7

» Onze 386 is 50 jaar Weer een jarige in het materieelbestand van het Museum. Na de 273 is het nu de 386 die zijn verjaardag als museumstel kan vieren, weliswaar in Blerick, maar dat doet niets af aan het feit dat de 386 Abraham ziet, zoals dat wordt gezegd als je 50 wordt. De bij Werkspoor gebouwde 386 wordt namelijk op 15 september 1962 in dienst gesteld, komt in eerste instantie in onderhoud in Leidschendam, maar verhuist per 28 september 1964 naar de lijnwerkplaats Amsterdam. Dit overigens samen met de andere tweetjes uit de serie 371-393, de wat oudere 354-365 en de viertjes 780-786. De 386 kreeg in april 1965 ATB ingebouwd en was daartoe weer bij Werkspoor. In oktober 1969 keerde het treinstel nog een keer terug op haar ‘geboortegrond’ en wel voor de constructiewijziging in het kader van de ‘modernisering’ van mat’54. Dit oersterke materieel zou namelijk de ruggengraat gaan worden van het met Spoorslag ’70 geïntroduceerde Intercitynetwerk. In maart 1971 wordt het derde frontsein aangebracht. De eerste grote revisie vindt plaats in 1977, waarna de 386 op 17 mei in de gele kleur de werkplaats verlaat. In 1981 loopt de 386 de eerste vermeldenswaardige schade op en het is ook meteen raak: met de ABDk botst het stel tussen Onnen en Assen op een tractor. Het herstel duurt drie maanden en vindt plaats in de Hoofdwerkplaats Haarlem. Eind oktober 1984 komt de 386 eerst voor herstel van daklekkage naar Haarlem, maar meteen aansluitend hierop krijgt het stel de eerste H2-revisie. Om de ellende bij het koppelen tijdens de winter te voorkomen kreeg het materieel ’54 verwarmde koppelingen en ook onze 386 wordt in 1985 van deze relatieve luxe voorzien. De volgende (en laatste) schade krijgt de 386 op tweede kerstdag 1987 op het opstelterrein Binckhorst: daar raakt de 1711 zijdelings de kop van de Bk 386. Gelukkig valt de schade mee en het herstel duurt nu geen drie maanden, maar drie weken. Op 3 september 1990 komt de 386 in de hoofdwerkplaats voor het ondergaan van een proefrevisie, met als oogmerk een aantal ’54-ers nog enige jaren in dienst te kunnen houden Als er op 19 juni 1995 weer 5 tweetjes en 5 vieren van de ‘hoge’ nummers terzijde worden gesteld bevindt onze 386 zich gelukkig bij het dan nog overblijvende groepje ‘overlevenden’ van materieel ’54. Op 14 oktober dat jaar wordt de 386 nog gebruikt bij de Stibans-rit Utrecht-Beverwijk (Hoogovens). VRIENDENDIENST - SEPT. 2012 N° 10 07 De 386 op 17 december 2008 bij een stationnement aan de zuidzijde van Utrecht CS met daarachter de 1902 en de 273. De 388, soortgenoot van onze 386, vertrekt op 26 mei 1978 voorop in de Intercity naar Arnhem uit Utrecht CS

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication