Lucca - San Gimignano - Volterra - Pisa - Carrara - Cinque Terre - Montecatini EXCURSIEREIS Toscane & Elba Toscane, gelegen in Midden-Italië, wordt ook wel het mooiste landschap van Italië genoemd. Het is ingeklemd tussen de regio's Emilia-Romagna, Marche, Umbrië en Lazio. Elba en verschillende eilanden in de Ligurische zee maken ook deel uit van Toscane. De streek bestaat uit glooiende heuvels, bergen en een ruige mediterrane kust. Van grote betekenis is ook de kunst en cultuur van deze streek, waar de wieg stond van de renaissance. Tijdens deze reis maken wij kennis met "het andere Toscane". Naast kunststeden zoals Lucca, Volterra en San Gimignano hebben we ook aandacht voor de Versiliakust en de marmergroeven van Carrara. In Cinque Terre flaneren we over de wereldberoemde via dell’Amore. HALFPENSION - geleide wandeling door Lucca, Pisa en San Gimignano inbegrepen! Dag 1: Via de door u gekozen opstapplaats naar de centrale vertrekplaats Zoersel. (Mogelijkheid tot rechtstreeks opstappen in Rijkevorsel - Zoersel). Vertrek 's morgens vroeg via Luxemburg, Metz, Strasbourg naar de Frans/Zwitserse grens. Gelegenheid tot middagmaal onderweg. Verder langs het Vierwoudstedenmeer. Via Lugano en Milaan bereiken we de omgeving van Piacenza voor het avondmaal en de overnachting. Dag 2: Ontbijt. Via Alessandria en Genua bereiken we de Versiliakust. Na het middagmaal brengen we een bezoek aan één van de meest fascinerende steden van Toscane: Lucca. De stad is omringd door de 17de eeuwse vestingmuren van rode baksteen en telt talloze pleintjes en voetgangerssteegjes, die in de schaduw liggen van mooie kerken en paleizen. We maken er een geleide wandeling langs de kathedraal di San Martino naar Piazza Napoleone en Piazza Amfiteatro. Helemaal rondom dit oude Romeinse amfitheater uit de 2de eeuw, werden pittoreske huizen gebouwd met als fundering de overblijfselen van de theaters. Vrije tijd. Nadien verder naar ons verblijfshotel in Montecatini Terme voor avondmaal en overnachting. Dag 3: Na het ontbijt brengen we een bezoek aan de gekende stad Pisa. Prachtige monumenten getuigen van een groots verleden. We maken er een geleide wandeling langsheen de voornaamste bezienswaardigheden zoals o.a. de Piazza del Duomo of ook wel Campo dei Miracoli genoemd. Aan dit prestigieuze plein staan 4 gebouwen die samen één wereldberoemde monumentale eenheid vormen zoals o.a. de bekende “scheve toren”. Vervolgens gaan we kennismaken met één van de be130 | ITALIË kendste marmergebieden ter wereld. Vrij middagmaal. We bezoeken er een plaatselijke beeldhouwer die ons een vakkundige uitleg geeft over de “kunst” van marmer. Nadien uitgebreid bezoek aan het indrukwekkende marmergebied van Carrara. We rijden er met een plaatselijk busje tot in de marmergroeven. Nog gelegenheid tot bezoek aan het marmermuseum. Avondmaal en overnachting. Dag 4: Ontbijt. Bezoek aan San Gimignano, ook wel de stad met de mooie torens genoemd. Ooit waren het er 72, nu zijn er nog 13 van over. De hoogte van deze vierkante torens getuigde overigens van de rijkdom van de eigenaar. We maken er een wandeling door de volledig bewaard gebleven steegjes en bereiken zo de driehoekige Piazza della Cisterna en de Piazza del Duomo. Na het middagmaal bezoeken we Volterra, één van de belangrijkste centra van de Etrusken. Hier gaat onze aandacht naar de Piazza dei Priori met het Palazzo dei Priori uit de 13de eeuw, het oudste van Toscane en de Duomo die opgetrokken werd in 1120. We nemen er nog wat vrije tijd alvorens terug te keren naar ons hotel. Avondmaal en overnachting. Dag 5: Ontbijt. Excursie naar het eiland Elba. Langs de kuststreek rijden we naar Piombino waar we de boot nemen naar de pittoreske haven in Portoferraio. In de voormiddag bezoeken we de voormalige residentie Villa Napoleone. Nadien maken we met onze eigen autocar een verrassend mooie tocht over het eiland. We rijden naar Porto Azzurro, de blauwe haven aan de zuidkust van het eiland. Het kleine centrum is schilderachtig met smalle straatjes en bekoorlijke hoekjes. Het grote plein wordt weerspiegeld in het water van de jachthaven waar je op één van de vele terrasjes kan genieten van een overheerlijke gelato. Onderweg kunnen we voluit genieten van de rijke fauna en flora van het eiland Elba. We schepen weer in naar Piombino en keren terug naar ons hotel voor avondmaal en overnachting. Dag 6*: Na het ontbijt, geleide wandeling in onze verblijfplaats Montecatini Terme. Dit kuuroord, beroemd om zijn geneeskrachtige bronnen, ligt tussen Lucca en Pistoia aan de voet van een Apennijnenuitloper. Het stadje heeft het uiterlijk van een typische kuurplaats, met veel gebouwen uit het begin van de 20ste eeuw, tuinen en parken en bovendien erg fraaie kuurinrichtingen waarvan er enkele kunnen bezocht worden. Het milde klimaat, de vele mogelijkheden voor ontspanning, de mooie winkels en het gevarieerde aanbod aan cultureel en mondain vermaak versterken de aantrekkingskracht van Montecatini Terme. Gelegenheid om met de “funicolare” de bovenstad Montecatini Alto te bezoeken. Avondmaal en overnachting in het hotel. *Wettelijk verplichte rustdag chauffeur