2

Parel-VO Bovenschoolse leerateliers in Friesland en Overijssel o n p Wat leveren de bovenschoolse leerateliers op? • Rode draad is dat er met elkaar een gemeenschappelijk en mogelijk regiospecifiek nieuw beroepsbeeld wordt ontwikkeld. • Zowel zittende als startende leraren worden opgeleid voor nieuwe onderwijsconcepten en onderwijscompetenties. • Nieuwe inzichten van aankomende docenten worden gedeeld. Studenten onderwijskunde onderzoeken bijvoorbeeld een casus uit de praktijk van zittende docenten. En studenten digitale didactiek onderzoeken vragen van docenten over innovatieve ideeën en moderne lesmethoden. • Zittende docenten delen hun kennis. Zij zetten bijvoorbeeld een workshop voor starters op: ‘Hoe overleef ik mijn eerste schooljaar’. • Er is een gezamenlijk project gestart waarbij onderwerpen als keuzewerktijd en flexibele roosters op de agenda staan. • Er zijn inmiddels 4 ateliers georganiseerd waar bijna 100 deelnemers op af kwamen: docenten, studenten en stagiaires. Hoe organiseer je een bovenschools leeratelier? • De schoolbesturen nemen het eerste initiatief. • Een schoolbestuur stelt een (betaalde) projectleider aan als spin in het web die de verschillende partijen benadert en informeert. • De projectleider regelt de locaties en bespreekt de inhoudelijke programma’s per atelier. De lerarenopleidingen denken mee, proberen contacten tot stand te brengen en faciliteren. • Ook leraren worden bij de organisatie betrokken als ze aan een leeratelier willen bijdragen. • De projectleider nodigt de verschillende partijen uit, verzorgt de inleidingen van de bijeenkomsten en verstuurt achteraf nieuwsbrieven. • Vertegenwoordigers van alle organisaties komen 5 keer per jaar bijeen om kennis te delen. Het project ontvangt cofinanciering vanuit de stimuleringsregeling regionale aanpak lerarentekort voortgezet onderwijs van Voion. Juni 2019 r O n p e A b k r i a r j e g t s t i n e p v k T D l a s e P a k h a a l

3 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication