse blik kijken naar iets dat al lang bestaat. De ontwikkeling van Impact zorgt voor een komen en gaan van medewerkers. We groeien. We voeren opdrachten uit voor de meest uiteenlopende organisaties. In 2004 verbreden we ons. Door samenwerking met marketing- en communicatiebureaus worden we ‘organisatie-inrichters’. We gebruiken vanaf dat moment het concept ‘van buiten naar binnen kijken’ als vast aangrijppunt voor het veranderen van organisaties. Begin 2005 verhuizen we naar ’s-Hertogenbosch. Kort daarna maken we in onze profilering naar de buitenwereld een grote stap. We lanceren onze nieuwe, professionele website en vieren dit met een teamuitje naar Texel. Impact, voor de verandering! In 2006 en 2007 voeren we zeer diverse opdrachten uit. We hebben het gevoel dat ‘de markt’ op ons wacht. Het besluit om versneld te groeien is dan ook snel genomen. Te snel, blijkt later. We hebben goede mensen in huis, maar de match tussen adviseur en ‘klus’ loopt op dat moment niet goed. Een te kleine groep adviseurs en trainers draagt het gewicht van de opdrachten en organisaties. Het gevolg is dat we in 2008 pas op de plaats maken. Het is tijd om ons te herbezinnen op onze strategie, op onze positie en op de personele omvang. Een pijnlijk proces, waar we veel van leren. Een ontmoeting in Helmond Begin 2009 neemt Rob contact op met Robert. Nadat Robert 3,5 jaar actief is geweest als Impact-adviseur, heeft hij in 2008 behoefte aan iets anders: een vaste plek, een vaste organisatie, dagelijkse dingen en routine. Tsja, een mens kan zich vergissen. 9

10

We concluderen in het telefoongesprek dat we er samen nog niet het beste uit hebben gehaald. Impact zit in een mindere fase (de bekende economische crisis) en Robert is er net achter wat de kleur is van ‘het gras aan de overkant’. We spreken af bij restaurant De Pastoor in Helmond. De comeback Daar in Helmond wisselen we ervaringen, verwachtingen en ambities uit. Al snel volgt een tweede afspraak, waarin we bespreken hoe we de samenwerking zien. We zitten op één lijn: samen de kar trekken, 50-50 eigenaar en gebruik maken van elkaars verschillende kwaliteiten. De beslissing wordt genomen: in 2009 maakt Robert zijn comeback. Stabilisering In de periode daarna, tot 2012 komt er een periode van stabilisering: er komt meer evenwicht, de bedrijfsvoering is ‘op orde’ en we gaan langzaam weer aan groei denken. Van stabiliteit, via groei, naar ‘flow’ In 2013 zijn we weer een gezond en ambitieus bureau. Impact en de Impacters zitten goed in hun vel. Uiteraard zijn er af en toe persoonlijke en zakelijke tegenslagen, maar over het algemeen draaien we gewoon lekker. De economische crisis (daar is-ie weer) is in volle gang maar we hebben daar relatief weinig last van. Wel willen we erop inspelen door een wat scherpere en zakelijkere uitstraling te kiezen. Onze nieuwe ‘slogan’ wordt dan ook: Impact - ‘Scherpe organisaties, betere prestaties’. De Wetering In 2013 gaan we op zoek naar een andere jas, een ander pand. Samen met Hilde van de Ven (BLNQ) komen we op het spoor van kantoorvilla De Wetering in Rosmalen. Bij het oprijden van de op rij laan, openen van de deur en het opsnuiven van de oorspronkelijke, authentieke sfeer zijn we op slag verliefd. In juni 2014 verhuizen we naar De Wetering. De ‘next step’ en 20-jarig bestaan Samen met onze samenwerkingspartners BLNQ en sinds 2016 Do United hebben we een ijzersterk team staan. Met het Impact-team komen we tot de nieuwe, huidige positionering: Impact - ‘Gids in verandering’. Trots op Impact 20 Jaar Impact in vogelvlucht. Op 18 oktober 2016, exact 20 jaar na oprichting, worden we door het Impact-team verrast met dit prachtige beeld. Wij zijn ontzettend trots op Impact! En op de samenwerking met onze klanten. Op naar de volgende 20 jaar! 11

WELKOM BIJ IMPACT EEN PAND OM TROTS OP TE ZIJN. DIT IS DE PLEK WAAR IMPACT IS GEVESTIGD. EEN STATIG GEBOUW MET EEN MOOIE GESCHIEDENIS. BENIEUWD? WE NEMEN JE GRAAG MEE VOOR EEN RONDLEIDING DOOR HET KANTOOR VAN IMPACT…

WELKOM BIJ IMPACT 13

WELKOM BIJ IMPACT 14

WELKOM BIJ IMPACT 15

ALS JE DOET WAT JE ALTIJD DEED, KRIJG JE WAT JE ALTIJD KREEG 16

DANKBAARHEID VAN WEERSTAND NAAR DANKBAARHEID ‘Jeuh, we mogen toneelspelen: wat nep en overdreven’, hoor ik Marieke op luide, cynische toon zeggen. We gaan vandaag aan de slag met een acteur en de deelnemers druppelen binnen, onder hen Marieke. ‘Goedemorgen allemaal’, zeg ik vrolijk. Ik wil dat de groep dit nét zo leuk vindt als ik. Want ik heb al zo vaak gezien hoe mensen groeien door de interactie met een acteur. Hoe leerzaam het is. ‘Ik ga echt geen toneelstukje opvoeren’, mokt Marieke. ‘In het echt gaat het toch heel anders. Wat is het nut hiervan?’ Een aantal deelnemers knikt instemmend: het verzet is begonnen. Het wordt druk in mijn hoofd. Zij tegen mij… geen prettig gevoel. En toch, het verrast me eigenlijk niet. Als het woord ‘trainersacteur’ of ‘rollenspel’ valt, ontvang ik meestal geen enthousiaste reacties. Ik weet dat het bijna altijd goed komt. Maar stevige weerstand en verzet: het went nooit. Vooral niet met zo’n stemmingmaker als Marieke in de zaal. Ik haal adem en herpak mezelf… Marieke mag aftrappen. Ze beschrijft een situatie waarin een lastige medewerker weerstand toont. Het gesprek escaleert al snel. Ik zie emotie bij Marieke, de rode vlekken in haar nek. ‘Is dit een beetje hoe het in het echt zou gaan?’, vraag ik haar. Ze schiet in de verdediging. ‘In het echt zou ik het heel anders doen.’ Haar stem trilt. De trainers acteur beschrijft dat hij zich als een kind behandeld voelt: Marieke roept hem hier ter verantwoording. Daar schrikt ze van. Zowel de acteur als de toeschouwer geven haar tips. Net als bij voetbal is iedereen hier ineens (bonds)coach: weet het beter voor de ander. Maar dat komt ook voort uit betrokkenheid. Marieke krijgt een herkansing en gaat aan de slag met de tips. ‘Goedemorgen! We gaan het in dit gesprek hebben over je houding van de laatste tijd….’ Ze is rustig en kijkt de acteur aan, stelt vragen en geeft feedback. Het gesprek verloopt nu totaal anders. Marieke is verbaasd en opgelucht. De spanning valt van haar af. Het einde van de middag. De zaal loopt leeg, Marieke stapt op me af en geeft me een hand. ‘Deze ervaring heeft mijn ogen geopend. Dat komt ook door de veiligheid die je geboden hebt: ik durfde mezelf te laten zien.’ Ik zeg luchtig: ‘Geen dank hoor! Graag gedaan!’ Maar vanbinnen juich ik een beetje, ik ben trots: vandaag hebben we weer het verschil kunnen maken. Dáárom is mijn werk zo leuk.’ 17 COLUMN Barbara

‘We spreken dezelfde taal’ Rob Hoffmann, algemeen directeur CGM Na afloop van de training hebben de medewerkers een kwartet gemaakt waarin iedereen met zijn of haar ‘kleur’ terug te vinden is. Hoffmann: ‘Dat bewijst hoe betrokken de medewerkers zijn.’

KLANTEN OVER IMPACT Door: Romy van der Sande CGM CGM is de werkorganisatie voor de gemeenten Cuijk, Grave en Mill én Sint Hubert. Sinds 1 januari 2014 zijn de verschillende ambtelijke organisaties gefuseerd tot één werk organisatie. ‘We zijn een lerende organisatie die graag vooruit wil.’ Gewoon beginnen! ‘We wilden na de fusie direct investeren in de kwaliteit van onze mensen. Het samengaan van verschillende organisaties zorgt voor de nodige onrust, maar we wilden ook niet te lang wachten. Gewoon beginnen! Na een half jaar hebben al onze afdelingshoofden het MD-traject van Impact gevolgd. Ze zijn daardoor beter in hun rol gegroeid en durfden daardoor meer verantwoordelijkheid te nemen. Inmiddels hebben ook de wethouders, beleidsadviseurs en teamleiders hetzelfde traject afgerond. En met succes.’ Duurzame investering ‘Het was absoluut geen vrijblijvende training. Ik zie het als een duurzame investering. Er wordt echt iets van de medewerkers gevraagd, het is een intensief traject van een aantal maanden. Daardoor is de boodschap ook heel goed blijven hangen. Ik merk dat er écht iets is veranderd.’ Zelfkennis ‘Ik merk dat onze mensen door het volgen van het MD-traject veel meer zelfkennis hebben en daarnaast meer inzicht in elkaar hebben gekregen. Je ziet elkaars kracht, maar ook de valkuilen. Door die inzichten kun je elkaars kwaliteiten versterken. Je krijgt ook meer oog voor de balans die er in een team moet zijn, het is goed als er diverse persoonlijkheden samenkomen.’ Klik ‘Ik had meteen een klik met Impact. We spreken dezelfde taal. Dat is heel belangrijk om een grootschalig traject als dit te laten slagen. De analyse van de organisatie die Impact heeft uitgevoerd was ook heel scherp. En ook tijdens de trainingen zie ik de kwaliteit van Impact terug. Ze zijn in staat om een veilige omgeving te creëren waar iedereen zich kwetsbaar durft op te stellen. Er wordt zorgvuldig gehandeld, met respect voor de deelnemers.’ Eén duidelijke lijn ‘Ik vind het belangrijk dat in de hele organisatie één duidelijke lijn terug te vinden is. Het MD-traject vormt de rode draad in ons trainingsprogramma.’ 19

IEDER PERSOON ZIET DEZELFDE WERELD ANDERS. JE REAGEERT NIET OP DE WERELD, MAAR OP JE EIGEN MODEL VAN DE WERELD

UIT DE PRAKTIJK UIT DE PRAKTIJK CONCRETE INVULLING GEVEN AAN HOGERE STRATEGISCHE DOELEN Het project: Bij het Dongemond College in Raamsdonkveer heeft Impact een visie en meerjarenstrategie gerealiseerd, met acceptatie en draagvlak tot diep in de organisatie. Een proces van zo’n half jaar. Impact team: Barbara, Annemarie, Robert en Rob. Gebruikte interventies: • Identiteitsbewijs (met een grote vertegenwoordiging uit de organisatie het eigen DNA bepalen). • A-3 methode (interactief vertalen van visie en identiteit naar expliciete doelen en bijbehorende acties op niveau van gehele organisatie, afzonderlijke scholen en teams). Resultaat: • Een breed gedragen Identiteitsbewijs. • Een vierjarenplan voor de scholengemeenschap en de afzonderlijke scholen. • Teamplannen voor het eerste schooljaar, waarin concreet (met acties) invulling is gegeven aan het waarmaken van deze strategie. Teams geven op concrete wijze invulling aan hogere strategische doelen. BEHEERST VERANDEREN Het project: Een project voor de multinational in de farmaceutische industrie. Onze opdracht? De nieuwe strategische positionering vertalen naar organisatie-inrichting. Zorgdragen voor passend leiderschap om de nieuwe resultaten en de daarbij behorende cultuur te implementeren. Dit project nam een jaar in beslag. Impact team: Rob en Robert. Gebruikte interventies: • Matrixmethode • Insights Discovery • Training en coaching • Assessment (BLNQ) • Teamontwikkeling Resultaat: We hebben ervoor gezorgd dat er een gemeenschappelijk beeld ontstond bij het management wat betreft omvang en consequenties van de gemaakte strategische keuze. Daarnaast is er een concreet veranderplan opgesteld en toegepast en zijn de managers toegerust voor hun taak. Impact fungeert hier als leidraad voor het beheerst veranderen van het bedrijf. 21 FARMACEUTISCHE INDUSTRIE DONGEMOND COLLEGE

IMPACT UITGEBEELD ALS JE IMPACT IN ÉÉN BEELD MAG VANGEN, WELK BEELD IS DAT DAN? WELK VOORWERP STAAT VOOR JOU VOOR DE KRACHT VAN IMPACT? HET TEAM VAN IMPACT LAAT DAT IN DEZE RUBRIEK ZIEN. ‘WIJ ZIJN DE SCHAKEL DIE MENSEN VERBINDT, ZOALS DEZE SLEUTELHANGER DE SLEUTELS BIJ ELKAAR HOUDT.’ CHRISTELIEN

IMPACT UITGEBEELD ‘WE ZIJN GIDS IN VERANDERING, HELPEN ORGANISATIES DE GOEDE RICHTING TE VINDEN.’ ANNE-KATRIEN 23

IMPACT UITGEBEELD ‘WE LATEN ORGANISATIES EN MENSEN STRALEN.’ LINDA 24

IMPACT UITGEBEELD ‘VANAF GROTE AFSTAND ROEPEN HOE HET MOET: DAT DOEN WIJ NÍET. WE GEVEN WÉL ONZE MENING EN ZORGEN VOOR VERBINDING EN VERANDERING.’ ROB 25

IMPACT UITGEBEELD ‘ELK MENS EN ELKE SITUATIE VRAAGT OM ANDER GEREEDSCHAP.’ BARBARA 26

IMPACT UITGEBEELD ‘EEN KLEINE, OERSTERKE EN EIGENZINNIGE SPELER OP DE MARKT. DAT ZIJN WE. EEN BEETJE ZOALS HET DORPJE VAN ASTERIX EN OBELIX’ ROBERT 27

‘ Impact koppelt organisatorische doelen aan persoonlijke doelen’ Door: Romy van der Sande Marij van Puijenbroek, bestuurssecretaris en voormalig manager personeelsontwikkeling ROC Midden Nederland

KLANTEN OVER IMPACT Roc Midden Nederland ROC Midden Nederland is een onder wijsorganisatie voor middelbaar beroepsonderwijs (mbo), voortgezet onderwijs voor volwassen (VAVO Lyceum), bedrijfsopleidingen en participatieonderwijs in de provincie Utrecht. Er studeren in totaal 24.000 studenten en er werken zo’n 1.800 medewerkers. ‘We zijn een grote instelling, maar kunnen een persoon lijk benadering bieden omdat we actief zijn op meerdere kleinschalige locaties. Onze kernwaarden zijn: persoonlijk, nieuwsgierig en ondernemend.’ Personeelsontwikkeling ‘Het onderwijs is continu aan veranderingen onderhevig. Denk aan ontwikkelingen als digitalisering en nieuwe regels en wetgeving nuit Den Haag. Om als organisatie in te kunnen spelen op die veranderingen, is het van belang dat je personeel zich blijft ontwikkelen. Mede om die reden ben ik drie jaar geleden begonnen als manager personeels ontwikkeling.’ Leiderschapstraining ‘Impact kwam bij ons in beeld toen een aantal nieuwe afdelingsmanagers en directeuren werd aangesteld. We wilden dat zij direct een goede start konden maken. De afdelingsmanagers kregen een gevarieerd programma aangeboden rondom het versterken van leiderschap. Een combinatie van theorie, training en werkbijeenkomsten. Het programma is heel goed ontvangen.’ Teamontwikkeling ‘De teams spelen in onze organisatie een essentiële rol. Ze maken het onderwijs en staan elke dag in contact met de student. De teamplannen voor professionalisering sluiten aan op de resultaten die we in het onderwijs willen bereiken. Ook leren teamleden van elkaar. Impact heeft een grote rol gespeeld bij het stevig neerzetten van aan aantal teams. Ze werken vraaggericht. Waar is behoefte aan binnen het team?’ Change agents ‘Onlangs is een nieuw programma gestart, Change agents, waarbij we de focus leggen op eigenaarschap en onder nemerschap van docenten. Zo leren docenten bijvoorbeeld om proactief in contact te treden met het bedrijfsleven. Om actueel en relevant onderwijs te kunnen bieden is die samenwerking tussen mbo en bedrijfsleven ontzettend belangrijk.’ Impact ‘Ik vind Impact met name heel sterk in het afstemmen van haar aanpak op de persoon. Tijdens de intake wordt per deel nemer vastgesteld wat een passende leerweg is. Wat zijn de doelen? Waar liggen je passies? Dat geeft veel inzicht. Ook is Impact sterk in het terugkoppelen naar de organisatie. Impact denkt mee en ziet het grotere geheel. Organisatorische doelen worden gekoppeld aan persoonlijke doelen.’ Kloof overbruggen ‘Mede door de inzet van Impact is de kloof tussen onderwijzend en ondersteunend personeel overbrugd. We zijn samen aan de slag gegaan en dat heeft voor veel onderling respect gezorgd. Dit programma heeft er ook aan bijgedragen dat, met behulp van het Insight-profiel, verschillende persoonlijkheden elkaar beter begrijpen. Je weet nu waarom iemand op een bepaalde manier op een situatie reageert en kunt daar op anticiperen.’ 29

ZONDER RELATIE GEEN COMMUNICATIE

UIT DE PRAKTIJK UIT DE PRAKTIJK MEER TRANSPARANTIE EN ONDERLINGE SAAMHORIGHEID Project: Het ontwikkelen van een bindende en inspirerende visie voor onderwijsstichting KempenKind (bestaande uit 17 basisscholen in Kempenland) en de implementatie hiervan. Dit project nam zo’n 1,5 jaar in beslag. Impact team: Robert, Rob en Barbara. Gebruikte interventies: • Insights Discovery • Klantpanels • Vision Eye • Matrix methode • Schouwdocument • Visitatie Resultaat: Een heldere visie en een strategie die ‘outside-in’ tot stand is gekomen. De transparantie in de organisatie is vergroot en de onderlinge saamhorigheid is versterkt. Elke individuele school heeft een kwaliteitsimpuls gekregen en de scholen hebben concrete stappen in hun beleidsplannen opgenomen om de gekozen strategie in elke school te realiseren. CO-MAKER EN CRITICAL FRIEND Project: De strategische positionering ontwerpen voor de nieuwe organisatie van woningcorporatie Woonpartners. Het gaat daarbij om de structuur, de processen en de cultuur van deze organisatie. Tevens: implementatiebegeleiding. Dit traject nam zo’n twee jaar in beslag. Impact team: Robert, Rob, Linda en Barbara. Gebruikte interventies: • Matrix methode • Insights Discovery • Organisatieontwerp • Beleidsachtbaan • Innovatiegroep • Draagvlakontwikkeling • Lean management • Training • Coaching (BLNQ) • Personeelsschouw (BLNQ) • Bezettingsplan Resultaat: De organisatie is ingericht en geëquipeerd voor de moderne tijd (kwalitatief en kwantitatief). Impact heeft opgetreden als co-maker en critical friend. 31 WOONPARTNERS KEMPENKIND

WAAROM STELLEN KINDEREN OPEN VRAGEN? OMDAT ZE WILLEN WETEN WAAROM STELLEN VOLWASSENEN GESLOTEN VRAGEN? OMDAT ZE DENKEN HET AL TE WETEN

UIT DE PRAKTIJK UIT DE PRAKTIJK ‘PROFESSIONALS DIE HUN ROL STEVIG NEERZETTEN’ Project: Leidinggeven zonder strepen voor de onderwijsgroep Tilburg. Dit is een scholingstraject voor coördinatoren die geen formele hiërarchische bevoegdheden hebben, maar wel anderen motiveren en in beweging brengen. In het project wordt met name aandacht besteed aan hoe de persoonlijke kracht ingezet kan worden. Het traject richt zich op persoonlijke versterking en ontwikkeling, versterking in professioneel optreden en leiderschapskwaliteiten. Het opleidingstraject past binnen de beweging die onderwijsgroep Tilburg heeft ingezet om verantwoordelijkheden en eigenaarschap binnen de teams leggen. Dit traject nam zo’n 10 maanden in beslag. Impact team: Rob, Robert, Linda, Barbara en Veronique. Gebruikte interventies: • Talent Motivatie Analyse (uitgevoerd door BLNQ) om zo concreet mogelijk leerdoelen te formuleren • Insights Discovery • Beleidsachtbaan • Interventietechnieken (sturen in gesprekken) • Omgaan met weerstand (conflicthantering) • Impact Verandermodel • Lean management Resultaat: Professionals die vanuit hun eigen talenten hun rol steviger neerzetten. Ze hebben meer handvatten tot hun beschikking om (waar nodig) effectief te sturen. Binnen de organisatie is een gemeenschappelijke taal en professionele cultuur ontwikkeld bij de coördinatoren en hun leidinggevenden. Ook is de veranderkracht binnen de teams vergroot. 33 ONDERWIJSGROEP TILBURG

BINNENSTEBUITEN WIE ZIJN DIE IMPACTERS EIGENLIJK? IN DE RUBRIEK IMPACT BINNENSTEBUITEN WORDEN ALLE IMPACT-COLLEGA’S AAN DE TAND GEVOELD. Passie buiten je werk? ‘Het coachen van hockeyteam Naam Anne-Katrien de Vos (Al 9 jaar 38!) Functie Officemanager Privé Woont samen met Lucas Kinderen Floor (12) en Roos (10) Lievelingskleur: Rood Gek op: Koken Guilty Pleasure: mijn bord leeglikken meisjes C8. Ik kan enorm genieten van de onbevangenheid van de meiden en hun leergierigheid. Kinderen hebben nog geen waardeoordeel. Ik krijg er echt energie van. Ik hoop dat ik mijn passie voor het spel aan hen kan overdragen.’ Leukste vakantie? ‘Mijn meest indrukwekkende reis was naar Israël met Lucas en een vriendin. Israël is een prachtig land, cultuur-historisch gezien heel indrukwekkend, maar daarnaast heel duaal door de verschillende culturen en vooral door het niet respecteren van elkaars geloof, cultuur en kijk op de wereld.’ Door wie raak je geïnspireerd? ‘Floortje Dessing. Ik vind haar onbevangenheid prachtig. Ze neemt je helemaal mee in haar reizen en verhalen.’ Hoe ziet je ideale werkdag eruit? Hard lachend: ‘multitasking: overal mijn ‘tentakels’ hebben, plezier maken en genieten. Het liefst heb ik de hele dag contact, maar soms is het nodig om me af te sluiten om goed gefocust te kunnen werken.’ Wat draag je bij met je werk? ‘Ontzorgen en praktische oplossingen vinden. En: ertoe doen! De adviseurs geven mij vaak terug dat ze ontzettend blij met me zijn, dat ze de randvoorwaarden los kunnen laten en vertrouwen hebben dat ik vooruit kijk en het oppak.’ Passie buiten je werk? ‘Behendigheidstraining met mijn hond.’ Leukste vakantie? ‘Naar Sevilla, een stedentrip samen met Frans. Het was prachtig, we zaten midden in het centrum en dus midden in Naam Barbara Lodewijks (begin 40 voorbij) Functie Trainer/adviseur 34 de Spaanse cultuur. Tot ‘s avonds laat nog heerlijk buiten gezeten, het bruisende leven kwam naar je toe.’ Door wie raak je geïnspireerd? ‘Frans is voor mij mijn inspiratiebron, hij haalt dingen in mij naar boven die ik anders nooit zou durven of doen. Hij zegt wat hij vindt: is echt een open persoonlijkheid. Ik ben zelf wat genuanceerder en heb van hem geleerd om meer uitgesproken te zijn.’ Hoe ziet je ideale werkdag eruit? ‘Een training geven voor een groep, waarbij de mensen ‘ALLES KAN!’

BINNENSTEBUITEN Privé Net getrouwd met Frans Hond: Fellow Lievelingskleur: Paars Gek op: Honden en ook wel gek op mijn man Guilty pleasure: In de auto een hele zak snoep leegeten aanvankelijk terughoudend zijn (kat uit de boom kijken), maar steeds meer loskomen en door de interactie op een open en prettige manier samen kunnen leren. Een training waarbij ik de groep kan raken en hen echt iets mee kan geven.’ Wat draag je bij met je werk? ‘Ik ben scherp en kan de kern raken op een respectvolle, verbindende manier: Ik kan voelen en zien wat er (nodig) is.’ Grootste blunder in je werk? ‘Ik zei tegen een deelnemer van een training: ‘Wat leuk, je bent in verwachting!’. Maar… dat was dus niet zo. Oeps!’ Passie buiten je werk? ‘Ik ben dreamchaser voor de stichting Dream4kids. Voor getraumatiseerde kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar organiseer ik een droomdag. We gaan daarbij uit van de wensen van het kind. Denk aan een vriendinnendag of lekker disco-dansen.’ Naam Christelien de Man (40) Functie Managementassistent Privé Woont samen met Martijn Kinderen: Jasmijn (9) en Bente (5) Lievelingskleur: Blauw Gek op: mensen Guilty pleasure: Zo af en toe mijn tanden niet poetsen Door wat raak je geïnspireerd? ‘Door hele kleine dingen. Doordat iemand wat zegt, hoe hij/ zij beweegt of een gebeurtenis. Maar ook door de seizoenswisselingen en dan met name van winter naar lente. Het frisse groen, het jonge blad, de geur! En van zomer naar herfst. Het vallen van het blad… Het loslaten!’ Wat draag je bij met je werk? ‘Verbinding, ondersteuning. Ik zorg dat mijn collega’s hun werk kunnen doen.’ Grootste blunder in je werk? ‘Ik heb een trainer een keer naar een verkeerde locatie gestuurd. De klant was op kantoor en de trainer op locatie… Oeps!’ Wat staat bovenaan je bucketlist? ‘Ik wil graag met het gezin een verre reis maken. Naar Canada of de USA. Maar dan moeten de meiden wel iets ouder zijn.’ Leukste compliment dat je ooit gekregen hebt? ‘Dat ik positief in het leven sta en zelfs bij moeilijke situaties het positieve kan blijven zien en de mensen om mij heen daarin meeneem.’ 35 CREËER JE ZELF!’ ‘KANSEN ‘PLUK DE DAG’

BINNENSTEBUITEN Waar heb je de laatste keer heel hard om gelachen? ‘Om Timo die topografie aan het leren was en met een rollende rrrrr en een hele zachte g ’s-Hertogenbosch uitsprak. Mengelmoes van twee dialecten.’ Naam Linda van der Kallen (bijna 40) Functie Trainer/adviseur Privé Getrouwd met Bas Kinderen Timo (9), Imme (7), Lisa (4) Lievelingskleur: Aqua blauw Gek op: zon Guilty pleasure: Tijdens Expeditie Robinson een halve rol chocolade- sinaasappelkoekjes opeten. Leukste vakantie? ‘Onze huwelijksreis naar Indonesië, op Bali en Java om precies te zijn. Veel van het land gezien, fijn met z’n tweeën, prachtig weer en veel rondgetrokken. Al vond ik de afgelopen vakantie ook geweldig: kamperen midden in de natuur in Frankrijk met het gezin op een rustige plek in het bos.’ Wat draag je bij met je werk? ‘Ontwikkeling van organisaties en mensen. Dat mensen meer in hun kracht komen te staan, waardoor ze werk vinden wat bij hen past. Hierdoor gaat de hele organisatie beter functioneren en presteren.’ Grootste blunder in je werk? ‘Van mezelf verwachten dat ik een opdracht aan moet kunnen terwijl ik aan alles voel dat er iets anders nodig is. Ik ben toen door blijven duwen, terwijl ik beter naar mezelf had moeten luisteren. Waar krijg je buikpijn van? ‘Als mensen uit contact gaan (bijvoorbeeld Donald Trump).’ Leukste compliment dat je ooit gekregen hebt? ‘Dat ik lief en wijs ben!’ Waar heb je de laatste keer heel hard om gelachen? ‘Philippe Geubels, een Vlaamse stand-up comedian die bij De Wereld Draait Door weer eens heel droog uit de hoek kwam.’ Naam Robert Mathijssen (gewoon 49) Functie Directeur/eigenaar Privé Getrouwd met Angelique 36 Leukste vakantie? ‘Een vakantie in Noorwegen waarin alles leuk was: een fantastisch landschap, de sleehondenslee die ik zelf mocht besturen, het aanschouwen van het indrukwekkend Noorderlicht en het best mogelijke gezelschap: mijn vrouw en dochter. Kortom: wauw!’ Door wie raak je geïnspireerd? ‘David Attenborough, de maker van de BBC documentaire ‘Life’. Hij heeft me echt geïnspireerd toen hij in een klein bootje achter een blauwe vinvis aan voer, geweldig. Ik dacht meteen ‘dat wil ik ook’.’ Hoe ziet je ideale werkdag eruit? ‘Ideaal voor mij is met een Yes-gevoel naar huis gaan, dan heb ik iets geraakt bij ‘MET PLEZIER ERUIT HALEN WAT ER IN ZIT!’

BINNENSTEBUITEN Kinderen: Julia (16) Lievelingskleur: blauw Gek op: Flamenco gitaar spelen (en luisteren) Guilty pleasure: Ik schiet vol bij emotionele momenten en films Grootste blunder in je werk? ‘Een van de eerste trainingen bij Impact, waar ik nog niet klaar voor was. Ik voelde voor de groep dat het mis ging en liep om 9.30 uur al vast. Mijn boodschap sloot niet aan. Gelukkig kon ik het wel benoemen Wat staat boven aan je bucketlist? ‘Mijn bucketlist wordt steeds korter. Ik heb al veel gave dingen gedaan. Wat ik nog wil is golf spelen op Saint Andrews, Schotland. Dat zit al in de pijplijn voor volgend jaar…ik heb gewoon een geweldig leven!’ klanten. Een combinatie van scherpte, kwaliteit en plezier. Als ik zelf ook iets heb geleerd of mezelf heb verbaasd.’ en daar heb ik ook nog complimenten over gekregen. Mijn collega heeft het toen deels overgenomen.’ Waar heb je de laatste keer heel hard om gelachen? ‘Toen Max zei: ‘papa vind jij het leven eigenlijk wel leuk?’ Door wie of wat raak je geïnspireerd? ‘Dat gebeurt eigenlijk elke dag, door de mensen die ik ontmoet.’ Naam Rob Kamp (ergens in de 50) Functie Directeur/eigenaar Privé Getrouwd met Hilde Kinderen Hessel (15), Bente (13) en Max (11) Lievelingskleur: Meerdere kleuren Gek op: Mensen Op de iPad luisteren naar het album ‘guilty’ van Barbara Streisand Hoe ziet je ideale werkdag eruit? ‘Een dag met veel afwisseling. Het leukste vind ik het voeren van een gesprek met een nieuwe of potentiele klant, waarin we met elkaar het vraagstuk aan het verkennen zijn. Ik kan dan mijn deskundigheid en intuïtie inzetten op een manier waarbij ik voor de klant van meerwaarde kan zijn. Zo kan ik overzicht brengen en voor grip zorgen.’ Guilty pleasure: Waarin heb je het meest plezier in je werk? ‘Bij de start van een opdracht, 37 Grootste blunder in je werk? ‘Dat ik een Insights-programma ging verzorgen zonder materiaal. Anne-Katrien heeft me gered door het materiaal naar Rotterdam te brengen.’ Leukste compliment dat je ooit gekregen hebt? ‘Ik werkte voor het Gemeentelijk vervoersbedrijf in Amsterdam en kwam terecht in een lastige, politieke situatie. Ik kreeg toen het compliment dat ik met open vizier bleef kijken en niet mee deed met spelletjes en belangen die er speelden.’ waarin ik alles open mag trekken, nog positie aan het verwerven ben en het juiste moment kies om zaken bespreekbaar te maken.’ ‘DOE ALLES MET AANDACHT’ ‘HET KAN ALTIJD ANDERS’

PICTURE THIS DIT IS… DE KRACHT VAN IMPACT. GEVANGEN IN BEELD. EEN LUDIEKE FOTOREPORTAGE DOOR ANNE-KATRIEN EN BARBARA:

‘ Impact laat je niet sudderen’ Jan Maarten de Bruin Lid van het College van Bestuur van Stichting Willem van Oranje

KLANTEN OVER IMPACT Door: Romy van der Sande Stichting Willem van Oranje ‘De Stichting Willem van Oranje bestaat uit een aantal scholen. Naast middelbaar onderwijs (het Willem van Oranje College) bieden we primair onderwijs en speciaal onderwijs aan (Daltonschool). De gemene deler: onze Protestants/ Christelijke achtergrond.’ Impact Dit boek kreeg Jan Maarten de Bruin van Impact toen hij van baan veranderde. Er staat ook een persoonlijke boodschap van Rob in. ‘Wanneer je een kikker in een pannetje water stopt zal hij daar niet uitspringen als men de temperatuur langzaam verhoogt. Het resultaat is, ondanks het feit dat hij eruit kan springen, toch een gekookte kikker. Gooi je de kikker echter in een pannetje met kokend water, dan springt hij er wel uit. Het resultaat is dan een levende kikker. Impact creëert een situatie waarin je als medewerkers van een organisatie ook in beweging komt. Ze laten je niet sudderen.’ Het beeld is het beeldmerk van het Willem van Oranje College. ‘Voordat ik hier begon, werkte ik voor de Christelijke Scholengemeenschap Calvijn in Rotterdam. Daar kwam ik in contact met Impact. Ik durf te stellen dat ik mijn carrière bewuster heb uitgestippeld, mede door de inzet van Impact. Impact begeleidt ons momenteel als vaste sparringpartner voor organisatievraagstukken en de lange termijnvisie. Tegelijkertijd worden enkele van onze directeuren en teamleiders gecoacht door BLNQ Externe partners ‘Omdat onze schaalgrootte beperkt is, hebben we niet alle kennis zelf in huis. De know how die bij ons ontbreekt, huren we onder meer in bij Impact. Zij hebben kennis over het inrichten van een organisatie. Ik denk dat het overigens altijd goed is om met externe partijen te werken. Zij kijken met een andere, frisse blik naar je organisatie. Ik vind het belangrijk om samen iets op te bouwen, ben een voorstanders van duurzame relaties.’ Critical friends ‘Ik zie de mensen van Impact als mijn critical friends. Er is een gepaste zakelijkheid, maar er is altijd ruimte om je hart te luchten. Als ik vastloop en behoefte heb aan een sparringpartner, bel ik even met Impact. Dat werkt vaak heel verhelderend.’ Schot in de roos ‘Ik vind Impact heel goed in het vertalen van theoretische modellen naar de praktijk. Ze werken met hele duidelijke modellen en weten daar ook heel goed handen en voeten aan te geven. Het blijft niet bij een theoretisch model, het wordt ook toegepast op de persoon of organisatie. Er is altijd sprake van een integrale aanpak, zaken worden aan elkaar verbonden, het zijn geen losse flodders. Als Impact een advies geeft, blijkt het later bijna altijd een schot in de roos.’ 41

TAARTJE ETEN MET… OOK ANGE, ANNEMARIE EN VÉRONIQUE MÁKEN IMPACT. ZE ZIJN ALS ADVISEUR EN TRAINER REGELMATIG ACTIEF NAMENS IMPACT. EN WE WILLEN UITERAARD OOK VAN HEN WETEN WAT HUN GROOTSTE BLUNDER EN HUN GUILTY PLEASURE IS! WE INTERVIEWEN ZE TIJDENS EEN GEZELLIGE KOFFIEBIJEENKOMST, MÉT EEN LEKKER TAARTJE.

TAARTJE ETEN MET Passie buiten je werk? ‘Mijn passie is jazzmuziek en dan met name Fusion, dat is jazzmuziek zonder zang. Die muziek raakt mij echt enorm en dan voel ik mezelf stromen. Ik zing zelf ook in een popkoor.’ Leukste vakantie? ‘Alle vakanties in Azië! Bali, Thailand en Vietnam. De bijzondere cultuur, het boeddhisme, de zachtheid en vriendelijkheid.’ … Naam Annemarie Wolters (46) Functie Associé Impact Privé Getrouwd met Jan-Willem Kinderen Eveline (16) en Marleen (14) Lievelingskleur Paars Gek op Muziek Guilty pleasure Ik houd erg van lekker eten en ben gek op Disney Wat vind je onderscheidend aan de manier van werken van Impact? ‘Het werken met een enorme betrokkenheid, we doen ‘LAAT JE KWETSBAARHEID ZIEN’ niet zomaar iets. We moeten erin geloven, erachter staan. Als Impact er niet achter staat, doen ze het ook niet. Dat is onderscheidend: met hart en ziel aan het werk. De keerzijde? Die is er niet. Nou ja, hooguit dat we te veel van onszelf geven. 95%? Dat is nooit genoeg.’ 43 Hoe ziet je ideale werkdag eruit? ‘Eerst rust, muziek, koffie… dan naar buiten om te wandelen met de hond. Daarna met een leeg hoofd de tijd en ruimte nemen om iets goed te doen. Iets uitwerken en verdiepen op inhoud: gedegen. Ik houd ook een goed gevoel over aan een meerdaags traject, waarin je echt iets met elkaar opbouwt. De kern wordt geraakt en mensen komen tot grote inzichten en veranderingen.’ Wat draag je bij met je werk? ‘Kwartjes laten vallen. En een alternatief laten zien, zowel in trainingen als individueel. Het gaat mij er vooral om dat ik iemand persoonlijk raak.’ Waar krijg je buikpijn van? ‘Hoe wij in de wereld met mensen en kinderen omgaan, zoals bijvoorbeeld met vluchtelingen. Als mensen kort door de bocht (kortzichtig) een oordeel klaar hebben, zonder zich te verdiepen in de ander of een situatie te onderzoeken.’ Wat wil je later worden? ‘Levensgenieter! Dat doe ik te weinig nu. Ik mag wat losser in het leven staan.’

Passie buiten je werk? ‘Mensen ontmoeten: écht, waardevol contact. Op reis of verdiepen met vrienden.’ Door wie raak je geïnspireerd? ‘Manon Ruijters, ik heb haar boek over professionele identiteit gelezen en dat was heel herkenbaar. Geïnspireerd word ik ook in het dagelijks leven, dichtbij door Bob en mijn kinderen. Genieten van de kleine dingen en van het moment.’ Hoe ziet je ideale werkdag eruit? ‘Het lekkerste vind ik een dag trainen en met een groep mensen werken. Het bouwen van een programma of aan communicatie en samenwerking. Ideeën uitwisselen, gesprekken voeren en er samen iets moois van maken.’ Wat draag je bij met je werk? ‘Ik hoor van veel mensen dat ze veel meer rust in zichzelf Naam Veronique Willems (38) Functie Associé Impact Privé Getrouwd met Bob Kinderen Myrthe (7) en Nienke (6) Lievelingskleur Blauw Gek op Tomatensoep en in de natuur zijn gevonden hebben. In wie je bent en wat voor jou belangrijk is, dat is ook een belangrijke drijfveer voor mij. Ik hou ervan om anderen te zien schitteren in een gesprek of in een training. Alleen al in het oogcontact dat je dan hebt; hé dit was waardevol! Je ziet dat het iets raakt.’ Waar krijg je buikpijn van? ‘Als ik een afspraak heb gemaakt en niet na kan komen. Afspraak is afspraak is voor mij.’ Wat wil je later worden? ‘Een nog steeds gelukkige, maar dan grijze en rimpelige oude vrouw die met veel liefde voor zichzelf en warmte in contact kan treden met anderen.’ Leukste compliment dat je ooit gekregen hebt? Een paar maanden terug zei een deelnemer: ‘door niet expliciet op de voorgrond te treden heb je een hele waarde volle bijdrage geleverd. Door precies toe te voegen, wat nodig is.’ Dat was een groot compliment.’ Wat vind je onderscheidend aan de manier van werken ‘ER ZIJN VOOR ELKAAR EN IETS VOOR ELKAAR KUNNEN BETEKENEN’ van Impact? ‘Ik zie Impact als onderscheidende partner in onderwijsland, die branche spreekt me persoonlijk aan en ik zie dat we er goed in zijn. Door samen op te trekken met organisaties, merk je daadwerkelijk dat het impact heeft op de gehele organisatie, zowel bij directies als deelnemers. Dat Impact veel lange klantrelaties heeft, zegt ook iets ook over wat we bij Impact doen en op welke manier. Dat we echt het verschil willen maken!’

TAARTJE ETEN MET Waar heb je de laatste keer heel hard om gelachen? ‘Toen ik samen met mijn collega Martin in de auto zat. We stonden in de file, dus het was een lange terugreis na een werksessie. Lachen, gieren, brullen! Om allerlei gekke dingen en ongein.’ Wat is je passie buiten je werk? ‘Muziek. De magie in muziek opzoeken en met mijn gitaar net zo lang spelen tot de noten kloppen. En dan is de magie eraf... Maar toch blijf ik het doen!’ Hoe ziet je ideale werkdag eruit? ‘Niet te vroeg opstaan! Dan naar een fijne werkplek, waar je leuke mensen treft en leuke dingen doet, die waardevol zijn voor anderen. En dat je daar dan ook nog voor betaald wordt! Maar ik zou die dingen ook doen als ik er niet voor betaald werd. Simpelweg omdat ik er in geloof.’ Naam Ange van den Berg (net de 30 gepasseerd, oké… eigenlijk 44) Functie Associé Privé Getrouwd met Lieke Kinderen Pien (5), Tom (8), Puk (10) Lievelingskleur Oranje Gek op Muziek Guilty pleasure Chips Wat draag je bij met je werk? ‘Het belangrijkste is dat we mensen inspireren om in beweging te komen. Dat ze voor zichzelf gaan uitpluizen hoe ze het verschil kunnen maken.’ Grootste blunder in je werk? ‘Denken: ‘Dat doe ik wel even’.’ Waar krijg je buikpijn van? ‘procedureel geneuzel, systeem-discussies en van de belastingdienst.’ Wat is het grootste compliment dat je ooit gekregen hebt? ‘Toen mijn voormalige directeur mij in mijn nieuwe rol zag (ik was toen net voor mezelf begonnen) en zich afvroeg: ‘wat hebben we die jongen toch al die jaren aangedaan’.’ Wat vind je onderscheidend aan de manier van werken van Impact? ‘De samenwerking met Impact is gestart op basis van een goed gevoel. Niet door allerlei zaken zo strak mogelijk vast te leggen. Ik heb het gevoel dat we daarmee verbondenheid belangrijker maken dan gebondenheid. En dat vind ik mooi. Er zijn veel clubjes die naar elkaar uitspreken dat ze elkaar lief vinden, maar weinig clubjes die op grond daarvan aan de slag gaan. En wij doen dat wel! Verder vind ik Impact heel deskundig, voel ik me welkom op De Wetering en zijn er nog veel mooie dingen te noemen over Impact.’ 45 ‘TROTS!’

ADVISEREN IS….. KIJKEN NAAR HET PROBLEEM ACHTER HET PROBLEEM

IMPACT IN ACTIE IMPACT IN ACTIE DIT BOEKJE IS GEMAAKT DOOR DE MEDEWERKERS VAN IMPACT. GEDURENDE ÉÉN DAG KROPEN ZE IN DE HUID VAN KRITISCHE JOURNALISTEN, CREATIEVE COLUMNISTEN EN FLITSENDE FOTOGRAFEN. EN DAT LEVERDE DIT PRACHTIGE BOEKWERK OP. DE REDACTIEDAG IN BEELD: 47

BLNQ Door: Linda, Anne-Katrien en Robert HILDE: HOE BEN JIJ BIJ IMPACT TERECHT GEKOMEN? Hilde: ‘zo’n 15 jaar geleden heb ik gesolliciteerd bij Impact. Ik maakte kennis met Rob en het klikte direct. Ik kreeg een baan en niet veel later ook een man! (red.: Hilde en Rob zijn in 2002 getrouwd). Ik heb daarna 10 jaar bij Impact gewerkt en voel me ergens nog altijd een Impacter. BLNQ en Impact: we kijken hetzelfde, we spreken dezelfde taal.’ Daniëlle: ‘Daar ben ik het helemaal mee eens. Toen ik bij Impact begon, voelde het direct als een warm bad. Je ligt wel een beetje onder het vergrootglas. Je moet écht naar jezelf kunnen kijken en dat was ik niet gewend. Maar als je jezelf durft te laten zien, is het helemaal goed. Voor mij heeft dat veel toegevoegd: ook op persoonlijk vlak, hoe ik naar de wereld kijk. Eens een Impacter, altijd een Impacter.’ WAT VINDEN JULLIE KENMERKEND AAN HET IMPACT-TEAM? Hilde: ‘Het is een gedreven, betrokken club mensen, met heel veel passie voor hun vak. 48 Daniëlle: ‘Een team met verschillende karakters, die elkaar goed aanvullen.’ WAT HEB JE BIJ IMPACT ZIEN VERANDEREN IN AL DIE JAREN? Hilde: ‘Impact is professioneler geworden en de onderlinge samenwerking is vooral opener en directer. Vroeger waren we nog weleens te lief voor elkaar. Daarnaast is de externe gerichtheid toegenomen: de kwaliteitsnorm is nog steeds heel hoog, maar die wordt tegenwoordig echt samen met de klant bepaald.’ WAT VINDEN JULLIE UNIEK AAN DE SAMENWERKING IMPACT-BLNQ? Hilde: ‘Ons gezamenlijke traject bij een Waterschap vind ik hier een mooi voorbeeld van. Het is een organisatie-interventie, met tegelijk ook veel individuele diepgang. Echt een opdracht waarin onze expertises goed gecombineerd worden.’ Daniëlle: ‘Ons werk is anders als je kijkt naar de frequentie van contacten en de lengte van projecten, maar BLNQ en Impact kijken hetzelfde naar klanten en naar vraagstukken.’ MAAKT HET VERSCHIL MET TALENT BIJ HET VIEREN VAN 20 JAAR IMPACT MAG ONZE SAMENWERKINGSPARTNER BLNQ NIET ONTBREKEN. IMPACT EN BLNQ TREKKEN SAMEN OP OM KLANTEN HOOGWAARDIGE EN COMPLETE DIENSTVERLENING TE BIEDEN. BINNEN DE MUREN VAN ONZE KANTOORVILLA DE WETERING DELEN WE REGELMATIG KENNIS MET ELKAAR, BORRELEN WE AF EN TOE EN LUNCHEN WE GEZAMENLIJK. IMPACT EN BLNQ ‘GO BACK A LONG WAY’. DIRECTEUR/EIGENAAR HILDE VAN DE VEN WAS JARENLANG EEN IMPACT-COLLEGA EN OFFICE-MANAGER DANIËLLE VAN UDEN WAS ONGEVEER DRIE JAAR OFFICE-MANAGER BIJ IMPACT. TIJD VOOR EEN INTERVIEW! INTERVIEW

Hilde: ‘Juist! En dat dat levert soms kippenvel-momenten op. Zoals bij de opdracht bij het Waterschap: werkelijk bij alle deelnemers was de persoonlijke groei concreet zichtbaar. Daar worden we heel blij van!’ HOE ZIEN JULLIE DE TOEKOMST VOOR IMPACT? Hilde: ‘Ik denk dat Impact vooral deze lijn moet doortrekken.’ Lachend: Er worden zoveel mooie dingen bedacht en gemaakt! Die kunnen volgens mij nog beter, breder en met trots worden uitgedragen, zodat nog meer klanten daar hun voordeel mee doen.’ WAT KAN BLNQ DAARAAN BIJDRAGEN? Hilde: ‘Als samenwerkingspartner trekken we samen op en zitten we ook vaak samen aan tafel bij (mogelijke) klanten. De combinatie van onze expertises maakt beide organisaties sterker.’ Daniëlle: ‘BLNQ timmert zelf ook flink aan de weg en onze gestructureerde en planmatige marktbewerking kan voor Impact aanvullend zijn.’ WANNEER EN WAARIN HEBBEN JULLIE LOL MET ONS? Daniëlle: ‘Vooral als we er de tijd voor nemen, zoals de momenten dat we even stilstaan of iets te vieren hebben. Bijvoorbeeld bij onze kerst- en vakantieborrel. En er was zeker veel lol bij de speurtocht die we de laatste keer hebben gehouden op het terrein bij ons kantoor.’ Hilde: ‘Natuurlijk zijn er de nodige grappige situaties in ons werk. Iets vergeten, een rare verspreking en soms lachen we gewoon om elkaar!’ Over BLNQ: BLNQ is een HRD-adviesbureau waarbij het draait om mensen en om het ontwikkelen van hun potentieel. De missie van BLNQ? Meer halen uit talent waardoor mens en organisatie in hun kracht komen en blijven. Toekomstbestendig zijn. Dit doet BLNQ door het inzichtelijk maken van talenten, door het ontwikkelen van talenten, individueel of in een groep, en door het adviseren over en implementeren van talentmanagement in een organisatie. Wat BLNQ onderscheidend maakt is de sterke focus op tastbaar resultaat. Van praten en analyseren, naar doen en ervaren. Om zo echte beweging te creëren. Meer info: www.blnq.nl. 49

‘De profielschets was ANGSTIG TREFFEND’ Algemeen Directeur Pactum Installatietechniek

KLANTEN OVER IMPACT Door: Romy van der Sande Pactum installatietechniek ‘Pactum is een installatiebedrijf. We zijn sterk in zowel installatie, service als het onderhoud voor utiliteit en woningbouw. Pactum is actief in de regio Deventer, maar ook daarbuiten. Zo mogen we een aantal supermarkten en ook defensie tot onze trouwe klanten rekenen.’ Past als een maatpak ‘Hiervoor was ik de eigenaar van een installatiebedrijf dat vijf keer zo groot was. Op een dag stond ik bij het koffiezetapparaat en werd me gevraagd wie ik was. Dat voelde zó onpersoonlijk. Dat gevoel knaagde eigenlijk al een paar jaar. Ik kende mijn medewerkers niet meer, miste de regie. Daar voelde ik me niet prettig bij. Ik heb het bedrijf verkocht. Maar niet werken bleek niet bij mij te passen. Toen twee heren op de golfbaan zo ‘lekker’ over hun werk praatten, werd ik zo jaloers dat ik besefte dat het anders moest. Bij Pactum ben ik veel meer bewust aan het ondernemen. Ik ken mijn mensen weer en probeer ze ook te betrekken bij belangrijke beslissingen. Dit bedrijf past me als een maatpak.’ Op het juiste moment ‘Pactum is lid van ElektroNed: een samenwerkingsverband van elektrotechnische bedrijven. Onderdeel daarvan is de ElektroNed academie. Wie streeft naar excellente bedrijfsvoering moet goed opleiden. Ik volgde de Managementtraining voor DGA’s, aangeboden door Impact. Die kwam voor mij op het juiste moment. Ik was erg veranderd zonder het zelf te beseffen. In de managementtraining kreeg die verandering vorm.’ KLIK ‘Ik heb een hele goede klik met de mensen van Impact. Je merkt dat ze ‘echt’ zijn, oprecht. Dat is ook nodig om je open te kunnen stellen. Ik vind het een verdienste van Impact dat ze de juiste sfeer in een groep weten te creëren.’ Investeren in jezelf ‘Het is als ondernemer heel belangrijk om even uit de stroomversnelling te stappen en aan persoonlijke reflectie te doen. Dat schiet er bij veel ondernemers bij in omdat ze te veel onderdeel van het proces zijn. Zie het als een investering in jezelf. Zo’n training gaat echt diep, dat heeft indruk op me gemaakt. Het heeft mij zakelijk en privé tot nieuwe inzichten gebracht.’ Coaching ‘Ik vond het sterk dat Impact de trainingen verdiept door middel van individuele coaching door BLNQ.’ Ontwikkelingsmogelijkheden ‘Ik heb zelf ervaren hoe het je kan verrijken om je te ontwikkelen. Daarom wil ik ook mijn medewerkers doorgroeimogelijkheden bieden. We installeren binnenkort een nieuw managementteam waarin mensen zitten die zijn doorgegroeid naar een managementfunctie. Zo wordt bijvoorbeeld mijn huidige secretaresse Hoofd Service en Onderhoud. Ze heeft daar jaren voor gestudeerd terwijl ze nog nooit een studie had gevolgd. Ik vind het heel belangrijk om mijn mensen die mogelijkheid te bieden. Binnenkort starten we weer een traject met Impact om een sterk nieuw managementteam te bouwen.’ 51

ALS JE GOED KIJKT ZIE JE MEER 52

UIT DE PRAKTIJK UIT DE PRAKTIJK EEN TEVREDEN TEAM Project Binnen een afdeling van de gemeente Tilburg worden bezuinigingen doorgevoerd. Met minder mensen kwalitatief beter werk afleveren. Dat vraagt om een andere en ‘professionelere’ manier van samenwerken. Impact begeleidt het teamontwikkeltraject. Deelnemers bepalen binnen het vastgestelde kader wat de toegevoegde waarde van hun afdeling is en welke samenwerkingsafspraken hierbij horen. Op basis van dit nieuwe toetsingskader is het team gefaciliteerd om meer uit zichzelf te halen. Dit traject nam zo’n half jaar in beslag. Projectleider: Linda Gebruikte interventies: • Toetsingskader opzetten (visie, overtuigingen en gedrag benoemen) • Toetsen kader aan praktijk • Insights Discovery • Intervisie (praktijksituaties doorspreken) • Sparring met leidinggevende • Bateson Resultaat: Een beter op elkaar ingespeeld team dat gebruik maakt van elkaars kwaliteiten en meer inzicht heeft in elkaars werkzaamheden. Teamleden durven zaken te bespreken en zich kwetsbaar op te stellen. We zien een tevreden team, dat zelf verzoekt om terugkomdagen en een leidinggevende die haar team zelfstandiger ziet worden en meer kan loslaten. 53 GEMEENTE TILBURG

Wall of fame ONDERWIJS Scholengroep CSG Calvijn (bestaande uit 8 scholen) Ontwikkeling visie, identiteit en strategie | Organisatieadvies | Trainingen (directies, onderwijsteam) | Professionele cultuur ROC Midden Nederland (diverse mbo-scholen) Leiderschapsontwikkeling | Professionele cultuur | Teamontwikkeling | Sparringpartner | Visie en strategieontwikkeling Onderwijsgroep Tilburg (onderwijs op mbo en vmbo-niveau) Leidinggeven zonder strepen | teamontwikkeling |Duurzaam verbeteren | Teamkracht (zelforganiserende teams) Onderwijsstichting Kempekind (17 basisscholen) Ontwikkeling van visie, kernbelofte en identiteit | Implementatie van de nieuwe visie | begeleiding traject van onderlinge visitatie | professionele ontwikkeling. 54

In 20 jaar hebben wij een klantenbestand opgebouwd waar we trots op zijn! Daarom hieronder onze Wall of Fame. Om een overzicht te geven van de werkzaamheden die we verrichten en voor wie. Stichting Willem van Oranje (diverse scholen voortgezet onderwijs) Ontwikkeling visie, kernbelofte en identiteit | Vertaling naar strategische stichting en scholen | Versterken management | Begeleiding invoering resultaatgericht sturen | Organisatieadvies (stichting)| Trainingen OOP Dongemond College Ontwikkeling visie, kernbelofte en identiteit | Vertalen naar strategie scholengroep | Begeleiding teams bij jaarplan BEDRIJFSLEVEN ElektroNed Trainen en begeleiden directies / DGA’s | Strategisch leiden van de onderneming | Leiderschap CM (mobile messaging and payments) Versterken van professionaliteit (Insights Discovery) | Teamontwikkeling Pactum Trainen en begeleiden DGA | Training managementteam Installatietechniek 55

OVERHEID Gemeente Tilburg Organisatieadvies | Trainingen adviseren en regisseren voor (beleids-) adviseurs | Teamontwikkeling Werkorganisatie CGM (Hier vallen de gemeentes Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert onder) Management development | Trainingen adviseren regisseren voor (beleids-) adviseurs | Begeleiding College B&W Gemeente Hilvarenbeek Organisatieadvies gemeentelijke organisatie | Begeleiding College B&W Gemeente Geldermalsen Trainingen projectmatig werken | Organisatieadvies en –ontwikkeling Gemeente Helmond Verbeteren ketensamenwerking jeugdzorg Helmond | Organisatieadvies | Teamontwikkeling Provincie Noord-Brabant Verbeteren ketensamenwerking jeugdzorg provincie Noord-Brabant | Training ketencoördinatoren Zorg voor Jeugd 56

OVERIGE SECTOREN Woonpartners Organisatieadvies | Trainingen adviseren en regisseren voor (beleids-) adviseurs | Teamontwikkeling Waterschap Aa en Maas Trainingen management en medewerkers | Talentmanagement Begeleiding College B&W ISD Bollenstreek Bollenstreek Organisatie-inrichting en –advies | Teamontwikkeling hillegom lisse noordwijk noordwijkerhout teylingen Sevagram Organisatieadvies | Teamontwikkeling Vorkmeer Organisatie-inrichting en –advies | Teamontwikkeling Wall of fame 57

COLOFON Redactie: Rob Kamp Robert Mathijssen Linda van der Kallen Barbara Lodewijks Anne-Katrien de Vos Christelien de Man Begeleiding, (eind)redactie, coördinatie: Romy van der Sande, TextVast Vormgeving/ illustraties: Maarten van den Beemt Dit is een uitgave van Ons Magazine. Meer informatie: www.onsmagazine.com

MET DIT BOEKJE VIEREN WE 20 JAAR IMPACT! ROB, ROBERT, LINDA, BARBARA, ANNE-KATRIEN EN CHRISTELIEN VAN IMPACT VORMDEN DE REDACTIE VAN DIT BOEKJE. ZE KROPEN VOOR ÉÉN DAG IN DE HUID VAN JOURNALISTEN, TEKSTSCHRIJVERS, STYLISTEN EN FOTOGRAFEN.

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
  53. 53
  54. 54
  55. 55
  56. 56
  57. 57
  58. 58
  59. 59
  60. 60
Home


You need flash player to view this online publication