7

De Vriendenrit begon om 12:53 uur en eindigde om 19:50 uur in het Spoorwegmuseum met uiteraard onder weg een aantal fotostops. Op de heenweg was gelegenheid tot instappen in Amsterdam CS, op de terugweg was nog een stationnement in Hilversum gepland. Ook dit jaar had het museum materieel beschikbaar gesteld: eloc 1312 en de rijtuigen AB 7709 (plan D) en C 6703 (plan E). De ook geplande mP kon vanwege een klein mankement helaas niet mee. Dat betekende in ieder geval dat bij het kopmaken in Rotterdam Stadion en Uitgeest de 1312 zou moeten omrijden. Dit weekend waren veel werkzaamheden gepland. Na veel gepuzzel bleek een rit over de Oud Lijn via Haarlem, Leiden, Den Haag HS en naar Rotterdam wel mogelijk met als keerpunt Rotterdam Stadion. Vanuit het museum werd via Den Dolder – Soest - Baarn de Gooilijn opgezocht en kon worden doorgereden naar Amsterdam CS en verder. Om 15:27 uur werd als trein IC 28235 Rotterdam CS bereikt (spoor 7), waar de fotogenieke combinatie sterk contrasteerde met de moderne stations Belangstelling bij het combineren in Uitgeest outillage. Vanwege de benodigde extra keertijd in Stadion (nu omlopen eigen loc) werd eerder dan gepland uit Rotterdam CS vertrokken. Op het perron van het Stadion heerst doorgaans een serene rust, die alleen bij voetbalwedstrijden en bijzondere evenementen “verstoord” wordt. Het naastgelegen voetbalstadion heeft zijn eigen OV-verbinding. Een bezoek van spoorwegliefhebbers levert toch een andere sfeer op. De rust werd danig verstoord toen met een behoor lijke knal een dakveiligheid op de 1312 ‘ontplofte’. Het leverde weliswaar spectaculaire beelden op maar ook even angst bij de organisatoren over het hier noodgedwongen eindigen van de rit. Maar het defect leverde gelukkig geen verdere consequenties op voor het vervolg van de rit. Kopmaken in Rotterdam Stadion Om 16:39 uur werd vertrokken naar Uitgeest. Met slechts een korte stop in Rotterdam CS en Den Haag HS liet de 1312 zien geen enkele moeite te hebben met de twee rijtuigen. Ook bij hogere snelheid blijkt de 47 ton wegende AB 7709 nog steeds een comfortabel rijdend rijtuig te zijn. Met het vanaf Haarlem Goederen via de Zuidelijke en Noordelijke splitsing rijden, werd het kopmaken in Haarlem vermeden en via de Velsertunnel en Beverwijk werd op tijd Uitgeest bereikt. Dat vakmanschap meesterschap is, werd ook hier bewezen: met een snelle rangeer beweging werd de 1312 omgereden, waarna keurig op tijd richting Amsterdam kon worden vertrokken. Daar had de bijzondere extra trein veilig dóór (met dank aan de treindienstleiding van ProRail) maar zo kwam onverwacht de toch echt geplande stop te vervallen. Voor de eventuele uitstappers werd dat in Muiderpoort gelukkig weer goedgemaakt. Al met al een boeiende, bijzondere rit en een uitstekende organisatie, met dank aan Harry Peters, Peter van der Vlist en het dienstdoende rijdend personeel. En het fraaie zomerweer speelde ook nog op aangename wijze mee. Het besef dat je als lid van de Vriendenclub niet alleen een leuke dag hebt meegemaakt, maar ook een substantiële bijdrage levert aan het behoud van de collectie van het Spoorwegmuseum, gaf ook na een paar honderd kilometer rondtoeren, een voldaan gevoel... VRIENDENDIENST - NOVEMBER 2019 N° 24 7 »

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication